Gå til innhold

Klimabløffen? Er CO2 den store stygge?


Anbefalte innlegg

– For 20 år siden gikk det an å si at man var usikker på vitenskapen. I dag er det dypt uærlig og umoralsk å stille spørsmål ved alvoret i klimatrusselen, sier Gro Harlem Brundtland.

 

I alle dager? Er man uærlig og umoralsk om man stiller spørsmål også nå? Dette må da være tatt ut av sammenhengen, for dette høres bare absurd ut fra den godeste Gro.

 

http://www.bt.no/klima/article367305.ece

8784843[/snapback]

 

At politikere kommer med absurde uttalelser er desverre ikke så uvanlig som det burde ha vært.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som etter min mening er problemet med "miljødebatten" i dag er det ensidige fokuset på "global oppvarming".

Det som er positivt med fokus på CO2 utslipp er at dette kan kobles til andre utslipp (forurensning) fra biler, fabrikker osv (eks. giftdumping i oslofjorden og forgiftning av oslofjorden: http://www2.tv2.no/riketstilstand/n2i.vis?par=12625). Man kan bli mer oppmerksom på eget bidrag til det lokale miljøet (luftkvalitet i byene, smog, forbruk => søppel / gjenvinning osv).

Det som er negativt med ensidig fokus er at det ikke tenkes helhetlig:

overbefolkning, bearbeiding av jordoverflaten; over 50% av jordens overflate er visstnok nå bearbeidet av mennesket => utrydding av (rein)skog, tap av habitat, fragmentering, risikoer knyttet til monokultur i landbruket, overinnhøsting, introduksjon av nye arter (ikke naturlig tilhørighet i miljøet) osv.

 

Anbefaler å ta en titt på http://www.bbc.co.uk/nature/programmes/tv/state_planet/

David Attenboroughs avsluttende ord fra serien State of the Planet:

"The future of life on earth depends on our ability to take action. Many individuals are doing what they can, but real success can only come if there's a change in our societies and our economics and in our politics. I've been lucky in my lifetime to see some of the greatest spectacles that the natural world has to offer. Surely we have a responsibility to leave for future generations a planet that is healthy, inhabitable by all species."
Endret av mandela
Lenke til kommentar
I alle dager? Er man uærlig og umoralsk om man stiller spørsmål også nå? Dette må da være tatt ut av sammenhengen, for dette høres bare absurd ut fra den godeste Gro.

 

Hun sa noe av det samme her:

 

- Jeg var redd for Gro

 

- Det er uansvarlig, uforsvarlig og høyst umoralsk å stille spørsmål ved dagens situasjon, sa Brundtland da hun talte klokken 16.30 i dag norsk tid.
Lenke til kommentar

Selv om jeg synes formuleringen hennes er merkelig ignorant, er hovedpoenget veldig gyldig. Når man etterhvert sitter på en overbevisende mengde forskning, har man et ansvar for å følge konklusjonene som kan dras fra den, i stedet for å la det gå sport i å kverrulere og å dra uenighet om detaljer ut av proporsjoner.

 

Om det virkelig er en generell enighet i det seriøse klimaforskningsmiljøet om hovedtrekkene, er jo for eksempel denne tråden et glimrende eksempel på at dette er det vanskelig å skaffe seg oversikt over for den jevne mannen i gata.

 

Jeg synes "The Royal Society" formulerte en bedre versjon av budskapt hennes i forbindelse med Channel 4-oppkoket:

 

Scientists will continue to monitor the global climate and the factors which influence it. It is important that all legitimate potential scientific explanations continue to be considered and investigated. Debate will continue, and the Royal Society has just hosted a two day discussion meeting attended by over 300 scientists, but it must not be at the expense of action. Those who promote fringe scientific views but ignore the weight of evidence are playing a dangerous game. They run the risk of diverting attention from what we can do to ensure the world's population has the best possible future.
Lenke til kommentar

og wikipedia norge har en artikkel om klimaskepsis

http://no.wikipedia.org/wiki/Klimaskepsis

 

Jeg har ingen utdanning i detta området, så kan ikke peike ut om det er feil eller ei. Fortsatt interessant likevel :)

8750479[/snapback]

Fra artikkelen:

 

Uencyklopedisk: Denne artikkelen bør enten slettes eller få en grundig opprydning i henhold til våre standarder og retningslinjer.

Kan ikke si meg mer enig.

 

 

The Whole Solar System is Undergoing Global Warming ?

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread221608/pg1

Lenke til kommentar
Uencyklopedisk: Denne artikkelen bør enten slettes eller få en grundig opprydning i henhold til våre standarder og retningslinjer.

Kan ikke si meg mer enig.

Det går på at det som står der ikke passer inn i formen Wikipedia prøver å ha, ikke at det er feil.

8793375[/snapback]

 

Det du tenker på er standardene: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Stilmanual

Så har vi retningslinjene: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reg..._retningslinjer

 

Hvis du leser diskusjonen på artikkelen så er det ikke på grunn av standardene, men på grunn av retningslinjene at den er merket POV.

 

Unngå forutinntattheter. Artikler skal skrives ut fra et objektivt ståsted, som representerer ulike synspunkter på en rettferdig og sympatisk måte. Les mer om dette på:Wikipedia:Objektivitet

Artikkelen kan ikke kalles nøytral faktaformidling, men mer som agitasjon.

Den handler heller ikke klimaskepsis, men det er en annen sak.

 

Som det nevnes, passer artikler som denne bedre i en blogg, enn på wikipedia.

Lenke til kommentar

Ingen klimaekpert, men det kan ikke være CO2 som er den store stygge. Har sett filmer hvor det vises til økning av CO2 uten at temperaturen følger etter. Er vel heller et forsøk på å først skape et hysteri og så tjene penger på det...tviler ikke på problematikken, men usikker på HVA som faktisk forårsaker det...

Lenke til kommentar

Galskapen har startet..

 

Bensinen må bli dyrere, 18-20 kr/l

 

 

Nå får vi smake politikerenes virkelige mangel på fantasi.... vi kommer til å bli kvalt av avgifter på alle bauger og kanter.

 

Er sikker på at innskrenket åpningstid på alle butikker hadde hatt mye større effekt. Da ville mye trafikken vi ser nå vert borte. Og vi hadde fremdeles hatt frihet til å bevege oss uten at det koster skjorten samtidig som vi hadde fått mer penger til overs...

Endret av sammyboy
Lenke til kommentar
Galskapen har startet..

 

Bensinen må bli dyrere, 18-20 kr/l

 

 

Nå får vi smake politikerenes virkelige mangel på fantasi.... vi kommer til å bli kvalt av avgifter på alle bauger og kanter.

 

8811078[/snapback]

 

 

da er det bare en ting å gjørre folkens! flytte til utlandet! der tjener man jo litt mindre, men med tanke på de Norske avgiftene, og de utenlandske eks Svenske lønningene, så tror jeg det er bedre i utlandet! aldtså lavere lønninger, men fortsatt lavere avgifter.

så hvis du hater Norge, flytt/ emigrer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Med tanke på at Norge stort sett alltid scorer i top 3 på diverse undersøkelser om levestandard, tror jeg nok ikke gresset er så grønt på andre siden.

 

Men for all del, flytt i vei, begynner å bli lei all griningen fra folk som bor i et av verdens beste land og ikke klarer å innse hvor heldige de er selv.

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot en omrokkering av statens inntekter for å demme opp for overdreven bilbruk, som det står i artikkelen kan dette kompenseres for ved å f.eks. redusere inntektsskatten.

Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot en omrokkering av statens inntekter for å demme opp for overdreven bilbruk, som det står i artikkelen kan dette kompenseres for ved å f.eks. redusere inntektsskatten.

8811362[/snapback]

 

Ja... ha ha ha ha ha ha ha ha........... tror du virkelig at de vill redusere inntektsskatten når de setter opp drivstoffprisene??

 

tror ikke du skal ta det for god fisk, men hvis de hadde gjort det så hadde jo det vert supert!

 

men med tanke på at de aldrig holder noe av det de lover, så tror jeg det bare er et utsagn for at folk ikke skal få fulstendig pannikk!

 

i usa gikk jo prisene på drivstoff opp til 5 kr! da ble det bråk!

 

Vi som bor i norge finner oss alt som er! ikke rart politikerne ikke er redde for å gjøre mye rart når vi er så .....................ig passive på protestfronten!

og når vi først lager en protest så kommer det 10 stk og stiller seg forran stortinget, vifter med bannere og plakater, helt til en eller annen politiker kommer ut, og selvfølgelig sier "ja da det har du rett i! bi jobber på spreng med saken, lykke til videre"....... og etter det er demonstrasjonen over........

 

 

bare se på hva de gjør i utlandet, protesterer som pare fan..... det var ikke lengesiden at innbyggerne i et land hadde fått med seg militæret, og truet med statskupp!(husker ikke hvor det var) det er hva jeg kaller virkelig demonstrasjon ,,,...

vi her i landet må jo være fulstendig idioter som ikke gjør noe med ting vi er irritert over, herregud! ingen tar initiativ til det heller.

 

Flytte ja! det skal jeg gjøre, tror ikke det er noen der ute som vill leve ett liv i norge. borsettt i fra innvandrere som for solial støtte, og ikke betaler noen skatt!

 

 

(litt off topic dette, men men)

Lenke til kommentar
Med tanke på at Norge stort sett alltid scorer i top 3 på diverse undersøkelser om levestandard, tror jeg nok ikke gresset er så grønt på andre siden.

 

Men for all del, flytt i vei, begynner å bli lei all griningen fra folk som bor i et av verdens beste land og ikke klarer å innse hvor heldige de er selv.

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot en omrokkering av statens inntekter for å demme opp for overdreven bilbruk, som det står i artikkelen kan dette kompenseres for ved å f.eks. redusere inntektsskatten.

8811362[/snapback]

 

 

Så fordi vi har det godt så må vi finne oss i meningsløse miljøtiltak?? En slik bensinpris vil ramme de med minst penger og de som bor i utkantstrøk og vil forsterke tilfllyttingen til bykjerner og dermed øke både køer, lokal forurensing osv...

 

Er det for mye forlangt at våre politikere bør bruke hodet fra tid til annen og ikke benytte avgifter som en universal løsning på alle problemer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...