vanedyret Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Har en diskusjon med en kristen på et annet forum: "Selv om du ikke er kristen, har du en kristen moral og et kristent verdenssyn på andre måter. Kristendommen påvirker deg mer enn du tror." Og vi kan ikke kjenne oss igjen i andre relgioner enn kristendommen med tanke på moral og verdenssyn? Edit: Kristendommen kan godt skryte seg på at jeg er etisk og moralsk "god" dersom jeg får lov å kalle meg det. Bullshit mener jeg, det har mye mer med miljø og oppvekst å gjøre. Eller var det denne tallerken-greia som hang over hodet mitt i senga? Kjære Gud jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått. Du er god, du holder av meg. Kjære Gud gå aldri fra meg. Pass på liten og på stor, Gud bevare far og mor. Det var min mor som sørget for den regla, ikke Jesus, Gud eller kristendommen. Jesus har sikkert påvirket meg han også, selv om jeg aldri har trodd at han var slik Kristendommen beskriver, dersom han skulle ha eksistert. Vi er kanskje mer kristene enn vi tror, men jeg tror ikke han skal legge for stor vekt på moral og verdenssyn. Mer edit: Det var skolen som fikk meg til å gå i kirka og akseptere kristendommen så kort/langt det lot seg gjøre. Endret 29. april 2007 av vanedyret Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Har en diskusjon med en kristen på et annet forum: "Selv om du ikke er kristen, har du en kristen moral og et kristent verdenssyn på andre måter. Kristendommen påvirker deg mer enn du tror." Og vi kan ikke kjenne oss igjen i andre relgioner enn kristendommen med tanke på moral og verdenssyn? 8495863[/snapback] Tydeligvis ikke. Nå fikk jeg også høre fra en her på forumet at språket mitt er kristent. Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Kommunikasjon har lang større innflytelse på etikk og moral enn kristendommen. Kristendommen er bare en del av den, ubetydelig for de fleste. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 -Ser for meg ut som du mangler litt "vitenskapelig basiskunnskap" selv, ellers ville du vel svart på spørsmålet, ikke bare prøvd å fremstille meg som uvitende. Og basiskunnskap om Evolusjonsteorien har blitt tvinga ned over ørene på meg gjennom hele folkeskolen uten at jeg har blitt overbevist. -Vi forsøker heller ikke å tette igjen noen huller med en overnaturlig Gud. Vi mener faktisk at Gud er opphavet til alt. -Du er veldig opptatt av å forklare andre at deres livssyn og tro er feil. Og det på en uhøflig nedlatende måte. -Men når det stilles spørsmål ved din egen T R O, nei det gidder du ikke å diskutere en gang for den må bare alle akseptere som sannhet. 8495770[/snapback] Det finnes ikke én ting som taler for gud. Hva skulle det vært? -Mennesker blir født uten tro. Dersom vi skal ha muligheten til å tro så må vi være født i troen, slik at vi kan legge den av oss. Eller så gir ikke gud alle en mulighet til å tro. -Tro er geografisk og kulturelt betinget. En troende muslim i Iran med muslimsk familie har lite sansynlighet for å skifte tro; på samme måte som en troende kristen i USA med kristen familie har liten mulighet for å skifte tro. Dermed kan ikke én tro være en universal sannhet, da det ville innebære at mennesker spontant begynte å tro uten å høre om religionen. (Spontan tro er mest kjent hos muslimene som påstår å ha funnet kristne barn som kan koranen på rams i alder av 2 år). -Ateisme et universal, da alle områder i hele verden har ateister. Ateister vet ikke at de er ateister før de har fått høre definisjonen på ateisme. Høyere utdannelse skyver mennesker mot ateisme. Dermed kan det virke som om verden etter all sansynlighet ikke har en gud. -Alle religiøse retninger har troende som mener at de har følt og observert gud. LSD og andre kjemikalier og narkotikum kan fremkalle såkalte "religiøse opplevelser". http://www.forskning.no/Artikler/2006/juli/1152626341.47 Mangel på søvn har gitt meg, personlig, mange "religiøse opplevelser". Til sist... Hva vet du om evolusjonen nå egentlig? Du er flink til å list ting oversiktlig. List opp så mange punkter du kan huske og forklar gjerne hvorfor du finner den usannsynlig. Du vet at alt alle celler muteres under hver eneste celledeling? De fleste mutasjoner fører til noe negativt eller ingenting. Hvorfor ville en gud gitt mennesket en egenskap som er årsaken til kreft og beinskjørhet? (Eller "Hvorfor ville en gud påført oss mutasjon?") Med evolusjon så passer mutasjonen perfekt inn. Lenke til kommentar
andir Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Evolusjonsteorien er ikke mer en religion enn gravitasjonsteorien. Grunnen til at kreasjonister angriper den med stokk og stein, er fordi det bryter med verdensbildet deres og nedgraderer dem til dyr på lik linje med aper, og det er av en eller merkelig grunn en fornærmelse. Dette er min personlige observasjon, skal det sies. Det er liten grunn til å ikke godta evolusjonsteorien den dag i dag. Den er en av, om ikke den mest, stødig vitenskaplige teorien vi har, og forklarer hvordan livet på Jorda har utviklet seg etter at liv ble til. I 150 år har den overlevd andre forskere som har prøvd å falsifisere den, men ingen har lykkes. Desto mer vi leter og finner ut, desto flere har bevisene for evolusjonsteorien blitt. Linker til ett par videoer som forklarer evolusjon som er verdt å se. - The Blind Watchmaker Linker også til Ken Millers presentasjon om hvorfor kreasjonisme/intelligent design er feil. Ken Miller er en romersk katolikk, så det er heller ikke umulig for kristne å godta evolusjonsteorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå