Gå til innhold

Ofte utbrente deler på bilder,Fuji S9500,hvorfor?!

Anbefalte innlegg

Heisann..

I slutten av februar kjøpte jeg meg et Fujifilm S9500, jeg har nå tatt en del bilder med det men jeg vil ikke si at jeg er helt fornøyd...

Bl.a. så er det relativt ofte at bildet er ute av fokus, men det har jeg funnet ut at kan være fordi jeg zoomer for mye så jeg ikke klarer å holde det rolig nok, stor overgang fra 3x zoom på mitt gamle kamera til 10x på det nye gitt! :)

Men hoved "problemet" er at deler av bildet blir helt hvitt altså utbrent ganske ofte, det er fullt mulig det er fotografen sin skyld eller innstillingene, men uansett så skjønner jeg ikke hvorfor det blir sånn.

Er det noen her som har noen gode tips?

Noen eksempler:

Disse bildene ble tatt en dag det var sol og fint vær mot et lagerbygg med tak over så det ble skygge i bakgrunn.

Som man ser her, er omtrent hele bakken (som skulle vært asfalt) og lyktene utbrent.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

DSCF1056.JPG

Det samme gjelder her, men her er også ansiktet omtrent helt utbrent:

DSCF1071.JPG

Mens her ble det et ganske vellykket bilde, det var omtrent sånn jeg hadde sett for meg at resten skulle blitt også:

DSCF1059.JPG

Innstillingene som er brukt kan dere lese av exifen, ellers har jeg lysmetningen (Fotometra som de kaller det i manualen) på spot. Kanskje den heller skulle stått på multi (mønster) eller average?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok lysmålingen som spiller deg et puss her. Er utrolig mye å hente ved å velge forskjellige typer lysmåling når du fotograferer. Ta flere bilder av samme motiv og se forskjellene, da lærer du bedre hva du bør bruke i ulike situasjoner.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat! :) Det var lysmålingene som lurte meg litt, var det jeg regnet med.

Det skal jeg tenke over neste gang jeg tar bilder...

Får se hvordan det blir i morgen, skal på no foto-"treff" med biler så jeg får prøve meg frem litt der! :)

Takker for svar, kommer tilbake med resultater etterhvert! :)

Lenke til kommentar

Når du setter lysmålingen til spot så måler kameraet lyset kun midt i søkeren, rett og slett en spot i midten.

I det du trykker utløseren halvveis ned så måler kameraet lyset. I det du trykte ned utløseren så har du nok på bilde 1 og 2 siktet på den sorte lakken på bila. Kameraet vet jo ikke at du tar bilde av ei bil, kameraet ser kun at du tar bilde av noe som er veldig mørkt, og prøver derfor å eksponere mye slik at bildet ikke skal bli så mørkt. Dette resulterer i at bildet blir for lyst.

Hvis du skal benytte spot-måling av lyset så bør du vite hva du måler lyset på. Sett det tilbake til flerpunktsmåling du, det gir i de fleste tilfeller et mye bedre resultat.

Kan samtidig legge til at det bilde du prøvde å ta har svært vanskelige lysforhold. Hardt sollys på forgrunn, og mørk skygge i bakgrunnen. Kameraet takler ikke så store kontraster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...