Drillo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Har en diskusjon med en kristen på et annet forum: "Selv om du ikke er kristen, har du en kristen moral og et kristent verdenssyn på andre måter. Kristendommen påvirker deg mer enn du tror." Har han et poeng? Selvsagt feirer jeg påske og jul, som alle andre. Men jeg gjør det ikke for å hylle Jesus! Jeg vil også påstå at noen kristen moral har jeg ikke. Jeg er verken ute etter vantro, homoer eller mennesker som har sex før ekteskapet. Jeg er ikke mot selvbestemt abort, jeg er mot statskirka og jeg har aldri stemt KrF. Nestekjærlighet og regler som "du skal ikke stjele" og "du skal ikke drepe" er ikke kristne for fem øre. Mener jeg. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 "Selv om du ikke er kristen, har du en kristen moral og et kristent verdenssyn på andre måter. Kristendommen påvirker deg mer enn du tror."8485000[/snapback] Du må nesten få ham til å definere "kristen moral" og "kristent verdenssyn". Jeg mistenker ham for å ta veldig feil. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 "Selv om du ikke er kristen, har du en kristen moral og et kristent verdenssyn på andre måter. Kristendommen påvirker deg mer enn du tror."8485000[/snapback] Du må nesten få ham til å definere "kristen moral" og "kristent verdenssyn". Jeg mistenker ham for å ta veldig feil. 8485172[/snapback] Kristen moral: Moralske retningslinjer i dagens samfunn. Stammer fra Bibelen. Kristent verdenssyn: Bl a linjær tidsoppfatning. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (...) Jeg vil også påstå at noen kristen moral har jeg ikke. Jeg er verken ute etter vantro, homoer eller mennesker som har sex før ekteskapet. Jeg er ikke mot selvbestemt abort, jeg er mot statskirka og jeg har aldri stemt KrF. (...) 8485000[/snapback] Det er mange som kaller seg selv kristne som vil være enig med deg i det der. Og det er vel ingen tvil om at kristendommen har satt sine varige spor i det vestlige "verdisyn" (for et forferdelig uttrykk). Så han har kanskje et lite poeng. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (...) Jeg vil også påstå at noen kristen moral har jeg ikke. Jeg er verken ute etter vantro, homoer eller mennesker som har sex før ekteskapet. Jeg er ikke mot selvbestemt abort, jeg er mot statskirka og jeg har aldri stemt KrF. (...) 8485000[/snapback] Det er mange som kaller seg selv kristne som vil være enig med deg i det der. Og det er vel ingen tvil om at kristendommen har satt sine varige spor i det vestlige "verdisyn" (for et forferdelig uttrykk). Så han har kanskje et lite poeng. 8487156[/snapback] Men kristne verdier er jo nettopp de jeg nevnte her: Abortmotstand, homohets, nedverdigende kvinnesyn, drap av vantro, hat mot folk som spiser reker, hat mot funksjonshemmede, drap av uskikkelige unger... Jeg vil hevde at disse kristne verdiene faktisk er mer utbredt i andre deler av verden enn i Europa. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg vil hevde at du overdriver veldig. Hat mot folk som spiser reker? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Har du ikke lest Bibelen? Tredje mosebok 11:10 Endret 27. april 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Thend Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg veit at det står der. Men kristne bryr seg stort sett lite om "matreglene". Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Jeg veit at det står der. Men kristne bryr seg stort sett lite om "matreglene". 8488978[/snapback] Ja, men da er de ikke kristne, om de ikke følger Guds ord og Bibelen. Hvis man plukker ut de reglene man selv liker og boikotter alt annet, setter man jo sin egen dømmeevne og moral over Guds! Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Men kristne verdier er jo nettopp de jeg nevnte her: Abortmotstand, homohets, nedverdigende kvinnesyn, drap av vantro, hat mot folk som spiser reker, hat mot funksjonshemmede, drap av uskikkelige unger... Jeg vil hevde at disse kristne verdiene faktisk er mer utbredt i andre deler av verden enn i Europa. Drap av vantro? Der kjenner jeg meg ikke igjen. Har aldri drept noen, heller aldri blitt oppfordret til å gjøre det. Og jeg har vel vært på over 1000 gudstjenester/kristen møter i mitt liv. Reker? Nam! Hat mot funksjonshemmede? HVA? Nå fleiper du! DRAP AV USKIKKELIGE UNGER?? Nå må du ha fått i deg noe propaganda som noen Nynazister har gravd opp og hevder gjelder Jødene. Jeg kjenner igjen denne beskyldningen fra folk som tror på "Zions vises protokoller", og som dessuten hevder at Jødene feirer påske ved å drikke blodet fra spebarn. Er det Nazi-aviser du leser, og så forveksler du (de horrible) anklagene mot Jødene med Kristendom? Homohets - tja. Noen vil hevde det. Selv er jeg ikke så sikker på at det bare finnes én sannhet når det gjelder seksuell orientering. Jeg tror den er litt mer dynamisk enn "ekspertpanelet" til NrK, VG og gjengen er villig til å innrømme. Man kan bå gåde ut og inn av skapet! Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) "Nå må du ha fått i deg noe propaganda som noen Nynazister har gravd opp og hevder gjelder Jødene." Niks. Jeg har bare lest Bibelen. Det bør du også gjøre. Du må kjenne din tro. Mulig du har vært på 1000 gudstjenester, men du har IKKE lest Bibelen: 5. Mosebok 21 "18 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, 19 da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen 20 og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt. " 3. Mosebok 20 "9 Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham" "13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. " 5. Mosebok 13 "6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere." 3. Mosebok 11 "10 Men alt som finnes i havet og elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der og ikke har finner og skjell, det skal være en styggedom for dere. " Pluss masse masse mer avskyelige ting, rett fra munnen til Gud himself. Ja, Gud må være den vemmeligste skapningen gjennom all diktning i historien. (Skjønte forresten ikke det siste du mente ang. homofile. At det ikke kun finnes én sannhet, og at man kan gå inn og ut av skapet...Du virket også tvilende til hvorvidt det er homohets i Bibelen, mens Guds ord er SOLEKLART etter min mening) Endret 27. april 2007 av Drillo Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg reagerer spesielt litt på en av de du sier der. 3. Mosebok 20 "9 Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham" Og hvordan tolker du den om jeg tør spørre? Du tolker den vel som om at han skal dø her og nå!? Det står ikke det! Det står at han skal dø! Akkurat som at du en gang skal dø. Alle skal jo dø en gang. Det står ingen plass her at han skal drepes, noe du sikkert tenkte når du leste det. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg reagerer spesielt litt på en av de du sier der. 3. Mosebok 20 "9 Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham" Og hvordan tolker du den om jeg tør spørre? Du tolker den vel som om at han skal dø her og nå!? Det står ikke det! Det står at han skal dø! Akkurat som at du en gang skal dø. Alle skal jo dø en gang. Det står ingen plass her at han skal drepes, noe du sikkert tenkte når du leste det. 8489108[/snapback] Lol, du er vel ikke seriøs nå!? Alle vet da at alle skal dø, for faen! Gud tror ikke vi er SÅ dumme. Dessuten står det jo i ovenfornevnte vers at han skal steines i hjel, så det burde ikke være noen tvil. Ser ut som HilRam fikk seg en overraskelse nå. Han har ikke svart...Visste du om disse versene, mann? Nå skal du jo strengt tatt drepe meg, iom at jeg prøver å omvende deg til ateismen Endret 27. april 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Thend Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Kristendommen legger kanskje noe mer vekt på Det nye testamentet og Jesus og grejorna. Du veit, elsk din neste osv. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Kristendommen legger kanskje noe mer vekt på Det nye testamentet og Jesus og grejorna. Du veit, elsk din neste osv. 8489173[/snapback] Joda, det står også du skal elske din neste. Men likevel skal du drepe dem så snart de oppfører seg hedensk, puler en av samme kjønn, vanærer sine foreldre osv... Heldigvis er det få kristne som følger/ønsker å følge disse reglene i Norge. På den annen side: hvor kristne er de egentlig da? De setter jo sin egen dømmekraft over Bibelen. Da er det lett å slutte at man ikke trenger Bibelen som moralsk veileder. Mange sier at "jeg er glad kristendommen ikke er like ekstrem som islam". Det er bare tull. Bibelen er like grotesk som koranen. Det er bare det at dagens kristne har vokst opp i et sekularisert samfunn hvor religionen ikke har like mye makt. Skulle verden blitt styrt etter Bibelen, hadde det vært helvete på jord. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Poenget er at jeg tar ikke det der som at du prøver å omvende meg, jeg tar det heller som en diskusjon om diverse tolkninger. Det står kanskje at man skal steine "gærne" barn, men det står også at man skal ikke drepe, så det du skrev over om at man skulle drepe "gærne" barn er jo helt feil. Du snakker imot deg selv. Du må også huske at det står at denne gutten skal steines. Er det gutten som er synderen, eller er det de som steiner som er synderen? Dette står også lenge før jesus ble sendt til jorda, og dermed var ting annerledes. Etter jesus ble sendt fikk alle som ba om tilgivelse, tilgivelse for sine synder. Og derfor så snakker du igjen imot deg selv. Du tror sikkert jeg virker "ikke kristen" når jeg sier dette, men det er sånn det er. Jeg er faktisk motstander av statskirken, og ja jeg er kristen. Men statskirken har ikke noe med den bibelse kirken å gjøre. Statskirken har "legalisert" homofile ekteskap, og faktisk noen prester har vert homofile. Kvinnelige prester har det også vert noen steder. Det er også feil, for det står i guds ord at kvinner ikke skal være lærere, og presten er en lærer. Jeg ambefaler deg å se et foredrag på video google. Jeg husker ikke hva det heter nå, men når du har sett det så skjønner du litt mere av hva det å være kristen. Da ser du forskjellen på det å være kristen, og det å mene at man er kristen. Dette er et stort problem i USA, da minst halve befolkningen sier de er kristne, mens det er kun et par prosent av dem som er kristne. Jeg skal se om jeg finner ut hva det het, og kan legge en link her. Tror nok mange skulle sett det foredraget. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Mulig du har vært på 1000 gudstjenester, men du har IKKE lest Bibelen: * Masse skriftsteder fra mosebøkene* Jeg har nok lest mer i den enn det du har, sannsynligvis har du fått et hefte/lest noen sitater på hedningesamfunnets websider - tatt ut av sin sammenheng og uten relevans for kristent liv og kristen lære i dag. Du som har lest så mye i Bibelen, har du fått med deg reformasjonen i det nye testamentet? Faktisk så er det mange paradokser i Bibelen, og å skaffe seg et helhetlig bilde krever faktisk at man investerer både tid og ettertanke. Selv etter over 18 år som kristen må jeg vende tilbake til utgangspunktet og revidere syn og teologiske standpunkter jeg holdt for å være "bankers". Alle punktene du nevner fra mosebøkene har sin motpol i det nye testamente. 5. Mos 21 - Steining JOH 8,3 - JOH 8,11 - Jesus om steining De skriftlærde og fariseerne førte da til ham en kvinne som var grepet i hor, og de stilte henne fram for ham. Og de sa til ham: Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i hor. I loven har Moses påbudt oss at slike kvinner skal steines. Hva sier nå du? Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne ha noe å anklage ham for. Men Jesus bøyde seg ned og skrev med fingeren på jorden. Men da de fortsatte å spørre ham, rettet han seg opp og sa til dem: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første stein på henne! Så bøyde han seg ned igjen, og skrev på jorden. Men da de hørte dette, gikk de bort en etter en, de eldste først. Jesus ble alene tilbake med kvinnen som stod der. Da rettet Jesus seg opp og sa til henne: Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg? Hun sa: Ingen, herre! Og Jesus sa: Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer! 3. Mosebok 20 - Død for å synde mot foreldre MATT 18,21 - MATT 18,22 - Tilgivelse Da gikk Peter til ham og sa: Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg tilgi ham - inntil sju ganger? Jesus sa til ham: Ikke sju ganger, sier jeg deg, men sytti ganger sju! 5. Mosebok 13 - Dødsstraff for å dyrke andre guder APG 17,22 - APG 17,31 Paulus forkynner for de som tilber andre guder (Merk, han samler ingen hær for å drepe dem eller gå til angrep på dem.) Så stod da Paulus fram midt på Areopagos og sa: Atenske menn! Jeg ser at dere på alle måter er meget religiøse. For da jeg gikk omkring og så på deres helligdommer, fant jeg et alter med denne innskrift: For en ukjent Gud. Det som dere altså dyrker uten å kjenne, det forkynner jeg dere. Gud, han som skapte verden og alt som i den er, han som er herre over himmel og jord, han bor ikke i templer som er bygd med hender. Heller ikke lar han seg tjene av menneskehender som om han trengte til noe. For det er han selv som gir alle liv og ånde og alle ting. Han lot alle folkeslag av ett blod bo over hele jorderike, og han satte faste tider for dem og bestemte grensene mellom deres bosteder. Dette gjorde han for at de skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle ham og finne ham - enda han ikke er langt borte fra en eneste av oss. For i ham er det vi lever og rører oss og er til. Som også noen av deres egne diktere* har sagt: For vi er også hans slekt. Da vi nå altså er Guds ætt, så bør vi ikke tenke at guddommen er lik gull eller sølv eller stein, et bilde formet av menneskelig kunst eller tanke. Etter at Gud har båret over med uvitenhetens tider, befaler han nå alle mennesker alle steder, at de skal omvende seg. For han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet. Dette skal skje ved den mann som han har utvalgt til det, etter at han har gitt fullgodt bevis for alle ved å oppreise ham fra de døde. 3. Mosebok 11 - forbud mot rekesalat og syltelabber APG 11,4 - APG 11,10 Peter får en åpenbaring om at alt kan spises Da begynte Peter å forklare alt for dem i sammenheng, og han sa: Jeg var i byen Joppe. Mens jeg var i bønn, kom jeg i henrykkelse og fikk se et syn: Det dalte ned noe, likesom en stor duk, som ble senket ned fra himmelen etter de fire hjørner. Og den kom like bort til meg. Jeg stirret på den og så nøye etter. Da fikk jeg se de firføtte dyr som er på jorden, og villdyrene og krypdyrene - jordens dyr og himmelens fugler. Jeg hørte også en røst som sa til meg: Stå opp, Peter! Slakt og et! Men jeg sa: På ingen måte, Herre! Aldri er noe urent eller vanhellig kommet inn i min munn. En røst fra himmelen svarte meg da annen gang: Det som Gud har renset, skal ikke du kalle urent. Dette skjedde tre ganger, og så ble alt dratt opp til himmelen igjen. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Har han et poeng? 8485000[/snapback] Eneste poenget han har er at du er et like godt menneske uten å være kristen. At kristne var pionerer innen godhet og barmhjertighet er jo bare noe tull. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Ser ut som HilRam fikk seg en overraskelse nå. Han har ikke svart...Visste du om disse versene, mann? Nå skal du jo strengt tatt drepe meg, iom at jeg prøver å omvende deg til ateismen 8489117[/snapback] Det er mangt og meget å si om det her, men at man kan være så skråsikker basert på så selektiv og syltynn informasjon som det du kommer med, det provoserer meg. Det å vise liten respekt for andres tro er forsåvidt greit, det har jeg blitt så vant til at det sårer meg ikke lenger. Men det irriterer meg at du gjør det med den holdningen at "du har gjennomskuet" kristendommen, eller at "du har forstått det". Slik jeg ser det så har Gud valgt å presentere seg i gåter og hentydninger. Hvis jeg kan hevde å ha lært noe gjennom min gudsdyrkelse så er det at Gud ikke har servert oss dette på sølvfat - uansett hva herlighetsteologer og Fast-Food forkynnere forsikrer om. Guds mysterium ligger ikke åpent for alle og enhver å begripe - uten å investere i en oppriktig søken. Det står i Bibelen at Gud skal "la seg finne" av den som søker han helhjertet. Så vær så snill å ikke kom trekkende med et propagandahefte fra hedningesamfunnet og likesinnede og fortell meg at du forstår dette her - bedre enn meg som har viet over 18 år av mitt liv på å søke inn i Guds hemmelighet. Og spar meg for kommentarer a la "du har IKKE lest Bibelen". Jeg har nok lest den mer enn både deg og de kule Gudshaterne som har foret deg med bibelversene dine. Har du noengang hørt om ordtaket "slik Fanden leser Bibelen" ? Dessuten - fra ditt første innlegg i denne tråden - du har frekkhetens nådegave når du beskriver dette som "Kristne verdier"! Selv om det nye testamente ikke hadde vært skrevet, så hadde likevel dagens tolkning og praksis vært det vesentlige når vi diskuterer kristendommens verdier i dag. Så selv om du graver opp 100 lite fordelaktige skriftsteder til fra Mosebøkene eller andre deler av det Gamle Testamente, så vil ikke det underbygge akkurat den påstanden noe som helst, all den stund de kristne hverken har slik praksis eller verdisyn i dag. PS. Grunnen til at jeg "ikke hadde svart" var at det tok litt tid å svare - finne frem i Bibelen. Har ikke sånne hefter fra Hedningesamfunnet liggende lett tilgjengelig, vettu. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Poenget er at jeg tar ikke det der som at du prøver å omvende meg, jeg tar det heller som en diskusjon om diverse tolkninger. Det står kanskje at man skal steine "gærne" barn, men det står også at man skal ikke drepe, så det du skrev over om at man skulle drepe "gærne" barn er jo helt feil. Du snakker imot deg selv. Du må også huske at det står at denne gutten skal steines. Er det gutten som er synderen, eller er det de som steiner som er synderen? Dette står også lenge før jesus ble sendt til jorda, og dermed var ting annerledes. Etter jesus ble sendt fikk alle som ba om tilgivelse, tilgivelse for sine synder. Og derfor så snakker du igjen imot deg selv. Du tror sikkert jeg virker "ikke kristen" når jeg sier dette, men det er sånn det er. Jeg er faktisk motstander av statskirken, og ja jeg er kristen. Men statskirken har ikke noe med den bibelse kirken å gjøre. Statskirken har "legalisert" homofile ekteskap, og faktisk noen prester har vert homofile. Kvinnelige prester har det også vert noen steder. Det er også feil, for det står i guds ord at kvinner ikke skal være lærere, og presten er en lærer. Jeg ambefaler deg å se et foredrag på video google. Jeg husker ikke hva det heter nå, men når du har sett det så skjønner du litt mere av hva det å være kristen. Da ser du forskjellen på det å være kristen, og det å mene at man er kristen. Dette er et stort problem i USA, da minst halve befolkningen sier de er kristne, mens det er kun et par prosent av dem som er kristne. Jeg skal se om jeg finner ut hva det het, og kan legge en link her. Tror nok mange skulle sett det foredraget. 8489222[/snapback] Nei, jeg snakker ikke mot meg selv. Det står i Bibelen at du skal drepe barn som ikke adlyder foreldrene sine. Det står også at man ikke skal drepe, men hva så? Det står like fullt at du skal drepe dem. Det er riktig at man etter at Gud selv gikk ned på jorda og lot menneskene drepe seg, så har det bare vært for oss å be om tilgivelse, så er alt i orden. Dere kan praktisk talt gjøre hva dere vil. Har dere tillitt til Gud, så tilgir han alt. Vi ateister må derimot be om tilgivelse fra dem vi utøver skade mot, eller rett og slett leve med det. Det får oss til å tenke mer over hva vi gjør. Jeg har sett masser av videoer på youtube, og vet hva du snakker om. I Norge er nesten ingen av de som kaller seg kristne, virkelige kristne. I USA er det i hvert fall en del. Endret 28. april 2007 av Drillo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå