Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig holdning i kroppen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt noen bilde av meg selv fra siden, spurt noen som er ganske flinke på det området, og funnet ut at jeg har veldig dårlig holdning i kroppen. Dvs, kroppsformen min ser mer ut som en S.

Dette er pga jeg har sitti mye på pcen, derfor har skuldrene gått mer og mer fremover, det samme har hodet og nakken min. Magen min har blitt oppblåst, mens ryggen har gått innover.

Nå har jeg kun fått et par øvelser jeg kan gjøre hjemme for å forbedre dette, men hvis noen her vet om noen konkrete treningsprogrammer jeg bør følge eller generelle tips ?

Har rett og slett bestemt meg for å bli i god form igjen, og å sitte minst mulig på pcen.

Kan det være lurt å dra til en lege, kanskje han har noen øvelser ?

Mvh

Jhj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er liksom første steg. Problemet er at nå skal jeg begynne å trene igjen, og da får jeg en omvendt effekt av nærmest alle øvelsene hvis jeg ikke retter opp holdningen først. Dvs, tar jeg benk f.eks, blir det aldri noen resultat med den holdningen jeg har nå. Da hjelper det dessverre ikke rette seg opp kun når jeg går rundt osv..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

*Kjør på med masse roøvelser hvor du trekker skulderbladene godt tilbake på slutten av løftet.

*Tøy brystkassa masse.

*Utoverrotasjonsøvelser som denne.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dumbbell%20External%20Rotation%201.jpg

Dumbbell%20External%20Rotation%202.jpg

2 sett og 12-15 kontrollerte reps.

*Tøy hofteleddsbøyerne.

*Tren mage

I tillegg må du være bevisst på holdningen din, f.eks. ikke sitte med hodet inni skjermen, men heller sitte skikkelig på stolen.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Får du vondt i ryggen når du retter deg helt ut?

8486844[/snapback]

Nei, det går helt fint.

Ellers takker jeg for alle tipsene :) bra å ha med når jeg skal begynne å trene.

Jeg tror ellers problemet har vært at jeg har nettopp solgt lettsykkelen min, og jeg kan ikke akkurat si at jeg brukte den lite. Lettsykkel = mye sitting, og mye mye mindre gåing.

Til og fra skolen med sykkelen, sitte på skolen hele dagen, komme hjem og sitte på pcen. jeg skjønner godt hvorfor jeg ser ut som en hulemann :D

På tide å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Hei.

Bildet viser at du har en normal rygg.

Ryggen skal være S formet.

Derimot ser jeg at du har hatt litt for mye Mc Donalds.. :D

Hvis du har lyst å rette på "formen," så er treningen på musklene "latissimus dorsi" (Vingen) og "posterio longitudinal spinal" muskelene anbefalt.

Husk situps.. også..

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Så trening er veien?

Det må jeg notere, jeg har helt forferdelige holdninger.

Noe av mitt problem er at jeg rekker nøyaktig 2meter på sokkelesten, og det gjør at jeg må gå med krokrygg for å komme meg gjennom dører og lignende. Dette kombinert med mye tid foran datamaskinen gjør meg til ringeren i Notre Dame.

Men i friluft prøver jeg å se opp i himmelen når jeg går.

Det er både befriende og godt for holdningen.

Magen inn, brystet frem, hodet opp! :thumbup:

Men men, mer trening er notert! ;)

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar

Trening er å anbefale som sagt. Før jeg begynte på treningen fikk jeg hele tiden kommentarer om at jeg måtte strekke ut ryggen og ikke gå så krokbøyd. Etter 4 måneder så fikk jeg beskjed om at man kunne se forskjell og nå 8 måneder etter så er jeg ikke litt krokbøyd. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...