Gå til innhold

Problemer: Oppgradering/install av ubuntu 7.04

Anbefalte innlegg

Jeg har i en lang periode brukt ubuntu 6.10 (64bit versjonen) på min bærbare pc, Asus A7jc, og bestemte meg nå for å oppgradere til 7.04. Under mitt forsøk på dette stoppet distro oppgraderingen på wvdial config, dvs. total hangup. Så startet jeg pcen på nytt, da ville den ikke starte ubuntu ordentlig og BusyBox v1.1.3 (built-in-shell) opp...

Etter litt fram og tilbake her, så ga jeg opp og bestemte meg for å laste ned Live cd'en og kjøre en clean install. Det var heller ikke noe vellykket :cry: Da oppstår det en feil med Xserver, nemlig "no screens found"...

Jeg er ikke noe spesielt erfaren med linux, og bestemte meg da for å prøve på nytt med distro oppgradering fra 6.10, like lite vellykket som første gang.

Noen som kan hjelpe meg med å få 7.04 installert?

Endret av MapSter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har jo linket inn hardware, men en

$ lspci

gir gjerne mye mer informasjon.

"no screens found" er typisk når xserveren ikke er satt opp riktig, og skyldes typisk driver. Du kan prøve å rekonfigurere fra terminal med følgende kommando:

$ sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Normalt er Vesa driveren et sikkerstikk for skjerm, men det er visstnok en bug i forbindelse med noen ATI GPU'er, så kanskje du er rammet av den. Dessuten kan du prøve open source driverne, er det ati og/eller radeon de heter? Jeg har dessverre kun hatt nvidia opp gjennom årene p.g.a. linux støtte, så noen andre får rette detaljene. Uansett, prøv deg frem med forskjellige drivere. Test om det virker med

$ startx

Du kan jo også lese sticky tråden til HavarN hvor han går igjennom installering av proprietær ATI driver, og husker jeg riktig dekker han kommandolinje-only måte. Så lenge du har terminal er det stort sett mulig å finne workarounds.

PS! Neste gang en oppgradering låser seg, må du bare starte prosessen på nytt uten å re-boote. På begge maskinene mine har jeg nå oppgradert fra 6.10 til 7.04, og på begge krasjet det automatiske oppgraderinsgprogrammet uten å gi hint om hvordan jeg skulle løse det (det er for dårlig Ubuntu!), men det er ikke noe problem å sette det igang der det slapp med følgende kommando:

$ sudo aptitude dist-upgrade

Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen...

Det fikk meg til å gidde å prøve på nytt.

Fikk til å oppdatere en clean 6.11, måtte bare drepe wvdialconf :blush:

Noe så enkelt...

Men fikk så absolutt ikke til å installere direkte fra cd, men men...

Det plager meg litt, men nå har eg i hvertfall feisty innpå :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...