tusul Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 jeg skal kjøpe nytt hovedkort og når jeg kikket på noen forskjellige HK. så kom jeg over et med PCI 64. hva er PCI 64 for noe? og hva skal jeg med det? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 24. desember 2002 Del Skrevet 24. desember 2002 Det er en 64 bits variant av PCI bussen. Den kjører også på 66MHz og er en ganske mye raskere enn vanlig PCI. Brukes vel helst til heftig SCSI oppsett eller noe annet som trenger den ekstra båndbredden. Tror ikke du trenger det nei.. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. desember 2002 Del Skrevet 24. desember 2002 Det er en 64 bits variant av PCI bussen. Den kjører også på 66MHz og er en ganske mye raskere enn vanlig PCI. Brukes vel helst til heftig SCSI oppsett eller noe annet som trenger den ekstra båndbredden. Tror ikke du trenger det nei.. Det er ikke allt 64-bits spor som støtter 66 MHz. F.eks. støttet ikke 64bits sporene på Tyan Tiger MP 66 MHz. Uansett.. den vanlige PCI bussen er på 132 MB/s. Det skal fordeles på disk, lydkort, USB/Firewire, nettverkskort. Om du vil ha Gbit nettkort så skal en teoretisk sett kunne overføre 250 MB/s over det alene. En SCSIdisk skal kunne ta unna opp til 320 MB/s. Klart at da blir ikke 132 MB/s så mye og bussen blir en flaskehals. Her kommer 64/32 64/66 inn og gir 264/528 MB/s over CPI bussen. 500 MB/s er litt vanskeligere å fylle og en slipper flaskehals på PCI bussen. Når skal det jo sies at det vel neppe er så mange som har Gbit nettkort og heftige SCSI systemer, men 132 MB/s er ikke så mye. Videre bør det legges til at hovedkort med 64-bits spor har to separate PCI busser slik at en i realiteten har enda større fordeler av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå