arild65 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Parkerte utenfor jobben forrige fredag. Kjørelyset slukket ikke, måtte dra ut sikringene for at det skulle bli mørkt. Ladelampen lyste når tenningen var av. Ferdig på jobben, bilen var tom for strøm. Fikk starthjelp av NAF, mekanikeren konkluderte med at dynamoen var gåen. På vei hjem begynte ladelampen å lyse, svakt på lavt turtall, sterkt på høyt. Når jeg kom hjem slukket kjørelyset og ladelampen som normalt. Ladet batteriet, og har brukt bilen om vanlig, den lader med 13,75V, men ladelampen lyser som nevnt tidligere. I går fikk jeg tak i en brukt dynamo. Tilpasset den litt i festene, men tilkoblingsclusteret var likt, og alt var ok. Så koblet jeg til batteriet, resultat: kjørelyset kom på, og ladelampen begynte å lyse. Nå er jeg moden for gode råd!! Bilen er en 85 modell Audi 80 CC 1.8 90 HP. Arild Lenke til kommentar
Boogeyman Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Dette har ingenting med dynamoen din å gjøre. Siden kjørelysene dine ikke vil slå seg av er det et elektrisk problem ett eller annet sted som tapper strøm når du står stille. Løsningen er å finne denne feilen ved å feilsøke deg fram. Begynn med å finne ut hva annet som har strøm som ikke skulle hatt strøm når du slår av bilen. Siden du tok av sikringen til lysene, og den gikk tom for strøm alikevel, så er det ikke frontlysene dine som er feilen. Endret 28. april 2007 av Boogeyman Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Høres ut som tennigslås spør du meg... Lyser batterilampa når du har tatt ut nøkkern? Garantert.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Kan være en jordfeil som holder igjen noen relèer. Jeg var borti dette på en bil hvor ekstralysene ikke sluknet sammen med fjernlysene. Etter lengre tids feilsøking med målinger, bytte av et relè, osv. fant jeg med en tilfeldighet ut at det var pluggen til den ene pæra som ikke var satt skikkelig inn. Dette var altså nok til å lage en 4-5V spenning over relèet, som igjen holdte det igjen med mindre det ble kakket med et skruhjern e.l. ...så sjekk plugger, koblinger, osv. hvis du har gjort noen "modifikasjoner" et eller annet sted den siste tiden. Endret 28. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
arild65 Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Problemet løst, diodeplaten i dynamoen (også den førte jeg byttet) var gåen. Fikk en golf dynamo til 300 kr. Denne gjorde at problemet var løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå