Gå til innhold

Holder 500W? Trenger ultrastille PSU!

Anbefalte innlegg

Etter noen seriøse problemer med stue pc'en, der både hovedkort og PSU tok kvelden, bruker jeg nå et veldig bråkete PSU.

Nå bruker jeg Thermaltake Silent strømforsyning 680W 20/24pin Silent Purepower Serie.

Før brukte jeg Antec Phantom 500 EC - Strømforsyning, 500W svært stillegående strømforsyning

Spesifikasjonen på pc'en er som følger:

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz CP

Asus P5B-Plus Vista Edition, P965, S775 hovedkort

4 GB PC-4200 DDR2 RAM (4x1024MB)

Gainward GeForce 7300LE 256MB DDR2 skjermkort

Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler

PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db)

NEC DVD-brenner ND-3550

2 x Samsung SpinPoint T166 500 GB disker = 1 TB

2 x Seagate Barracuda 500 GB SATA2 disk = 1 TB

2 x Western Digital 320 GB disk = 640 GB

Hauppauge WinTV PVR500 PCI Dual TV tuner

Vil det holde med 500W til alt dette. Det nye er to disker og bytte fra Intel P4 640 CPU til C2D E63000. Samt to GB ekstra RAM.

Og hvis 500W blir i knappeste laget, hvilken PSU kan da gjøre nytten for seg? Jeg trenger en PSU som er meget stille, helst uten vifter, men om ikke det går, så må den være ultra stille.

Setter pris på alle råd og tips. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordelen med en kraftig PSU er at det skal mye belastning til før vifta går fortere.

Så ved å ha en kraftig PSU så kan du slippe anstrengelse som igjen fører til mer vifte støy.Tror denne funksjonen heter Active PFC .

8484775[/snapback]

nope, Hastigheten på vifta har med hvor mye varme som utvikles i PSU'en og varmen er avhengig av effekttapet inni psuen. Typisk vil effekttapet være minst ved ca 60-70% belastning men dårlige psuer har en elendig effektivitet uansett forbruk. Kvalitets psuer har en effektivitet på over 80%.

Active power factor correction er bare en funksjon for å rette opp forbruket mot nettsiden. Det har ingenting å si for brukeren. Det er nok EU-regler som innfører dette fordi det vil gi en mer effektiv utnyttelse av strømnettet.

Lenke til kommentar
Fordelen med en kraftig PSU er at det skal mye belastning til før vifta går fortere.

Så ved å ha en kraftig PSU så kan du slippe anstrengelse som igjen fører til mer vifte støy.Tror denne funksjonen heter Active PFC .

8484775[/snapback]

Det er ikke riktig, effektiviteten er som ofteste høyest rundt 70-80% belastning, så om alt annet er likt, så vil en mindre karftig PSU være stillere.

500 watt er langt mer enn man trenger, så det er ingen fare med det. Gå for seasonic 430 (den minste seasonicen har visstnok litt mindre kjølreribber), eller Corsair HX520 (rebadget seasonic), begge er uhyre stille. (til å være viftekjølte PSUer)

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet den vil en mindre PSU bli varmere når den nærmer seg terskelen for hva den kan gi og den svarer med at vifta må gå fortere for å kjøle ned.

En kraftigere PSU ville ikke bli anstrengt eller varm av samme belastning og vifta ville beholdt samme fart da ikke ekstra varme ikke ville oppstå, og støyen ville forbli den samme da vifta ikke ville ha behov for å gå fortere.

Jeg husker selv da jeg hadde en mindre PSU at den begynte å jobbe hardt under spilling da den måtte jobbe ekstra.

Nå har jeg en 520W mot et mye mer krevende system men PSUn utvikler mindre varme og støy.

Press en mindre PSU mot samme system som en kraftigere PSU og se hvem som blir varmest.

Det kreves jo selfølgelig at den minste PSUn er liten nok til å bli anstrengt for å se den forskjellen.

Hva mener du er feil ved det?

Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet den vil en mindre PSU bli varmere når den nærmer seg terskelen for hva den kan gi og den svarer med at vifta må gå fortere for å kjøle ned.

En kraftigere PSU ville ikke bli anstrengt eller varm av samme belastning og vifta ville beholdt samme fart da ikke ekstra varme ikke ville oppstå, og støyen ville forbli den samme da vifta ikke ville ha behov for å gå fortere.

Jeg husker selv da jeg hadde en mindre PSU at den begynte å jobbe hardt under spilling da den måtte jobbe ekstra.

Nå har jeg en 520W mot et mye mer krevende system men PSUn utvikler mindre varme og støy.

Press en mindre PSU mot samme system som en kraftigere PSU og se hvem som blir varmest.

Det kreves jo selfølgelig at den minste PSUn er liten nok til å bli anstrengt for å se den forskjellen.

Hva mener du er feil ved det?

8487035[/snapback]

Det som er feil er at PSUer gjerne har høyest effektivt rundt 70-80% load. Jo høyere effektivitet, jo mindre vamre blir produsert, så om alt annet er likt så blir det naturligvis mindre støy. Nye PSUer har over det jevne bedre effektivitet, større vifter, bedre viftestyring og større kjøleribber, at en nyere bårker mindre er ingen overraskelse. Forøvrig er det riktig at effektiviten faller når man nærmer seg full load, men det er en sjeldenhet selv med dagens "små" forskyninger.

AtW

Lenke til kommentar

Har litt vanskelig for å skjønne logikken i dette.

Jo mer effekt som brukes jo mer varme utvikles.

Jeg gikk inn for å presse 520 wattern skikkelig ved å kopier frem og tilbake fra 4-5 hardisker samtidig som jeg kjørte benchmark mot CPU og GPU.

Den svarte med å bli varmere og øke viftefarten og dermed mer viftestøy.

Da er det jo logisk at en mindre PSU ville bli fortere anstrengt og varm mot samme system?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Har litt vanskelig for å skjønne logikken i dette.

Jo mer effekt som brukes jo mer varme utvikles.

Jeg gikk inn for å presse 520 wattern skikkelig ved å kopier frem og tilbake fra 4-5 hardisker samtidig som jeg kjørte benchmark mot CPU og GPU.

Den svarte med å bli varmere og øke viftefarten og dermed mer viftestøy.

Da er det jo logisk at en mindre PSU ville bli fortere anstrengt og varm mot samme system?

8487164[/snapback]

Selvsagt produserer det mer varme når komponentene trekker mer, det sier seg selv. Men du klarer ikke å trekke mindre effekt om du skal gjøre en gitt ting med en gitt maskin, under en gitt aktivitet så er effektforbruket av komponentene gitt. Da er det effektiviteten som bestemmer hvor mye varme som produserer i CPUen, la oss si komponentene trekker 200 Watt, da vil du med 70% effektivitet være 60 watt spillvarme som må fjernes fra PSU, med 90% så blir det 20 watt spillvarme, en tredjedel (selv om tallene som er valgt er ekstreme).

PSUer er gjerne mest effektive rundt 70-80% load (selv om moderne PSUer er mye jevnere enn eldre). Dermed er det mindre varme å fjerne om PSUen går på 70% load, enn om en PSU går på 20% load når det rekkes samme megde strøm fra komponentene.

AtW

Lenke til kommentar
Så da mener du at en PSU som er på terskelen til å klare et system ikke vil jobbe ekstra mot varme vs en som ikke er på terskelen?

8487335[/snapback]

70-80% er ikke "på terskelen", men ja, en PSU som er på 70-80% load vil som regel produsere mindre overskuddsvarme enn en som går på feks 20%. (dog er det såkalrt enkelte PSUer som jevnt over er mer effektive enn andre).

AtW

Lenke til kommentar
Beklager ATWindsor men her er du på jordet ....

Dette er tre Tagan PSUer (samme modell serie) 500W/600W/700W.

Man ser åpenlyst her at de kraftigeste "bråker" minst ved samme gitte watt belastning .

8487702[/snapback]

Det er enkelt å verifisere, se på effektiviteteskurvene til PSUer, så ser man ved hvilken last de har høyest effektivitet. Du er enig med at jo høyere effektivitet, jo lavere varmeproduksjon i PSUen regner jeg med? Om alt annet er likt så fører mindre varmeproduksjon til mindre støy, såklart er det mange eksempler på at alt annet ikke er likt. (forsåvidt er det også enkelte PSuer som har maks effektivitet på rundt 60-70, mer en 70-80)

Det er enkelt, overskuddseffekten bestemmes av load (som er gitt), og effektivitet. Lavere effektoverskudd i PSU gir mindre støy om alt annet er likt. Er kjølesystemet er annerledes kan man oppnå annen støy på en gitt varmeeffekt som skal transporteres bort.

AtW

AtW

Lenke til kommentar

Gamle kun lineære PSUer har muligens den 'skjeve' effektiviteten du nevner.

Nyere switch mode (kombi lin+smps) PSUer har ikke det , variasjonen er mindre enn 5%

CoolerMaster Real Power 550W har følgende data : ( Se pic )

(så og si samme efficiancy på 20% , 50% og 100% load )

Så til trådstarter : Kvalitets PSU med mer effekt gir deg stillere system -

PSU Fan er volt regulert basert på PSU load i % av max (ikke temperatur)

som følger :.

Fra Vifte spenning = 5v , 6v ,7v ,8v , 9v 10v , 11v og til 12v(full RPM)

post-35394-1177710559_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gamle kun lineære PSUer har muligens den 'skjeve' effektiviteten du nevner.

Nyere switch mode (kombi lin+smps) PSUer har ikke det , variasjonen er mindre enn 5% 

CoolerMaster Real Power 550W har følgende data : ( Se pic )

(så og si samme efficiancy på 20% , 50% og 100% load )

Så til trådstarter : Kvalitets PSU med mer effekt gir deg stillere system -

PSU Fan er volt regulert basert på PSU load i % av max (ikke temperatur)

som følger :.

Fra Vifte spenning = 5v , 6v ,7v ,8v , 9v 10v , 11v og til 12v(full RPM)

8488437[/snapback]

Som jeg sa, så har nyere PSU jevnere effektivitet, men de har fortsatt en peak et stykke opp i loaden. (forøvrig, 5% innenfor hvilket intervall? Nesten alle PSUer har svært dårlig effektivitet på 0-40 watt, om de ikke er veldig små)

Det finnes kvalitets-PSUer som har "lite effekt", jeg vil mye heller hatt en seasonic 430 enn en Thermaltake 600. Ellers er det flere PSUer som regulerer vifter etter temp (det gir mindre støy), videre er ikke full rpm den samme på alle vifter. Det er ingen grunn til å kjøpe seg stillhet med mer effekt, Corsair HX520 og Seasonci 430 er vel blant de stilleste på markedet i dag, og de har ikke spesielt mye effekt til PSUer å være den dag i dag.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...