RoW Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg har en Western Digital My Book 250GB, som jeg koblet til laptoppen min. Etter jeg koblet den tilbake i desktoppen ville den ikke starte lengere, alt den sa var bare at harddisken var corrupt og den kunne ikke starte. Det jeg gjorde da var å ta en chkdsk, den fant feil og startet å "rette" de. (Som jeg sikkert aldri skulle ha gjort) Jeg fikk en liten overaskelse når jeg endelig kom meg inn på harddisken.. Den største mappen jeg har var altså sporløst borte, samt mange av filene var enda "corrupt" og derfor ikke kunne leses av programmer. Den tar enda plass på harddisken (sia den tar opp ca halve disken så er det ganske lett å merke) men man kan rett og slett ikke gå inn på den. Har prøvd "Search and Recovery" tools, men uten lykke. Noen som kjenner til dette problemet? evt, vet noe jeg kan gjøre for å få filene mine tilbake Endret 27. april 2007 av RoW Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Nei, desverre. Dette ser ut til å være et ganske vanlig problem. Har sett mange andre før deg som har rapportert om tilsvarende problem i forskjellige forum. Fellesvevnerne pleier å være: Filsystem: NTFS Grensesnitt: USB2 (eller firewire ?) Brukerfeil: Bruker unlater ofte å koble fra disken på riktig måte. Og så kommer det som du sansynligvis ikke liker å høre: Sånn kan det i verste fall gå når du ikke "kobler ifra hardware" før du drar usb-pluggen ut, og så vidt jeg vet er det ennå ingen som har klart å redde dataene sine ut fra denne typen feil. Men du har backup, ikke sant? Lenke til kommentar
RoW Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Hehe joa, har backup av det viktigste. Men kjipe greier uansett. Jeg fjerner harddisken på rett måte når jeg kan, men det skjedde vell da jeg kobla tingen i laptoppen. Da ville laptoppen nemlig ikke skru av harddisken på rett måte, det var som om den ikke var koblet i. Harddisken jobbet men det var ikke noe svar på laptoppen, så jeg dro bare kabel ut fordi jeg hadde det en smule travelt. jaja, sån kan det gå. Tror ikke jeg kobler den i laptoppen flere ganger Lenke til kommentar
helto Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 nå som dere er inne på det med å koble fra hardisken på rette måten. Jeg har en My Book 250GB jeg også, men det er umulig (?) å koble den fra på rette måten. Hvis jeg prøver å ta på den "trygg fjerning av maskinvare"-knappen, så kommer det bare opp en melding om at den ikke kan kobles ifra fordi et program bruker den... Selv om jeg lukker alle program som jeg kan se er åpne (selv om de ikke skal ha noe med hardisken å gjøre), så kommer fortsatt den meldingen opp. Og da blir det til at jeg bare napper ut usb-pluggen, men hvis hardisken blir herpa av det vil jeg helst slutte å gjøre det på den måten... vet dere hvorfor den ikke kan koble seg av?? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 vet dere hvorfor den ikke kan koble seg av?? 8515187[/snapback] Det er jo som feilmeldinga tilsier. Det er en åpen fil på harddisken. Finn ut hvilken fil det er og hvilket program det dreier seg om. Typisk for iso-filer på disken som er mountet i daemon tools eller tilsvarende program. Lenke til kommentar
helto Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Takk for svar! men hvordan kan jeg finne ut hvilke filer det drier seg om og hvilket program som bruker fila?? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Du kan jo prøve å resonere deg fram til det selv. Du har vel som mange andre et tonn med programmer som går i bakgrunnen (ikonene nederst til høyre - taskbaren). Så prøv å avslutte så mange som mulig. Avmonter eventuelle virtuelle cd-rom stasjoner osv. Og ikke glem å avslutte windows utforsker når du skal koble ifra, for den pleier å holde filer åpne. Og hva mer, sjekk at du ikke har ikon-filer der som du bruker på f.ex mapper eller den slags. Og sjekk også at ikke slikt som fila for bakgrunnsbildet på desktoppen ligger på den disken. I såfall, endre bakgrunnsbilde. Leter du etter et program som kan finne åpnede filer så er det bare å google i vei. Jeg har påtatt meg den tunge jobben å søke, så alt du trenger å gjøre er å klicke på linken Dette programmet ser lovende ut, men jeg har ikke fått testet det ennå. Endret 3. mai 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
helto Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nå har jeg testet ut det programet du linka meg til, og det fant en hel haug med filer som var i bruk, men ingen av dem var på hardisken som jeg prøver å løse ut. Jeg prøvde å løse den ut på riktig måte igjen, men nå oppdaget jeg at det var en annen melding som kom opp: Så denne gangen var det altså ikke et program som brukte hardisken, men ett eller annet annet. Noen som vet hva denne feilmeldinga kan skyldes?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå