Gå til innhold

Får ikke True Crypt til å virke

johome

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned True Crypt og skal nå kryptere harddisken på min bærbare Pc.

Jeg velger disken og får beskjed om å velge et passord. Jeg skriver inn passordet og får tilbakemelding om at det er 'incorrect password or not a true crypt volume '

Jeg forandrer passordet , skifter volum fra hele disken til bare c , men får samme feilmelding.

Hva gjør jeg feil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør ta en titt på dokumentasjonen. Er rimelig sikker på at kryptering av en stasjon som er i bruk ikke er mulig. Spesiellt ikke systemstasjonen...

Jeg tror programmet må formatere stasjonen som skal bli en Trurcrypt stasjon.

Dersom du vil kryptere innhold på C: disken, hadde jeg heller ville tatt en titt på Windows sitt eget EFS (Encrypted FileSystem)

Dette er dog kun i Windows XP Pro.

Høyreklikk på mappe/fil -> Egenskaper -> Avansert -> Krypter innhold...

Lenke til kommentar
Jeg velger disken og får beskjed om å velge et passord.  Jeg skriver inn passordet og får  tilbakemelding om at det er  'incorrect password or not a true crypt volume '

8484275[/snapback]

Høres ut som om du prøver å "mounte" et volum som ikke er kryptert. Les dokumentasjonen, den er godt skrevet og veldig informativ.

Som SpACEmaN sa må man formatere en partisjon for å kryptere den, og du kan ikke kryptere hele Windows-partisjonen (da måtte truecrypt på ett eller annen vis startet før Windows).

Lenke til kommentar

TrueCrypt egner seg som andre her sier IKKE til å kryptere systempartisjonen man kjører windows på.

Det er også lite hensiktsmessig for en vanlig bruker å kryptere systempartisjonen, om man da ikke har unormalt skumle hensikter. Man taper mye ytelse på å måtte kryptere/dekryptere all data.

Anbefaler at du tar en nøye vurdering av "hva" du ønsker å kryptere, er det et par filer, bruker du TrueCrypt til å lage et virtuelt kryptert volum, og flytter filene til dette volumet. Alt er veldig godt forklart i brukerguilden til TrueCrypt.

Hvis du på den andre siden har problemer med å lese å fortså brukerguiden til TrueCrypt, anbefaler jeg deg til å bruke andre former for kryptering, og eller vurdere om du i det hele tatt trenger kryptering. Spørsmålet er hvem du er redd for, er det bare å hindre andre "venner og familiemedlemmer" å få tilgang til visse ting du har på pc-en finnes det mange enklere og mindre omfattende metoder enn TrueCrypt.

Kryptering er etter min mening bare nødvendig hvis du er redd for enten industrispionajse, planlegger terrorisme, eller holder på med annen lyssky virksomhet.

Å kryptere mp3 samlingen sin fordi man f.eks er redde for at myndighetene skal komme å ta den er etter min mening ikke noe god ide f.eks.

Edit:

Og en liten advarsel:

HUSK et TrueCrypt volum er mistet om du glemmer passord, eller header strukturen blir korrupt. Så tenk deg om før du legger feriebildene inn uten backup.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...