Gå til innhold

Min Pentium4 er blitt MYE varmere *LØST!*

The-Flu

Anbefalte innlegg

Først av alt: Takk for du titter innom tråden min.

Jeg har en Pentium4 640 3,2GHz cpu og ett ASUS P5N-E SLi hovedkort som plutselig har bestemt seg for å bli veldig varmt.

CPU har vært overklokket til 3,8GHz med 0.05Volt over standard lenge, men siste ukene har jeg sett at tempen begynte å stige litt etter litt.

Jeg tok av min Arctic Cooling Freezer 7 PRO kjøler og gjorde den ren for støv (fjernet det lille der var, har støvfilter på kabinettet). Skrudde ut hovedkort og fjernet CPU'en fra socketen for å gjøre den skikkelig ren.

Fjernet gammel kjølepasta, hadde på ny Arctic Silver 5 kjølepasta.

Når jeg satte det sammen igjen var tempraturen mye værre en før, nå er overklokking helt utelukket.

Jeg er kompetent på data men dette forundrer meg veldig. Jeg har byttet kjølepasta nå mange ganger og endatil prøvd å bytte cpu-kjøler (vekslet mellom Arctic Cooling Freezer 7 Pro og Intel standard-kjøler) for å rett å slett sjekke forskjell. Forskjellen var fraværende. Dette er UKLOKKET og alt standard.

Nå har jeg kjøpt ny kjøler, Noctua NH-U12F og tempraturen er NØYAKTIG LIK som med Arctic Cooling Freezer 7 PRO og Intel standardkjøler.

Idle: 47C med Speedstep (lavere volt på idle)

Load: 61C

Jeg tror at problemet MÅ vær kontaktproblem mellom heat-spreaderen og kjernen. Når ny kjøler ikke gir litt utslag engang så må problemet ligge der.

Noen som har sette eller hørt lignende? Kjøler blir heller ikke særlig varm.

Kontakten mellom kjøler og cpu er glimrende, kjølepastaen er "skvist" jevnt utover og alt ser normalt ut. Prøvde på "gøy" å ikke ha på pasta mellom kjøler og cpu, da gjekk tempraturen gjennom taket! så kontakt er der for å si det slik.

LØSNING PÅ PROBLEMET:

Jeg planslipte IHS og polerte den til en blank finish med veldig fint sand-papir. Så fjernet jeg den braketten som holder CPU på plass.

Nå er tempen som den skal og jeg er oppe på 3,8gHz igjen og det øker fortsatt :D

Takk til alle som hjalp meg:)

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags kjøler har du?

8488359[/snapback]

Jeg har byttet kjølepasta nå mange ganger og endatil prøvd å bytte cpu-kjøler (vekslet mellom Arctic Cooling Freezer 7 Pro og Intel standard-kjøler)

8486447[/snapback]

@ Toonnes: *hint* *hint* ? :)

EDIT:

@ The-Flu. Du kan jo prøve og planslipe IHS på CPU, istedefor og ta den av. Skal se om jeg finner en tråd om det ;)

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Hei. Ja jeg skal prøve å se om jeg finne den artikkelen om plansliping av IHS. Det må ha skjedd noe merkelig siden maskinen har blitt så mye varmere. På hovedkortet min så kan en også me letthet lage "volt-mod" med kun å ta en blyantstrek over en kondensator eller hva de heter. Tenkte kanskje det var en mulighet at jeg hadde fått noe kjølepasta eller lignende på denne kondensatoren og det forusaket varmen. Googlet frem en voltmod, fant kondensatoren på HK og gjorde den ren i tilfelle det var noe som var komt på den. Ingen forskjell :(

Lenke til kommentar
bruker du mye eller lite kjølepasta??

det eneste kjølepasta skal gjøre er å fjærne ugjevnheter mellom cpu og kjøler. så du skal bruke så LITE som mulig. =) lykke til

8491092[/snapback]

Jeg bruker akkurat passe som jeg har gjort i alle år jeg har drevet med data. Har prøvd å ha på både mer å mindre, forskjellen var liten. Finner ikke ut hvorfor den er så varm.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
bruker du mye eller lite kjølepasta??

det eneste kjølepasta skal gjøre er å fjærne ugjevnheter mellom cpu og kjøler. så du skal bruke så LITE som mulig. =) lykke til

8491092[/snapback]

Jeg bruker akkurat passe som jeg har gjort i alle år jeg har drevet med data. Har prøvd å ha på både mer å mindre, forskjellen var liten. Finner ikke ut hvorfor den er så varm.

Takk for svar:)

8491111[/snapback]

ER kjøleribbene varme, ta å kjenn på de om de er varme.

Hvilken programmer har du brukt til å måle tempen med ?

Lenke til kommentar

Kjøleribba er varme i, men den er ikke kjempevarm. Jeg vil påstå at ribba er kjøligere enn tidligere. Har nå prøvd å sette på ny kjølepasta IGJEN, absolutt ingen forskjell. Bruker nå ASUS Probe2 til å måle temp. Det fulgte med hovedkortet, har alltid brukt det så det skal nok vise den samme tempratur det alltid har gjort. Bios også vise høyere tempratur en tidligere. Tror jeg skal prøve å flashe bios tilbake til den første versjonen, selv om jeg ikke merket noe da jeg flashet biosen.

Lenke til kommentar
Kjøleribba er varme i, men den er ikke kjempevarm. Jeg vil påstå at ribba er kjøligere enn tidligere. Har nå prøvd å sette på ny kjølepasta IGJEN, absolutt ingen forskjell. Bruker nå ASUS Probe2 til å måle temp. Det fulgte med hovedkortet, har alltid brukt det så det skal nok vise den samme tempratur det alltid har gjort. Bios også vise høyere tempratur en tidligere. Tror jeg skal prøve å flashe bios tilbake til den første versjonen, selv om jeg ikke merket noe da jeg flashet biosen.

8491522[/snapback]

Det kan være at sensoren ikke fungerer helt som den skal, siden kjøleribben ikke er fysisk varm. Hadde tempen vert 60 grader, hadde du kjent det på ribben.

Har hatt samme problem selv, at tempen var opp mot 60 grader men ribben var ikke varm i det hele tatt.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Nå kjører jeg med standardkjøleren til Intel, klarte å miste ned Arctic Cooling kjøleren og knekke en av plast-låsene tidligere idag :(

Nå idler den på 48C med speedstep på og under ORTHOS ligger den på 61C.

Det er vel en grei temp på den orginale møkkakjøleren? Mener på tempraturen var lavere før jeg byttet kjøler. Men det er lenge siden jeg byttet den så jeg husker ikke helt.

Cornel, er det standard-kjøleren du bruker?

Takker til alle som prøver og hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg Asus sin Q-Fan funksjon som justerer hastighet etter temperatur.

Tempraturene på standard Intelkjøler er:

IDLE: 47C med Speedstep og C1 ved 1800RPM

LOAD: 61C etter 5min med Orthos ved 2200RPM

Virker som det har stabilisert seg litt nå. Jeg "vasket" hovedkortet i tilfelle der hadde komt noe pasta på en av kondensatorene og gitt meg en ufrivillig voltmod.

Gjorde også bakside av CPU ren, etter det kom det seg egentlig.

Synd jeg klarte å ødlegge min Arctic kjøler, den var egentlig ganske god. Men men, god grunn til å kjøpe meg Noctua 12 da :dribble:

Kan forresten nevne at jeg har Antec P180 kabinett som har en veldig god luftgjennomstrømning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg akkurat fått inn Noctua NH-U12F kjøleren, en av de beste å få taki så vidt jeg vet. Tempraturen den er AKKURAT LIK!! Jeg flipper snart!

Nå "vet" jeg det må være head-spreaderen og kjernen på CPU som ikke har skikkelig kontakt. Det er eneste mulighet. Når jeg har råd til ny CPU så blir det å prøve å fjerne heat-spreaderen uten å ødlegge CPU. så nå før jeg vel bare nøye meg med en lunken kjøler og varm kjerne :mad:

Lenke til kommentar

etter å ha sett så mange poster om HS så lurer jeg på hvorfor intel har disse.. er ikke så mye lettere å plasere en kjøler på en HS en en kjerne. du bør bare vere litt mindre harhendt når du plaserer kjøler på en bar kjerne =)

edit:

hvis du får ny cpu i hus bruker du kjøler til å feste cpu i socket, for det er den spenna som mest sansynlig har skyld i de fleste HS byninger.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
etter å ha sett så mange poster om HS så lurer jeg på hvorfor intel har disse.. er ikke så mye lettere å plasere en kjøler på en HS en en kjerne. du bør bare vere litt mindre harhendt når du plaserer kjøler på en bar kjerne =)

8637993[/snapback]

Hehe, ja vet det:) Har hatt diverse AMD prosessorer uten IHS og aldri knust en kjerne. Har nå funne ut at det er IHS som virker til å være skjev, skal ut å kjøpe meg smergel-papir idag å noe veldig fint papir for å få pusset den ned.

Satser på det gjør susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...