Spiffster Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg har lyst til å bytte ut kitobjektivet og da står en 28-70mm på ønskelisten. Jeg har blant annet sett på Sigma 28-70mm f/2.8 EX DG og Nikkor 28-70mm f/2.8 IF ED. Men Nikkor objektivet koster jo utrolig mye mer og er den verdt det? I Norge koster Nikkor 16400,- og Sigma 3650,- Objektivet blir kjøpt i Hong Kong så prisen blir jo en helt annen, men allikevel er det stor forskjell. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Se også på Tamron 28-75 f/2,8 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Tamron 28-75/2,8 kan jeg ihvertfall skrive under på at er et kjempeobjektiv. Sylskarpt, god lysstyrke og god byggekvalitet. Koster 3500-4000 avhengig av hvor du kjøper det. Kan nok ikke helt konkurrere med Nikons objektiv (det kan heller ikke Sigma sin versjon), men i forhold til pris tør jeg påstå at du får mye mer for pengene. Med mindre du er en profesjonell fotograf, tipper jeg du neppe vil se forskjell. Ellers kan det være greit å nevne at om du velger å kjøpe Tamron (eller Sigma) sin versjon, så er det nok så lite å spare i Hong Kong at det er lurere å kjøpe i Norge og få fem års reklamasjonsrett. Uoriginale objektiver har en tendens til å være noe feiljustert på fokus (her er Sigma noe verre enn Tamron etter hva jeg har forstått), og om du må sende objektivet tilbake til Hong Kong en eller to ganger så har du allerede tapt det meste av det du sparte.... og må vente lang tid på å få det tilbake (om du noen gang får det tilbake), samt at om du finner det ut etter et år, eller problemet melder seg først etter et år, så må du betale for justeringen. Og om du kjøper via postordre, må du huske på å legge på moms, gebyr for momsinnkreving og frakt (og moms av frakt). Med tanke på dette, og reklamasjonretten, tror jeg det er små sjanser til å spare noe som helst. Lenke til kommentar
hagenf Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Selv om den har et litt mindre zoom område vil jeg anbefale Nikon AF 35-70 2,8. Dette kan kjøpes rimelig i bruktmarkedet (sjekk foto.no). Du kan få strøkne eksemplarer til rundt 2000-2500 kr. Objektivet er knall skarpt og solid bygd. Ny pris ligger på rundt 8000 kr. Bjørn Rørslett gir dette objektivet 4,5 av 5 mulige. http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AF35-70D Endret 29. april 2007 av hagenf Lenke til kommentar
modin Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvis ikke så har jo Sigma også en 24-70mm f2.8 men den er stoor. Lenke til kommentar
Spiffster Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Takk for svar. Jeg har kikket litt mer på Tamron objektivet etter deres tips og det får mye skryt. Jeg er ikke noen proff så da dropper jeg å legge mye penger i noe som jeg ikke ser forskjell på resultatet. Når det gjelder kjøp i HK så er jeg ikke bekymret for det. Objektivet blir kjøpt i en autorisert butikk i HK av en kamerat som jobber der. Det blir tatt med hjem på 100% lovlig vis. Når jeg får en SB-800 med på kjøpet i forhold til norsk pris(+/- 4k) så blir valget litt lettere. Kamerahus kjøper jeg i Norge, mens dyre objektiv og tilbehør velger jeg å kjøpe på utenlandsreiser. Noe mer risiko ved reklamasjon, men det blir en kalkulert risiko. Fotovideo her i byen har fått mange penger av meg hittil så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Når det gjelder kjøp i HK så er jeg ikke bekymret for det. Objektivet blir kjøpt i en autorisert butikk i HK av en kamerat som jobber der.Så lenge man kjenner folk der man kjøper utstyret, og det blir tatt med på reise, så kan man spare en del på det. Med mindre samlet verdi på det man tar med inn i landet er over 6000 kroner, så slipper man også å betale moms. Er stort sett postordre, og ved kjøp i mer eller mindre lugubre butikker at det er på sin plass med advarsel. Det oppstår uansett sjelden feil på objektiver etter første år (garantitiden), mens det ved kjøp av kamerahus og annet utstyr kan være en idé å kjøpe i Norge for å beholde fem års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå