Gå til innhold

Xbox 360 Elite Hands on

LarryDik

Anbefalte innlegg

Dolby Digital plus låter ganske så fantastisk da :) Og er man så entusiast at man MÅ ha de nye lydformatene så kan umulig en bråkemaker som Xbox360 være en god HD DVD spiller uansett, eller ??  :)  En stand alone Toshiba koster ikke all verden, og prisene er på vei ned på den billigste allerede i USA og England. 360'n er nok først og fremst en spillemaskin og ikke så mye for hjemmekino entusiastene.

Tror man skal ha god råd for å gidde å oppgradere til Elite bare for HDMI løsningen og/eller  at man trenger komponentinngangen på TV'n til noe annet eller ønsker mindre kabelstyr.

120gb harddisk er jo bra. Men den kan man jo kjøpe utenom også forstår jeg.

8497776[/snapback]

Ja, jeg er faktisk helt enig med deg angående DB+. Enkelte spor høres helt fantastiske ut. Men akkurat det gjør at jeg bare får enda mer lyst til å teste TrueHD, siden det skal være flere ganger bedre enn DB+.

Selv skjønner jeg ikke all kritikken angående viftelyden til 360. I likhet med alle andre hører jeg den jo. Men det gjelder kun når jeg ikke har lyd fra andre ting. Under spilling eller når jeg ser film, hører jeg den ikke i det hele tatt. Så for meg er det nesten ikke problem. Kun under de stilleste partiene i filmen kan den være en liten stemningsdreper, men det klarer jeg strengt tatt å leve med.

På den annen side er Elite såpass Elite i prisen, at jeg snarere vil kjøpe meg en standalone-spiller for å få meg gromlyden. De har jo analoge lydutganger og, slik at enhver reciever vil være kompatibel.

8497843[/snapback]

For spilling bryr jeg meg mindre om viftelyden. Men for film blir det litt annerledes - i hvert fall for meg. Og de stilleste partiene i en film kan ofte være de mest engasjerende følelsesmessig - hvis du skjønner hva jeg mener. Og da blir 360'n en stemningsdreper for meg. Greit med action, pang og brak og pumpende musikk. Men film er jo mere enn Fast and the Furious på HD DVD (som riktignok både ser og høres fantastisk ut!).

True HD mange ganger bedre enn DD+ ? Mange ganger tror jeg kanskje selv veltrenede ører kan ha vanskelig for å oppleve de store forskjellene. Og kanskje anlegget man har vil dempe forskjellene ved at det ikke greier å bringe fram alle detaljene like godt. Men uansett - vi går for det beste! Bare fordi vi kan! Hehe. Helt enig. :)

Jeg er så heldig å ha analoge utganger på Panasonic BD'n min, og bruker de for å spille av ukomprimert PCM 5.1 lyd fra de Blu-ray diskene som har det (hvilket mange fra Sony og Disney/Buena Vista har. Fox derimot -grrr....). Og True HD er jo ikke noe annet enn en mere plassbesparende (tapsfritt komprimert) måte å lagre den samme orginale lyden på. Men Sony Pictures i all sin visdom (er ikke ironisk her faktisk)har vært lure nok til å lagre det ukomprimert fordi de sikkert er klar over at det ikke er så mange med TrueHD dekodere i annlegget sitt eller i avspilleren ennå (Panasonic fikk det f.eks bare for 14 dager siden - True HD dekoding altså. Men det er nesten ingen BD filmer med True HD. Stort sett ukomprimert PCM eller DTS-MA som full HD lyd på BD til nå). Og jeg må si selv om jeg har fått all den beste godlyden på den måten, så er det ingen garanti for at lydsporene til de enkelte filmer er bedre av den grunn. Igjen så må kilden og miksingen på lydbordet være bra. Så jeg kan godt ha større glede av et velgjort DD+ spor enn et ukomprimert PCM 5.1 spor.

Ellers er det dessverre bare den dyreste Toshiba HD DVD spilleren som har analoge utganger for å kjøre True HD ut som PCM. Den billigste er avhengig av at du har en forsterker med HDMI inngang for å få høre True HD lyden. Denne forsterkeren trenger riktignok ingen TrueHD dekoder da, for det tar Toshibaen seg av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers er det dessverre bare den dyreste Toshiba HD DVD spilleren som har analoge utganger for å kjøre True HD ut som PCM. Den billigste er avhengig av at du har en forsterker med HDMI inngang for å få høre True HD lyden. Denne forsterkeren trenger riktignok ingen TrueHD dekoder da, for det tar Toshibaen seg av.

8498984[/snapback]

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Trodde alternativene mine bestod av enten å kjøpe en avspiller med analoge utganger, eller punge ut for en forsterker med TrueHD-dekoder (disse finnes det vel fire av nå? :p).

Skylden til at Sony må bruke disse plasskrevende PCM-sporene (selv om BD har større plass enn HD DVD, trenger de ikke å sløse den bort) er jo mer eller mindre deres egen. De satte jo ingen dekodingskriterier til avspillerne til BD (før nylig), så om folk skulle få høre "HD-lyd" måtte de lagre de som PCM-lyd, slik at enhver spiller skal kunne takle dem.

Lenke til kommentar

8498984[/snapback]

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Trodde alternativene mine bestod av enten å kjøpe en avspiller med analoge utganger, eller punge ut for en forsterker med TrueHD-dekoder (disse finnes det vel fire av nå? :p).

Skylden til at Sony må bruke disse plasskrevende PCM-sporene (selv om BD har større plass enn HD DVD, trenger de ikke å sløse den bort) er jo mer eller mindre deres egen. De satte jo ingen dekodingskriterier til avspillerne til BD (før nylig), så om folk skulle få høre "HD-lyd" måtte de lagre de som PCM-lyd, slik at enhver spiller skal kunne takle dem.

8499145[/snapback]

Jeg har den billigste Toshibaen selv, men har ikke HDMI på forsterkeren. Men når jeg kjøper det blir det True HD for alle penga :)

Det er BD gruppens feil dette med at BD spesifikasjonene ikke var ordentlig fastsatt, ja. Men det er i hvert fall positivt at Sony tar hensyn til det i sine utgivelser. I motsetning til Fox som bruker DTS HD-MA som lossless - som ikke en jævel kan få avspilt ordentlig ennå tror jeg. :)

Lenke til kommentar

Jo, som nevnt over for en 14 dagers tid siden. Den gir True HD og DTS HD støtte både ut via HDMI og ut via analoge utganger.

Men oppgraderingen gir ikke støtte for DTS HD-MA. Men det er det per april ingen andre avspillere som gjør heller tror jeg. En del blander DTS HD og DTS HD-MA og tror det er det samme, men det er det ikke. DTS har ørti slike format virker det som og lett å bli forvirret. DTS HD-MA vil bli avspilt som et DTS core spor på 1.5mbps - hvilket også låter svinbra vil jeg tro.

Lenke til kommentar
* Power consumption - Similar

Considering the margin of error in our test setup all readings should be considered nearly identical across all units. The small difference we see points toward no change in processor die revision. We would have expected to see a drop of about 30Watts if this were the 65nm revision.

* Noise Production - A little quieter

Idle: 52Db (Elite 360 Hitachi), 54Db (Original 360 Hitachi), 60Db (Original 360 BENQ)

DVD: 52Db (Elite 360 Hitachi), 52Db (Original 360 Hitachi), 54Db (Original 360 BENQ)

In Game: 59Db (Elite 360 Hitachi), 59Db (Original 360 Hitachi), 58Db (Original 360 BENQ)

* Vent Exhaust Temperature - Similar

The highest reading we could get on either unit using a laser sighted no contact thermometer reading right at the rear vent fan is a consistent 128 degrees Fahrenheit with an ambient room temperature of 73.

http://www.llamma.com/xbox360/news/inside_...lite_part_3.htm

Lenke til kommentar

for og sjekke oppløsninga på TV'en, på min da, trykk "ok" tasten så kommer oppløsning og frekvens nede på skjermen, feks 1024*768 85hz, eller 1080i når spillene prøver og kjøre 60hz, elsker manuel timing bug på 8800 GTX skjermkortene....

elsker Viewpia, genialt :-)

eneste som jeg lurer på er:

1080P = 1080 punkter vertikalt?

og 1080i = 540 punkter vertikalt? (etter som 1080i kjører 2 pixler bak hverande?)

eller er jeg på tur til mars?

**editeringer av trykkleifere

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
eneste som jeg lurer på er:

1080P = 1080 punkter vertikalt?

og 1080i = 540 punkter vertikalt? (etter som 1080i kjører 2 pixler bak hverande?)

8506841[/snapback]

Både 1080p og 1080i er 1080 linjer, men sistnevnte er delt opp i halvbilder. Halvbildene er riktig nok 540 linjer, men det blir likevel ikke riktig å si at 1080i er 540 linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...