Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med 94' Passat, bilen blir for varm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg noen erfaring fra vannkjølesystemet på biler, men generelt sett kan du

 

1) Sørge for at det ikke er luft i selve pumpa. Vannpumper tåler ikke luft i det hele tatt, og må ha vann for å i det hele tatt skape sirkulasjon.

 

2) Går pumpa i det hele tatt? (Er den elektrisk eller reimdrevet?) Kan du se at det faktisk er noen sirkulasjon?

 

Du kan også forsøke å åpne bleedventilen og bare la vann renne igjennom systemet i en stund, og deretter fylle på med mer. Kjør på rent vann til du har sirkulasjon, og deretter tøm ut nok vann til å få fylt på frostvæske. Du kan også prøve å løsne utslangen til vannpumpa slik at vannet kanskje samler seg i pumpa.

Lenke til kommentar

Du må ha på lokket på tanken ellers koker den da termoviften ikke slår inn før motoren koker på Passat.Grunnen er at termoviftebryteren sitter i radiatoren og slår først inn når motoren har 100 grader.Derfor må du ha lokket på for da koker ikke vannet før 120 grader.

Lenke til kommentar

Hvis du har den motoren hvor vannpumpa går på viftereima kan man sette reima på feil sånn at vannpumpa pumper feil vei. Da blir den vanskelig og lufte. Når du først har fått lufta den virker det helt fint.

Reima skal gå på undersiden av pumpehjulet.

Lenke til kommentar

Dette er et kjent problem på disse bilene. Problemet er mest sannsynlig at du har luft i varmeapparatet. Du ser to slanger som går inn til varmeapparatet ved torpedoveggen. Det du skal gjøre er å sette bilen i en bratt oppoverbakke slik at ekspansjonstanken kommer høyere enn varmeregisteret, løsne den ene av de to slangene ( den som sitter på høyre sidene av bilen) og fylle på men kjølevann i den til det renner over. Så fyller du opp det du klarer i ekspansjonstanken samtidig som du klemmer på slanger rundtomkring i systemet for å presse ut luft. Så setter du tilbake slangen og starter bilen. Hvis bilen koker, så må du ikke åpne lokket på ekspansjonstanken før den har blitt kald igjen, ellers så koker alt over og jobben du har gjort er nyttesløs. Fyll på mer vann når den har kjølt seg.

I den nyere passaten, -97+, så har de løst dette ved å lage et lite luftehull i den slangen mot varmeapparatet hvor du drar slangen halvveis av for å få ut luften samtidig som du må løsne ekspansjonstanken og løfte den opp for å få den høyest opp ved påfylling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...