Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke OS - partmgr.sys

Anbefalte innlegg

Sliter en smule med laptopen akkurat nå, etter å laget frokost kom jeg tilbake til pcn og fant en svart skjerm full av tekst, hvor det blant annet stod at det sannsyligvis er et problem med partmgr.sys. Det siste jeg gjorde før dette skjedde var å oppdatere AVG viruskontrollen min med alle de siste oppdateringene.

Prøvde å reboote, og fikk opp den samme teksten igjen. Nå komme ikke lenger den teksten opp, og det eneste som kommer opp er "Operating system not found".

Når jeg startet/starter opp pcn hører jeg harddisken lage en klikkelyd, som om lesearmen hopper som på en lp-spiller. Det har den forsåvidt gjort med jevne mellomrom så lenge jeg har hatt den, omtrent.

Jeg prøvde å boote fra windows cd, men får akkurat den samme beskjeden etter at alt er loada. Etter hvert fikk jeg også opp blåskjermen hvor jeg kan velge å kjøre en repair, trykk R, noe jeg gjorde - men da får jeg beskjed om at den ikke finner noen "drives".

Er det rett og slett harddisken som har tatt kvelden for alltid? Det ser veldig mørkt ut akkurat nå, jeg kommer ikke forbi skjermen hvor jeg kan velge setup F2 eller F12 for oppstartsalternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mest sansynlig harddisken som er ødelagt, det at det kom i forbindelse med oppdatering av AVG antivirus var nok bare en trigger, det var med andre bare et tidspørsmål når det skulle skje.

Det kan selvsagt være andre årsaker, men det at harddisken lager 'tikkelyd' er sjeldent et godt tegn, da tenker jeg ikke på vanlig tikking som indikerer at harddisken jobber - men tikking som går regelmessig, som en klokke.

Du kan forresten veldig ofte løse problemet midlertidig ved å bruke programmet SpinRite, dette isolerer og reparer korrupte sektorer på harddisken, slik at man kan kunne bruke harddisken igjen - det anbefalles forøvrig å bytte harddisken selvom den fungerer igjen etter å ha brukt programmet.

Lenke til kommentar

Okay, det hadde vært en fordel om jeg kunne kommet inn på disken og i hvert fall henta en del filer som jeg ikke rakk og ta backup av. Farvel til godgamet mitt på FM. Det ser ganske mørkt ut, tror disken er totalt død.

Da er det vel bare å kjøpe en ny disk, og komme meg igjennom alt stresset en helt ny installasjon fører med seg. Bittert.

Lenke til kommentar

Derfor folk alltid bør har en backup mulighet. Ellers vil jeg anbefale å lage en BartedPE hvis du har lisens på Windows XP. Dette er en bootable/live versjon som man kan boote opp fra en CD eller USB pinne. Har man tilgang til en USB lagrings enhet så kan man lett hente ut filer fra disken som man brukte tidligere.

En annen måte som jeg pleier å gjøre de gangene jeg har hatt uhell og hvor det lar seg gjøre er følgende.

finn en gammel disk som fungerer, installere Windows XP på den nye disken. Den originale disken hvor OSet var på er koblet ifra under installasjon av XP, men koblet tilbake igjen etter installasjon men da som en slave-disk. Partisjoner disken og flytt den dataen du skal ha over på en ny partisjon. Ta så ut den gamle disken, reinstaller XP på den originale disken men nå på den partisjonen hvor du ikke trenger dataen lenger siden vi flyttet dataen tidligere.

Frankie

Lenke til kommentar
Okay, det hadde vært en fordel om jeg kunne kommet inn på disken og i hvert fall henta en del filer som jeg ikke rakk og ta backup av. Farvel til godgamet mitt på FM. Det ser ganske mørkt ut, tror disken er totalt død.

Da er det vel bare å kjøpe en ny disk, og komme meg igjennom alt stresset en helt ny installasjon fører med seg. Bittert.

8484923[/snapback]

Hvis du har $89 å satse på å få disken i gang igjen, så kan SpinRite være en opsjon. Men hvis SpinRite får liv i disken din igjen, så ville jeg nok enten startet et seriøst backup-opplegg og/eller byttet ut disken etterpå. (Ja, for nye disker kræsjer jo aldri, lissom ...)

Hvis du ikke har viktige data på disken, så er det vel ingen vits i kaste bort tid med SpinRite og sånt, men hvis du derimot har det .... hvor mye er disse datene verdt? Og nå er jo dollaren billig også ...

Lenke til kommentar
Hvis du har $89 å satse på å få disken i gang igjen, så kan SpinRite være en opsjon. Men hvis SpinRite får liv i disken din igjen, så ville jeg nok enten startet et seriøst backup-opplegg og/eller byttet ut disken etterpå. (Ja, for nye disker kræsjer jo aldri, lissom ...)

Hvis du ikke har viktige data på disken, så er det vel ingen vits i kaste bort tid med SpinRite og sånt, men hvis du derimot har det .... hvor mye er disse datene verdt? Og nå er jo dollaren billig også ...

8485588[/snapback]

Jeg hadde ingenting nevneverdig som ble borte, det eneste er en save på Football manager, som je kommer til å savne. 90 % av innholdet på disken har jeg lagret eksternt.

Disken er død, nå venter jeg på en ny fra komplett så jeg kan begynne helt forfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...