Gå til innhold

Hjelp! Hvilken zoom linse skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe et rimelig, gjerne brukt objektiv og har funnet frem til et par aktuelle kandidater. Noen her som har erfaring med følgende objektiv:

 

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 for Nikon, Ny Pris 999!

Nikkor 70-300mm f/4-5.6G AF Telephoto Zoom-Nikkor Lens, Brukt m/UV filter 1100

Nikkor 70-300 4-5,6 D ED AF-S m/SigmaDG UV filter, Brukt 2300

Nikon AF Nikkor 70-210mm f/4-5.6D (kanskje noe lite zoom) Ukjent pris

Nikon 75-300mm f/4.5-5.6 AF Zoom Nikkor, Ukjent pris

 

evt. andre forslag?

 

Har videre lest her: http://www.kenrockwell.com/nikon/70300af.htm

at det er svært lite optisk forskjell mellom ED og G versjonen. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Ønsker i bunn og grunn bare å komme nærmere fugler og andre dyr. Fra før har jeg:

Nikkon Nikkor 28-105 AF

Nikkor 50mm 1:1,8

Tamron 11-18mm 1:4,5-5,6 (IF) vidvinkel

 

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Nikkor 70-300G og jeg synes den er betydelig bedre enn ryktet. Den er ikke spesielt skarp på lengste brennvidde og grumsete i hjørnene men den gir mye for pengene. Av en eller annen grunn så har prisen gått opp så den er ikke et så godt kjøp som den var. Jeg kjenner noen som bruker det ofte og A4 utskriftene ser fine ut så lenge det var sol når bildet ble tatt.

 

Hvis jeg skulle brukt et teleobjektiv veldig ofte så hadde jeg spart opp til å kjøpe et med f/2.8 blender.

 

 

Dette bildet er tatt med 70-300G.

post-13911-1177690830_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har Nikkor 70-300G og jeg synes den er betydelig bedre enn ryktet. Den er ikke spesielt skarp på lengste brennvidde og grumsete i hjørnene men den gir mye for pengene. Av en eller annen grunn så har prisen gått opp så den er ikke et så godt kjøp som den var. Jeg kjenner noen som bruker det ofte og A4 utskriftene ser fine ut så lenge det var sol når bildet ble tatt.

 

Hvis jeg skulle brukt et teleobjektiv veldig ofte så hadde jeg spart opp til å kjøpe et med f/2.8 blender.

 

 

Dette bildet er tatt med 70-300G.

8486080[/snapback]

 

Skjønner.. :) Takker for svar.. :thumbup:

Er bildet ditt tatt med stativ eller håndholdt? Er det Tamron objektivet det samme som G serien eller ED?

Lenke til kommentar

Det er håndholdt og ca 1/40 sek noe som ikke er å anbefale, derfor tok jeg flere bilder og valgte ut det skarpeste. Det hadde blitt skarpere med stativ eller høyere ISO.

 

Tamron oppgir LD noe som skulle tilsvare Nikons ED. Hvor mye man skal legge i det vet jeg ikke. Med de prisene så hadde jeg personlig gått for Tamron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...