Gå til innhold

diskusjon rundt blitzmiljøet

Anbefalte innlegg

Fra det jeg har sett av bilder så er det ingen ting som tyder på at gassen ble brukt på den måten du beskriver. Da var det snakk om små kjappe dusjer av de som kom for nærme når de sklle angripe. Det var ikke noe dusjing av folkemengder eller lignende.

Men jeg har selvsagt bare sett et utklipp på TV, så jeg vet ikke hva som ar skjedd der kamera ikke var.

8509922[/snapback]

Gassen ble også brukt mot hele mengden når de var på retrett. Men det verste er at gassen ble brukt under massearrestasjonen når folk var sperret inne på et lite område. Ingen gjorde noe tegn til å angripe politiet eller lage kvalm, likevel ble gassen brukt. Kanskje fordi politiet ikke lenger må teste den på seg selv og derfor må teste den på andre... (OK, det er rein spekulasjon :p)

8510910[/snapback]

Det er pepperspray politiet må/måtte? teste på seg selv. CS/Tåregass må de vel igjennom også, men det har vel alle som har vært i militæret vært utsatt for uansett. Man kan se på videoen under at politiet bruker beholdere som minner om brannslukkere istedet for de tradisjonelle CS/Tåregass granatene, noe som er en veldig bra ting. Disse så ut til å treffe de som gikk til angrep og i motsetning til granatene har de god kontroll på gassen slik at man ikke risikerer panikk og nedtramping av folk som har skjedd ved lignende demonstrasjoner i andre land. Dette ser man veldig godt ved at journalister etc stod ved siden av de som ble spraya på uten å se ut til å bli særlig påvirket.

I videoen i denne artikkelen ser bruken av tåregass temmelig velbegrunnet ut, politiet har satt opp sperringer, folk river ned sperringene og prøver å gå løs på politiet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/26/498977.html

Mulig det finnes annen dokumentasjon som viser andre ting, så det hadde vært fint med noe håndfast. Vil tro at media ville vært kjappe med å rydde førstesia hvis politiet hadde vært brutale eller handlet feil. Og jeg tror det skulle godt gjøres for politiet å få lurt inn så mye overdreven maktbruk, siden så å si alt som kan krabbe og gå av media var på plass + Privatpersoner med videokamera. Det er ihvertfall min oppfatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen andre enn meg som reagerer på hykleriet til en organisasjon der flertallet visstnok er imot vold, så lagrer de kasse på kasse med slagvåpen, murstein, knallskudd ol. i klubbhuset? I såfall virker det for meg som at blitzhuset ikke gjenspeiler alle brukerne sine. For meg er det helt ulogisk at et flertall som er imot voldsbruk skal tillate det færretall som er for voldshandlinger å bruke deres felles hus til oppbevaring av arsenal for gateslag.

8517915[/snapback]

1. Hvor har du det fra at flertallet av blitzerne er pasifister?

2. Mesteparten av "våpnene" var konfiskert av blitz selv for å unngå bruk av disse i demonstrasjonen, de ble så låst inne i et rom på huset. Det hadde tydeligvis vært smartere å pælme de i elva.

3. At mursteinen blir tatt opp IGJEN er helt hårreisende. For det første så er det ikke ulovlig å ha et eget steinlager, for det andre så har kassene stått på huset i 20 år og støvet ned, for det tredje så har de aldri blitt brukt i noen demonstrasjon. Forsåvidt så regner jeg med at blitz er glad for at politiet kjørte de vekk. Så får de håpe at politiet ikke kjører de tilbake når de oppdager at det bare er stein som har lagt på huset siden 80tallet, bortsett fra ei lita periode når politiet tok de med ut på gata for at pressen skulle få tatt bilde av de i '95.

@Marley: Jeg vet ikke hva du forventet. Jeg har ikke avtalen foran meg. Alt jeg vet er at blitz og Oslo Kommune inngikk en avtale i 1995 som sier at blitz skal betale en symbolsk sum i leie, holde seg unna vold, være rusfritt og endel andre punkter. Riktignok har blitz brutt alle vilkårene, men det er en annen sak :p

Lenke til kommentar
Ingen andre enn meg som reagerer på hykleriet til en organisasjon der flertallet visstnok er imot vold, så lagrer de kasse på kasse med slagvåpen, murstein, knallskudd ol. i klubbhuset? I såfall virker det for meg som at blitzhuset ikke gjenspeiler alle brukerne sine. For meg er det helt ulogisk at et flertall som er imot voldsbruk skal tillate det færretall som er for voldshandlinger å bruke deres felles hus til oppbevaring av arsenal for gateslag.

8517915[/snapback]

1. Hvor har du det fra at flertallet av blitzerne er pasifister?

2. Mesteparten av "våpnene" var konfiskert av blitz selv for å unngå bruk av disse i demonstrasjonen, de ble så låst inne i et rom på huset. Det hadde tydeligvis vært smartere å pælme de i elva.

3. At mursteinen blir tatt opp IGJEN er helt hårreisende. For det første så er det ikke ulovlig å ha et eget steinlager, for det andre så har kassene stått på huset i 20 år og støvet ned, for det tredje så har de aldri blitt brukt i noen demonstrasjon. Forsåvidt så regner jeg med at blitz er glad for at politiet kjørte de vekk. Så får de håpe at politiet ikke kjører de tilbake når de oppdager at det bare er stein som har lagt på huset siden 80tallet, bortsett fra ei lita periode når politiet tok de med ut på gata for at pressen skulle få tatt bilde av de i '95.

@Marley: Jeg vet ikke hva du forventet. Jeg har ikke avtalen foran meg. Alt jeg vet er at blitz og Oslo Kommune inngikk en avtale i 1995 som sier at blitz skal betale en symbolsk sum i leie, holde seg unna vold, være rusfritt og endel andre punkter. Riktignok har blitz brutt alle vilkårene, men det er en annen sak :p

8518467[/snapback]

1.

Jeg sa aldri at de var pasifister. Vil påstå at det er et stykke mellom å være imot vold og å kalle seg pasifist. Og jeg synes ditt innlegg fra starten av tråden burde duge som svar.

Blitz er i all hovedsak en kafé, ei konsertscene, en radio og en samlingsplass for folk som føler seg hjemme der. Det synes jeg er positivt. Den politiske sida av blitz er også i all hovedsak positiv. Miljøet har "avvikende" meninger og lager bråk der andre tier. At enkelte fra miljøet en gang i blant kaster litt stein ser jeg ikke på som et så jævlig stort problem.

Vil du heller si at flertallet av Blitz er for voldsbruk? At flertallet synes det er greit at folk de er forbundet med utøver vold? Jeg prøvde å være grei og ikke stemple alle blitzere som søppelfolk som går rundt å ramponerer eiendom, kaster stein og er generelt ubrukelige slik jeg anser folk som gjør akkurat disse tingene, men jeg er villig til å gå tilbake på det hvis du har veldig mye mer peiling på Blitzere og mener at dette er feilaktig. Og så det er sagt, at folk "kaster litt stein" blir fort et jævelig stort problem for personen som blir truffet av en murstein. (Ja de kaster gjerne i retning av politiet, men jeg vil påstå de er mennesker de og..)

2.

Folk flest anser Blitz som en ubrukelig ansamling med folk, det er ihvertfall min oppfatning av opinionen. Oslo kommune har lenge ønsket å kvitte seg med Blitz, dermed synes jeg det er herlig at de gir dem gode grunner for dette ved å oppbevare alt man trenger for et helvettes gateslag der inne.

Enten så er de stokk dumme som oppbevarer denslags saker inne på blitzhuset, spesielt rundt en demonstrasjon som fort kan få følger for huset.

Eller, det de sier er BS, det ble bare ikke til at de brukte det i denne demonstrasjonen.

Lose/Lose

3.

Vet ikke så mye om mursteinen, men er man en gjeng som er kjent for å kaste stein, så er det kanskje ikke så lurt å ha 35 kasser av det i klubbhuset. Blir litt som at en som har blitt tatt for tagging gjentatte ganger skal gå rundt med en sprayboks i lomma. Det er ikke ulovlig, men det er forbanna suspekt. Selvfølgelig, hvis steinen har ligget der i 20 år som påstått, så er det statistisk liten sannsynlighet for at den blir tatt frem på denne demonstrasjonen. Men hvorfor har de fortsatt et par tonn murstein? Burde ikke en flott gjeng solidarisk ungdom greie å kvitte seg med et lass murstein på 20 år? Jeg ville ihvertfall prøvd å frigjøre den plassen alle de kassene med stein opptar. Kanskje sette en sofa der istedet? De gjør det veldig mye lettere for oss som helst ser at huset jevnes med jorden og noe fornuftig blir satt opp istedet. Og hvis politiet allerede har brukt mursteinen mot dem en gang... Burde det ikke da gå opp for dem at kanskje det ville være en god ide å kvitte seg med mursteinen? Kanskje ikke spe på med eksplosiver og slagvåpen til neste raid?

Og nei, jeg er ikke for å kvele alt som er anderledes, men jeg ser ingen grunn til at Blitz skal få særbehandling med tanke på lokaler. Sett at jeg lagde en gruppe som f. eks vil kjempe mot drivhuseffekten. Tror dere jeg og min gruppe naturvernere hadde kommet langt om vi hadde okkupert et tomt hus og krevd gratis lokaler av kommunen? (Symbolsk sum kan jeg gå med på, men denne må ikke overstige minste myntenhet per dags dato)

Ser du ikke urimeligheten? Bare fordi de kom unna med det en gang i tiden og ingenting har blitt gjort så langt betyr ikke det at de har noen rett på noe som ikke er dems til å begynne med. Og hvorfor i ******** skal de få lov til å gjøre hærverk og annet faenskap under demonstrasjoner uten at politiet skal kunne gripe inn ifølge flere her?

Egentlig så er jeg for å gi Blitzerne et helt eget land, gjerne langt vekk fra Norge. Der kan de lage sitt eget utopiske samfunn.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar
En ting jeg kanskje synes er litt problematisk er at de sleger alkohol uhindret til folk i alle aldre og at det er fri flyt av hasj/pot der inne

8484427[/snapback]

Jeg ser egentlig ikke på det som et problem heller , jeg har fått intrykk av at det er lite eller ikke noe narko/drikkepress der inne.

Jeg tror Blitzmiljøet er en av de sunneste hasj/pot miljøene i norge fordi det er ett så lukket miljø hvor alle sortsett er enige og er venner. Stort sett bare bra hasj som sirkulerer der...

8484474[/snapback]

Bare hasjen er god så er allting godt..

Lenke til kommentar
Sprengte busskuret i fillebiter

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1766604.ece

Ser ut som Blitz tok seg en tur til Kristiansand på 1. mai  :!:

8521522[/snapback]

Jeg tror Blitz er for buss. Det er som kjent "bare sosialkuratorer som kjører privatbi". Mener å huske at det er et gangbart blitz-argument. Dessuten har vel snuten tatt alle våpnene deres. Jeg tror nevnte busskur har blitt utsatt for kidz som leker CS i skogen.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Ja, tenk så trist liv en har om en samler bilder og forteller hvordan blitz har blitt vist i media opp gjennom årene  :roll:

8538586[/snapback]

Jeg hadde blitzerne i tankene, ikke den media-ansatte.

8538624[/snapback]

Åh..hehe.

Da så.

Forøvrig helt enig med deg.

Får et inntrykk av anarkisme("vi gjør som vi vil") og kamp(opprør, demonstrasjoner) når jeg går gjennom bildene.

Lenke til kommentar

Da veit du ikke hva anarkisme er, så det er jo litt synd for deg.

Står 110% bak det Blitz gjorde, det var ikke mye til vold. Sto lenger bak på demoen og fulgte med, og det var generelt kanskje rolig. Håper folk har skjønt at steinen og knallskuddene ikke skulle brukes.

Lenke til kommentar
Da veit du ikke hva anarkisme er, så det er jo litt synd for deg.

8539001[/snapback]

En del likhets trekk av det jeg finner på Wikipedia.no ang. anarkisme og det jeg skriver.

Og mens jeg er i rett tråd og diskutere disse nesten lovlydige folkene:

Hvorfor bruker de alltid masker og ting i fjeset?

Jeg forstår hvorfor nazister gjør det, men at blitzerne som oppleves som en helt annen gruppe skal bruke munnbind er meg ukjent.

Lenke til kommentar
Bruker maskering for å ikke bli gjenkjent og for å komme lettere unna f.eks. tåregass. Siden våpnene ikke var tatt med skulle de heller ikke brukes. Spørsmålet er uansett om det kan defineres som våpner.

8539104[/snapback]

Hva er det som er så skummelt med å bli gjenkjent lurer jeg på da.

Lenke til kommentar
Bruker maskering for å ikke bli gjenkjent og for å komme lettere unna f.eks. tåregass. Siden våpnene ikke var tatt med skulle de heller ikke brukes. Spørsmålet er uansett om det kan defineres som våpner.

8539104[/snapback]

Hva er det som er så skummelt med å bli gjenkjent lurer jeg på da.

8539120[/snapback]

Var er skummelt med å ikke ville bli gjenkjent? Kanskje en ikke vil ha trynet sitt i arkivet til purken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...