MosRew Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Som emne tittelen sier, så har jeg lyst å prøve ut Ubuntu, nyeste versjon. Maskinvaren min ser dere i profil. Tror dere jeg vil møte en del problemer på veien, eller er det bare å laste det ned å installere OSet? For det har vært morro å prøve ut noe nytt Som sagt så har jeg Win Xp Pro Norsk med SP2 innlagt på pcen i fra før av. Hva tror dere? Har absolutt ingen erfaring med linux/ubuntu. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Kjør på. http://www.ubuntuguide.org/ Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Er ikke iso fila til nyeste ubuntu større en ca 700mb? Endret 27. april 2007 av REWZTAH Lenke til kommentar
ersa Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Er det iso fila til nyeste ubuntu større en ca 700mb? 8486456[/snapback] Nei, den er rett i underkant. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Okei, laster ned nå i fra NTNU server i Tr.heim Nå gjenstår det å se om jeg finner en cd å brenne på Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Kunne trengt litt mer tilbakemeldinger ang. problemer man kan møte på. Er det enkelt å switche mellom ubuntu å winxp? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 bare putt i CDn. Når du kjører liveCD fungerer OS'et normalt.. Da ser du hvordan det er Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Flyttes til riktig kategori. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg testet siste ubuntu tidligere i uken. Har WinXP installert på maskinen fra før. Startet opp med liveCD og startet installasjon til HD derfra. Etter partisjonering startet kopiering av filer, og der hang det seg ved 24%. Etter 15 minutter, restartet jeg maskinen, og ingenting ville boot'e (selvfølgelig). Prøvde diverse verktøy (Bla. UBCD) men ingenting funket. Endte med at jeg installerte backup/image tilbake til WinXp. Mao. Skal du teste en eller annen *nix versjon, bruk en egen fysisk harddisk, eller kjør det kun fra liveCD.. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Hvilket program må man bruke for å swith'e mellom OS'er? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hvis du har Windows fra før så fikser Ubuntu det automatisk så du kan velge ved oppstart Lenke til kommentar
ersa Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hvis du har Windows fra før så fikser Ubuntu det automatisk så du kan velge ved oppstart 8486704[/snapback] Og den bootloaderen kalles GRUB. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Når jeg skal brenne Ubuntu til cdrom, må jeg pakke ut filene først?. for filen vises som en RAR.fil , Men har navnet .ISO på slutten av navnet. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Når jeg skal brenne Ubuntu til cdrom, må jeg pakke ut filene først?. for filen vises som en RAR.fil , Men har navnet .ISO på slutten av navnet. Hva skal jeg gjøre? 8486908[/snapback] Du brenner den som et image/bilde fil. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 For å prøve ut Ubuntu uten å installere det, må jeg starte maskinen på nytt å boote fra plata eller? Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 For å prøve ut Ubuntu uten å installere det, må jeg starte maskinen på nytt å boote fra plata eller? 8487064[/snapback] Det må du. Du må også forandre biosen slik at cd stasjonen booter først. For å komme inn i biosen trykker du enten del eller F12 under oppstart. Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Okei, kom inn i bote programmet til ubuntu, kom til ca 3% i Kernel, kom det opp error. Går det f.eks. ann at jeg kjører 32 bit windows men bruker 64 bit Ubuntu? Endret 27. april 2007 av REWZTAH Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du vil slite med drivern til det trådløse nettverks kortet hadde det selv en stund, funket bra til å koble opp mot ukrypterte nettverk, men driveren støtter ikke wpa og fungerer heller ikke med networkmanager. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Har du sjekket iso-fila eller CD-en for defekter/feilbrenning? (det skal være et eget menyvalg for dette når du booter live-CDen) Lenke til kommentar
MosRew Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Ja fikk til å boote, men kommer bare til 3% i en sånn kernel loading, så kommer det opp en feilbeskjed, I/E error, så må jeg trykke reboot. Kan problemet være at platen er veldig ripet under? gikk jo bare godt å brenne den. Som sagt har jeg windows xp pro SP2 32bit lagt inn på maskinen. Skal jeg bruke ubuntu 32 bit da eller 64bit?, i og med at jeg har en 64bit maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå