РЦП-88 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Holdte på å krasje her om dagen på E6 Ulvensplitten. Ligger i høyre fil i tett trafikk i 90km/t. Plutselig fyker bilen foran meg over i venstre felt. Foran står det en lang rekke stillestående biler som skal mot sinsenkrysset. selvfølgelig har jeg en Volvo FH12 lastebil like oppi rævva. Reagerer uten å tenke og dreier mot venstre. en Mercedes ML flyr forbi i venstre felt i noe som må ha vært 120 km/t mens han ligger på hornet. Kommer meg heldigvis over i venstre felt og unngår køen... Hjertet slo som faen! Hvorfor kan vi ikke begynne å gjøre som i andre land, å sette på nødblink (hvertfall på flerfelts/høyhastighetsveier) når det kommer en kø? Da veit man at det er saktegående forut, og sakker ned i tide.... Noe annet er livsfarlig Endret 27. april 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det skader jo heller ikke å ta ansvar for egen kjøring, holde god avstand og sørge for overblikk til litt lengre enn bakfangeren på bilen foran. Det er mangt man kan ønske, men det er dessverre lite man får gjort med å endre andres adferd i trafikken. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Er ikke veldig lett å holde god avstand i tett trafikk på flerfeltsvei da det alltid smetter inn en foran deg... Dette var før en bakketopp. Ellers er jeg enig i det du sier Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Helt enig i det du sier. Holde en god avstand er umulig ettersom det stadig smetter inn en ny bøtteknott etter at du har fått god avstand. Utrolig irriterende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg synder mot dette selv ved å kjøre (altfor) tett oppi bilen foran for å unngå vinglerne som finner det fornøyelig å bytte felt flere ganger for hver km, i håp om å spare noen sekunder. Jeg prøver imidlertid å unngå å ligge bak biler jeg ikke kan se over/gjennom, slik at jeg har god oversikt over hva som skjer langt forover. Like viktig synes jeg det er å ha oversikt over trafikken bakfra, i alle felt, for å kunne ha nødutgangene klare i tilfelle det er behov for det. Uansett, dersom dette var før en bakketopp: Husk at du alltid skal være i stand til å stanse på den oversiktlige strekningen. Dersom bilen som stod rett over bakketoppen hadde på nødblink, er det ikke særlig til nytte for deg dersom du har så stor fart at du ikke rekker å stoppe selv. Du sier også at bilen foran deg føk over i venstre felt, noe som viser at føreren av den så at det var kø lenger forover. Du sier også at du forsøkte å bytte til venstre felt, og holdt på å kollidere med en bil som kom der. Om denne bilen kom i 20 eller 120 er likegyldig, du har vikeplikt ved feltskifte uansett. Du sier dermed at du ikke hadde oversikt hverken forover eller bakover. Dette er ikke kritikk, men min observasjon av din beskrivelse av situasjonen. Jeg vet ikke hvor lenge du har kjørt bil, men du er nok ikke langt unna snittet for de som kjører i Oslo. Masse flinke sjåfører, men mange som drar snittet ned. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg ser da noen som bruker nødblink i nevnte situasjon. Det er vel helst vogntogsjåfører som er "flinke" til å bruke disse. Det hender en gang i blandt at jeg gjør det selv, men det er ikke alltid jeg kommer på det. Jeg synes det er en allright bruk av nødblinken, som burde være obligatorisk. Selv om man ser bremselys bli tent foran deg i trafikke, behøver det ikke være full brems, men kan være en som korrigerer hastigheten sin. Nødblinken gir ett bedre varsko. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Du sier også at bilen foran deg føk over i venstre felt, noe som viser at føreren av den så at det var kø lenger forover. Du sier også at du forsøkte å bytte til venstre felt, og holdt på å kollidere med en bil som kom der. Om denne bilen kom i 20 eller 120 er likegyldig, du har vikeplikt ved feltskifte uansett. Du sier dermed at du ikke hadde oversikt hverken forover eller bakover. 8487791[/snapback] Alternativet var enten å bråbremse, som sagt hadde jeg en svær trailer oppi rompa mi, å krasje inn i køen, eller å svinge til høyre inn i autovernet Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Låg traileren helt i rompa på deg helt inntil den stillestående køen? Avstand til bilen forran er alfa og omega og om andre idioter velger å smette inn i din sikkerhetssone til bilen forran får det bare være, bedre det en at du selv smeller inn i køen forran deg. Jeg er han der som holder god avstand til bilen forran til sikkert mange andres irritasjon men 3 sekunders regelen gjelder også i rushen. Lenke til kommentar
skorpio Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hvem er det som skal sette på nødblink, bakerste mann i køen eller bilen foran deg? Uvant problem for oss som ikke har hus på begge sider av veien Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Han som oppdager den stillestående køen bør sette på nødblinken og det samtidig eller før han begynner å bremse ned. EDIT: Har hatt en sånn opplevelse vinterstid. Oppdaga ikke at køen sto stille før det var for sent så allerede når jeg begynte oppbremsinga satte jeg på nødblinken men da fordi jeg allerede viste at det blei grøfta for meg. Endret 28. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Sånn var det: Endret 28. april 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Det burde jo han i traileren ha sett på lang avstand ettersom han sitter mye høyere en resten av trafikken. BTW. trailere har vel så god bremsekraft som personbiler, de har jo tross alt mange flere hjul i kontakt med veien og da hjerne hjul med mye større kontaktflate i tillegg som bremser sammenlignet med en bil. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Og vekt som gjerne er 5-10 ganger så høy. Men jeg bruker nødblink når det blir stopp på motorveien, helt til jeg får noen bak meg. Problemet er bare at de ikke skrur det på når de er bakerst. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Nødblink ved kø er veldig genialt spør du meg. Nede i Spania, brukes dette spesielt mye. Trolig i andre land også. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Og vekt som gjerne er 5-10 ganger så høy. 8492313[/snapback] En trailer med last veier stort sett 40 ganger mer enn en personbil. Ser du en trailer med en relativ stor gravemaskin som last, kan du regne ca 60 ganger tyngre enn en personbil... Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Når jeg tenker meg litt om m.t.p. førerkortforskrifter, så stemmer nok det bedre enn 7-14 tonn, ja.. C1 er vel opp til 8.500 kg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 "Lett lastebil" C1 er 7500 kg (+ ev henger på max 750 kg), C1E er "vogntog" på 12 tonn. Lastebil er C/CE, og kan veie over 50 tonn. Lenke til kommentar
lain Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det burde jo han i traileren ha sett på lang avstand ettersom han sitter mye høyere en resten av trafikken. BTW. trailere har vel så god bremsekraft som personbiler, de har jo tross alt mange flere hjul i kontakt med veien og da hjerne hjul med mye større kontaktflate i tillegg som bremser sammenlignet med en bil. 8492223[/snapback] Var på opplæring til klasse C her før jul, og en lastebil/trailer med full last må regne med ca 1m brenselengde per km hastighet (fra han ser ting skjer til ting står i ro). Dvs, om han kjører 80, tar det han 80 meter før alt står i ro, fra han ser han må bremse (dette er da inkl reaksjonstid osv). Desverre noe mange sjåfører ikke bryr seg om, det at bilister hele tiden skal legge seg inn rett foran lastebilen hjelper heller ikke. Jeg synder selv med å holde avstand til tider, men sånn med tanke på sikkerheten i trafikken, er det å holde avstand ganske viktig. Sett nok av eksempler der folk ikke har fått stoppet i tide, og når det er en lastebil på 50tonn som kommer bakfra, taper som oftest de foran. Angående topic spørsmål, skjønner poenget ditt, men lengre avstand ville hjulpet mye på din situasjon. Både fra deg til bilen foran, og mellom deg og lastebilen bak (da ikke din feil). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå