Gå til innhold

Hva slags filtere finnes og hva brukes de til?

Anbefalte innlegg

Er en del tråder ang hvilke filtere man bør kjøpe osv, men i hver tråd er det gjerne kun en sammenlikning mellom to spesifikke filtre.

Med denne tråden tenkte jeg å få samlet informasjon og tips om alle typer filtere som er i salg og hva de er godt for.

Selv bruker jeg følgende utstyr:

Canon EOS 350D

Sigma 18-50mm f2.8

Sigma 10-20mm

Sigma 70-300mm

Canon 100mm f2.8 macro

...men jeg benytter ingen filtre.

Hvilke forskjellige typer finnes? Hva er de godt for? Trenger man de når man etterbehandler alle bilder fra RAW i Photoshop CS2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Gråfilter er en fin ting. De brukes for å redusere lysmengden som kommer i kameraet. Det kan være en fordel hvis man tar mye bilder av rennende vann med lang lukketid, for eksempel.

Lenke til kommentar

Gråfilter er nevnt. I tillegg finnes graderte gråfilter. Halve filteret er klart glass, andre halvdelen gir f.eks to trinn demping. Kjkt og ha, hvis det er sterke kontraster i motivet. Overgangen fra klart til demping er forholdsvis myk. I tillegg er som regel disse firkantete og brukes i en egen filterholder. Det gjør at du selv kan bestemme hvor i billedfletet du ønsker å ha overgangen.

Det samme lar seg gjøre i Photoshop, men da er du avhengig av to eksponeringer av samme motiv. Ikke så enkelt å få til med levende motiver ;-)

Ellers så er Polafilter kjekt å ha. Demper reflekser fra f.eks vann, i tillegg gir det mørkere mer mettet blåfarge i himmelen.

Ellers finnes det hundrevis av filtere. Disse var kjekke å ha i de gode gamle analoge tidene. Men nå kan du etterligne de fleste andre filtereffekter i Photoshop. Så de er vel egentlig penger ut av vinduet.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Hvilke forskjellige typer finnes? Hva er de godt for? Trenger man de når man etterbehandler alle bilder fra RAW i Photoshop CS2?

8483834[/snapback]

To filter er vel de som man *bør* ha:

1) sirkulær polarisering (mot reflekser og bedre kontrast)

2) Gråfilter i 2-3 grader (for å få lengre lukkertid)

Effekten av disse to er vanskelig/umulig å få til i etterbehandling.

I tillegg finnes det masser av mulige filter, men ingen av de vil jeg karakterisere som absolutt nødvendige.

Mange mener at å ha et UV eller klart filter er en forsikring mot å ødelegge front-elementet i objektivet. Jeg har dårlig erfaring med slike filter, de introduserer både flare og reduserer kontrast (dette selv med dyre multicoated Hoya filter), men mange er altså av en annen mening. Selv har jeg alltid på solblenderen på alle min objektiv, da skal det en del til før noe treffer fronten av linsen.

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...