Gå til innhold

Spørsmål angående sertifisering

Anbefalte innlegg

Hei! Leste akkurat om forskjellige sertifiseringer i Microsoft, Cisco og Citrix og leste gjennom kravene og hva eksamene handler om. Og til min overraskelse, så så alt dette veldig veldig kjent ut og håper jeg kanskje vil greie følgende:

Microsoft Certified Systems Administrator (MCSA)

Microsoft Certified Systems Engineer (MCSE

Microsoft Certified Desktop Support Technician (MCDST)

Cisco Certified Network Associate (CCNA

Cisco Certfied Design Associate (CCDA)

Cisco Certified Network Professiona (CCNP)

Cisco Certified Security Professional (CCSP)

Citrix Certified Administrator (CCA

Altså, høres dette helt snålt ut? Er jeg utrolig naiv som tror jeg kanskje greier noen av disse? Noen som har sertifisert seg? Og var det vanskelig? For selv har jeg planlagt, designet, utviklet og driftet et Windows 2003 Server nettverk med domenekontroller(e), DNS, DHCP, filserver, printserver, terminalserver, hjemmeområder, loginscript, sikkerhet i AD, trestrukrur og group policies, backup, VLAN, WLAN, VPN, Citrix mm. I tillegg har jeg meget god forståelse av nettverk, protokoller, LAN, WAN, Switcher med og uten management, skrivere osv. Dette i et nettverk i Videregående Skole med to VLAN, ett for administrasjon og ett for elev-nett. I tillegg installerte og kablet jeg tre nye klasserom med patchepanel, switcher, uplinker og dokumenterte selvfølgelig dette. Lagde også en webløsning med klikkbare kart der man kan se detaljert informasjon og bilder over hvert eneste nettverkspunkt på skolen. Har også veldig god forståelse for kundebehandling, Office, Windows OS (selvfølgelig), Photoshop og webdesign og Dreamweaver. Mest sansynligvis er det også enda flere punkter, men jeg kommer ikke på alle. Har altså jobbet med dette og hatt stort personlig ansvar for nettverket da jeg designet det selv og lærte opp brukerne i det nye systemet.

Dette lærte jeg meg selv da jeg rett og slett var nødt og nå anser jeg det som relativt enkelt. Ihvertfall ettersom jeg jobber i et slikt miljø daglig. (jobber på support nå i en stor bedrift med sites og servere overalt)

Så spørsmålet er enkelt og greit, burde jeg forsøke å ta sertifiseringer? Vil det påvirke lønn i større grad? Er det dyrt og kan eventuelle sertifiseringer bli sponset av bedrift eller NAV? Og til slutt, er jeg en naiv idiot? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en naiv idiot.

Neida. Tror Mcsa/MCSE sertifiseringen ligger deg nærmest. Men du må nok uannsett lese i noen bøker før du sertifiserer deg. Du har ett veldig godt utgangspunkt og sertfiseringen gjør deg mer atraktiv for arbeidsgivere itillegg til den erfaringen du har. For det første vil lisenser bli billigere for arbeidsgiver hvis du har MCSE. Så viser det at du er oppdatert innenfor windowsmiljøet og kan bruke siste teknologi.

Det koster penger, for hver modul: MCP ca 1200-1500kr stk og du må ta 7 stk for å bli MCSE. Har du mulighet burde du legge forslag til arbeidsgiver å finansiere dette + bøker. Dette er vinn - vinn. Sett opp VMWare til labbing.

Ikke umulig for deg å bli MCSE etter 6-12mnd.

Når det gjelder Cisco er det CCNA som ligger deg nærmest. Du må ha 3550/3560 switcher til rådighet om du skal ta feks CCNP og du må ta CCNA først uannsett.

Kombinasjonen MCSE/Citrix og kanskje CCNA, tror jeg du kan velge og vrake i jobber per dags dato. MCSE som er våt bak øra enda kan få jobber med lønn over 350000kr. Citrix sertifiseringen er lettere og mindre omfattende enn MCSE.

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar

Ja, jeg har egentlig ikke tenkt så veldig over hva jeg faktisk eventuelt skal ta. Ser hvordan det går. Og finansiering av det vet jeg jo ingenting om enda. :(

Men skal definitivt sjekke ut hvordan det er! Noen som evt har noen gode linker til hvordan slike sertifiseringsprøver ser ut?

Lenke til kommentar

Etter og ha labbet og lest teori brukte jeg Testout jeg i 2 uker før jeg skulle ta testene, den har både opplæring med videoer og simmer. Men også testspørsmål som ligner og tom er litt vanskeligere enn det du kan få på testen. Du bør gå igjennom noe lignende for å bli vant med multible choice spm, simmer og kjenne hvordan de spør og hva dem kan spørre om. Og hvordan Microsoft tenker. Det du vil skjønne fort er at de er utrolig detaljorienterte og alt dem spør om trenger ikke å være så relevant i en jobbsammenheng. Derfor er det en del som tryner selv om de har ti års drifterfaring og aldri lest i en bok og tar lett på det. Spesielt 70-291, der bør du ikke bare kjenne godt til emnene men til kjenne alt på arkfanenivå i hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...