Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidskontrakt - får ikke mine 11,5timer i uken

Daehli

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var/er helt sikker på at jeg har lest noe lignende her på forumet, men 20min med søking på både forumet og på google var resultatløst.

Jeg jobber for en matvarebutikk, nærmere bestemt i ferskvaredisken og ble ansatt for litt over ën måned siden. I arbeidskontrakten står det 11,5 timer i uken, noe som blir ca. 2 dager i uken pluss annenhver helg og skal gi meg rundt 5000kroner i uken.

Saken er den at jeg de siste fire ukene kun er satt opp en dag, annenhver uke, noe som gir meg kanskje 5 timer i uken. Dette fører til to ting.

1. Jeg har ikke og får ikke god nok opplæring, selv om jeg føler at jeg har lært kjempemye. Opplæringstiden var 1[¿] dag, og jeg jobber som oftest sammen med bare en person. Dette gjør at jeg til tider må be kunder komme tilbake om en liten stund hvis han/hun er ute og har lunsj, går på do, o.l.

2. Min egen økonomi. Jeg trenger sårt penger fram mot ferien da jeg skal reise på interrail i sommer pluss at jeg skal flytte på hybel etter ferien. Det sier seg selv at jeg virkelig trenger å få time tilmålte timer.

Her kommer spørsmålet. Har jeg ikke rett på mine 11,5 timer i uken¿ Disse timene skal være utenom ekstravaktene jeg takker ja til, om jeg har tolket det rett¿

Et annet spørsmål. Har jeg rett på lønn for de timene jeg ikke er satt opp til¿

Hvor finner jeg lovene om dette på lovdata.no¿

Jeg setter stor pris på den hjelpen jeg kan få.

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner dette på lovdata.

§ 2-2. Arbeidstid

De ansatte omfattes av de til enhver tid gjeldende lover og avtaler om arbeidstid, ferie og sykefravær.

Noe som ikke hjelper meg videre. Hvor finner jeg gjeldende lover og avtaler¿

Lenke til kommentar

Så sant, så sant.

Et lite tilleggspørsmål.

Dette er sånne ting jeg burde kunne snakke med sjefen min direkte uten at han skal reagere negativt på det¿ Altså spørre om hva jeg har rett på, og lignende.

Sånn jeg ser på det, så vil de timene jeg ikke jobber være en permisjon. I følge loven har jeg rett på lønn i fjorten dager i fra jeg får beskjed. Jeg får/fikk ingen beskjed, og burde da få dekket mangelen på arbeid inntil jeg får beskjed om permisjon.

Uansett er dette litt absurd. De klager på at de ikke får tak i nok folk til å jobbe der, men likevel klarer ikke sjefen min å sette meg opp til mer enn en dag annenhver uke. I tillegg synes jeg sjefen min er litt på flørteren med all jentene, mens oss gutter viser han ingen godvilje. Dårlig sjefsegenskaper i mine øyne.

Det er litt småkjedelig å jobbe under en slik sjef, da jeg selv har mål om å komme litt opp i næringslivet. Å se folk gjøre en så dårlig jobb...

Egentlig så tenkte jeg over det mens jeg skrev nå. Jeg søker en annen jobb, jeg er for god til å ikke bli tatt seriøst. Jeg er en gave sendt til denne butikken, ikke motsatt. De sliter med å få tak i folk, og det minste de burde gjøre er å gi meg gode vilkår.

Det er en helt super jobb, greie folk, men egentlig et blodslit. Jeg har slitt med halsbetennelse helt siden jeg startet, noe jeg tror kan komme av kjemikaliene vi bruker [uten verneutstyr - veldig alvorlig].

Jeg som er vokalist kan ikke risikere å ødelegge karrieren min pga. dårlige arbeidsvilkår.

Uansett så vil jeg til alle dere fremtidige arbeidsgivere, oppfordre dere til å ta godt vare på ansatte dere ikke har råd til å miste.

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Jeg finner dette på lovdata.

§ 2-2. Arbeidstid

De ansatte omfattes av de til enhver tid gjeldende lover og avtaler om arbeidstid, ferie og sykefravær.

Noe som ikke hjelper meg videre. Hvor finner jeg gjeldende lover og avtaler¿

8485082[/snapback]

Avtaler er blant annet arbeidsavtalen din.

Lenke til kommentar
Jeg er en gave sendt til denne butikken, ikke motsatt. De sliter med å få tak i folk, og det minste de burde gjøre er å gi meg gode vilkår.

8485805[/snapback]

Det er dessverre alt for få ledere/sjefer som tenker slik!

De tror kanskje maten i disken selger seg selv? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det lønner seg helt klart for deg å være organisert (dersom du ikke er det allerede), da står du mye sterkere.

Men ring ditt lokale LO og spør, ha gjerne en kopi av kontrakten din ved deg (hvis du har det), så du kan referere ordentlig til hva som står der.

Ser du bor i Bergen, kjenner ingen i LO der, men de i Oslo er veldig hjelpsomme, så da er sikkert de i Bergen det samme - de kan sakene sine!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er organisert, det blir vel til at jeg må snu og grave på det som allerede står i kontrakten. Uansett, så regner jeg med at ting ordner seg.

I grunn så er ikke dette så veldig stort problem for meg som det kanskje virker etter det jeg har beskrevet. Det er fint å få ting satt riktig, og jeg setter pris på at dere tok dere bryet med å hjelpe.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på dette, ring LO, men det er vel et spørsmål om tolkning. Jeg ville tolket

"Arbeidstid 11,5 timer pr. uke."

som at du skal jobbe 11,5 timer pr. uke. Hadde det stått "inntil 11,5 timer pr. uke" ville jeg tolket det som at du skulle jobbe et sted mellom 1 og 11,5 timer pr. uke. Jeg ville dermed tolket "minst 11,5 timer pr. uke" som at du skulle jobbe 11,5 timer >.

Men når kontrakten på dette punktet ikke har noen ord som "inntil" eller "minst", virker det som dette er et fast timeantall...eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...