_tHokA_ Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Har en 94 passat som jeg har byttet vannpumpe på. Nå stiger temp fort opp og stopper ikke, er nok luft i anlegget.. Men hvordan får jeg ut den lufta, på en grei å effektiv måte? Endret 28. april 2007 av _tHokA_ Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det skal holde å åpne lokket på ekspansjonstanken og la motoren bli varm til termostaten åpner, dersom du bare har byttet vannpumpe.- Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Har prøvd det nå, lar bilen gå og det koker.. Etterfyller ettervært og det blir ikke bedre. holdt på i timer nå Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Nå har ikke jeg noen erfaring fra vannkjølesystemet på biler, men generelt sett kan du 1) Sørge for at det ikke er luft i selve pumpa. Vannpumper tåler ikke luft i det hele tatt, og må ha vann for å i det hele tatt skape sirkulasjon. 2) Går pumpa i det hele tatt? (Er den elektrisk eller reimdrevet?) Kan du se at det faktisk er noen sirkulasjon? Du kan også forsøke å åpne bleedventilen og bare la vann renne igjennom systemet i en stund, og deretter fylle på med mer. Kjør på rent vann til du har sirkulasjon, og deretter tøm ut nok vann til å få fylt på frostvæske. Du kan også prøve å løsne utslangen til vannpumpa slik at vannet kanskje samler seg i pumpa. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du må ha på lokket på tanken ellers koker den da termoviften ikke slår inn før motoren koker på Passat.Grunnen er at termoviftebryteren sitter i radiatoren og slår først inn når motoren har 100 grader.Derfor må du ha lokket på for da koker ikke vannet før 120 grader. Lenke til kommentar
joka Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 har hatt samme problemet med min kones passat (2E motor) jeg måtte ta ut en av tempfølerne foran på motorn, og fyll på vann der.. egentlig så er det vel venstre side? av motoren siden motoren er tverrstilt Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Har skrevet ut noen av forslagene nå og skal ut å prøve igjen etterpå. Takker så langt for hjelpen Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Hvis du har den motoren hvor vannpumpa går på viftereima kan man sette reima på feil sånn at vannpumpa pumper feil vei. Da blir den vanskelig og lufte. Når du først har fått lufta den virker det helt fint. Reima skal gå på undersiden av pumpehjulet. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Dette er et kjent problem på disse bilene. Problemet er mest sannsynlig at du har luft i varmeapparatet. Du ser to slanger som går inn til varmeapparatet ved torpedoveggen. Det du skal gjøre er å sette bilen i en bratt oppoverbakke slik at ekspansjonstanken kommer høyere enn varmeregisteret, løsne den ene av de to slangene ( den som sitter på høyre sidene av bilen) og fylle på men kjølevann i den til det renner over. Så fyller du opp det du klarer i ekspansjonstanken samtidig som du klemmer på slanger rundtomkring i systemet for å presse ut luft. Så setter du tilbake slangen og starter bilen. Hvis bilen koker, så må du ikke åpne lokket på ekspansjonstanken før den har blitt kald igjen, ellers så koker alt over og jobben du har gjort er nyttesløs. Fyll på mer vann når den har kjølt seg. I den nyere passaten, -97+, så har de løst dette ved å lage et lite luftehull i den slangen mot varmeapparatet hvor du drar slangen halvveis av for å få ut luften samtidig som du må løsne ekspansjonstanken og løfte den opp for å få den høyest opp ved påfylling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå