Gå til innhold

Klimabløffen? Er CO2 den store stygge?


Anbefalte innlegg

Er jo nesten morsom å se at motargumenter til "konsensus" blir kalt myths (myter) og misunderstandings (misforståelser).  :whistle:  Hvordan kan det bli forskningsframskritt av slikt?

Du har tydeligvis bestemt deg for at flertallet tar feil i det meste uansett hvor gode bevis de har (selv om du ikke later til å giddet å se hva de er). Jeg gir opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man er skeptisk til FN/IPCC så står ikke flertallskonklusjonen "menneskeskapt global CO2-oppvarming" sterkt for min del. Personlig er jeg åpen for at begge sider kan ta mer eller mindre feil/riktig i denne saken på mer enn ett område. Det er dessverre mye som skal til for at jeg lar meg overbevise om at 100ppm-økning i CO2 pga. olje, gass og kull er hovedårsaken til at gj.temperaturen på planeten har steget med en grad på 100 år.

 

Nå vet ikke jeg om sammyboy er 100% sikker eller kun er skeptisk selv, men det jeg har merket på dette forumet er at du, AtWindsor og Tokse (og sikkert flere) er 100% sikker på at IPCC men sin "very likely" og 90% sannsynlighetsteori har truffet blink. Så lenge flertallet argumenterer for, har jeg ikke noe problem med å argumentere mot. Uten motstand ville "very likely" vært det samme som å konkludere med "true" ..

 

Personlig håper jeg fortsatt politikk og næringsliv støtter videre forskning på andre områder en drivhusgasser og menneskeskapt global oppvarming, selv om du og flertallet er overbevist. Det jeg ikke forstår er hvordan du ikke er det et fnugg skeptisk til politikken som følger av denne konklusjonen.

Lenke til kommentar

 

Nå vet ikke jeg om sammyboy er 100% sikker eller kun er skeptisk selv, men det jeg har merket på dette forumet er at du, AtWindsor og Tokse (og sikkert flere) er 100% sikker på at IPCC men sin "very likely" og 90% sannsynlighetsteori har truffet blink.

 

Da bør du gå tilbake å lese mine innlegg på nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Meget mulig det. Det er godt mulig jeg har misforstått deg og de to andre, for jeg ser selv hvor enkelt det er å formulere meg som om jeg er sikker og glemme å få fram at jeg faktisk er skeptisk. Men jeg har ikke tenkt å gå gjennom alle dine innlegg for å finne et hvor du poengterer at IPCC og flertallet av forskerne kan ta feil. Jeg får heller beklage og dersom du føler behov for det kan du vise til et innlegg. Unnskyld :blush:

Lenke til kommentar
Men jeg har ikke tenkt å gå gjennom alle dine innlegg for å finne  et hvor du poengterer at IPCC og flertallet av forskerne kan ta feil. Jeg får heller beklage og dersom du føler behov for det kan du vise til et innlegg.

Som det står i IPCC-rapporten er de ikke 100% sikre på scenarioene sine, de sier bare hva de tror er mest sansynlig, og deres oppfattning av sansynlighetsgraden. Det burde derfor være unødvendig å si oss å gjenta at det de legger frem som den mest sansynlige teorien kan være feil når de sier det selv.

 

Problemet er at mange ser ut til å mene når ikke man vet 100% sikkert kan hva som helst være sant, og å legge uforholdsmessig mye vekt på påstander fremført i filmer de har funnet på youtube eller ekstremistiske nettsteder.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Men jeg har ikke tenkt å gå gjennom alle dine innlegg for å finne  et hvor du poengterer at IPCC og flertallet av forskerne kan ta feil. Jeg får heller beklage og dersom du føler behov for det kan du vise til et innlegg.

Som det står i IPCC-rapporten er de ikke 100% sikre på scenarioene sine, de sier bare hva de tror er mest sansynlig, og deres oppfattning av sansynlighetsgraden. Det burde derfor være unødvendig å si oss å gjenta at det de legger frem som den mest sansynlige teorien kan være feil når de sier det selv.

 

Problemet er at mange ser ut til å mene når ikke man vet 100% sikkert kan hva som helst være sant, og å legge uforholdsmessig mye vekt på påstander fremført i filmer de har funnet på youtube eller ekstremistiske nettsteder.

8633695[/snapback]

 

 

Hehe...først "myths" og "misunderstandings" og nå ekstremister. Det må da være lov å stille spørsmål ved IPPC rapporten og data som blir brukt i denne uten å bli karakterisert på denne måten?

 

Det er "ufin" debatt-teknikk å sette motparten i slike båser. Slikt blir som regel brukt når en løper tom for argumenter. Ikke heng deg opp i kilden men se på dataene som blir presentert.

 

Alle punkter i IPCC rapporten må settes spørsmålstegn ved, kun på den måten drives forskningen og dets konklusjoner i RIKTIG retning.

 

Faktum er at det som er "sannheten" i dag kan være en helt annen i morgen og IPCC's eget arbeid og historie er et premie eksempel på akkurat dette.

 

Ta en så banal ting som grafene over historisk temperatur på kloden. Frem til 2001 hadde IPCC en graf og forholde seg til og den var "sannheten". Over natten blir der presentert en ny graf, en ny "sannhet", som mer eller mindre snur opp ned på alt som har vert gjort innen klimaforskning frem til 2001.

 

Er det bare meg som reagerer på dette? Hva om der kommer en ny graf, en ny "sannhet" i morgen? Trykker vi også den til våre bryst?? Skal vi enda en gang sende Al Gore rundt på alle skoler i det ganske land og forkynne dette også.

Endret av sammyboy
Lenke til kommentar
Mer grunnlag for diskusjoner :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1793058.ece

8641612[/snapback]

 

Aftenpostens framstilling av vitenskaplige saker stoler jeg omtrent så langt på som jeg kan kaste min egen arm, mediene her til lands er preget av en oppsiktsvekkende ignoranse når det gjelder vitenskaplige temaer.

 

AtW

8641634[/snapback]

 

Rapporten, som er laget av britiske, franske og tyske forskere, kom frem til at Sørishavets evne til å suge opp CO2 allerede er blitt redusert med mellom 5 og 30 prosent. Dette kommer til å øke tempoet på temperaturøkningen, ettersom mer CO2 vil bli lagret i atmosfæren, hevder forskerne, ifølge The Times.

 

;)

Lenke til kommentar
Mer grunnlag for diskusjoner :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1793058.ece

8641612[/snapback]

 

Aftenpostens framstilling av vitenskaplige saker stoler jeg omtrent så langt på som jeg kan kaste min egen arm, mediene her til lands er preget av en oppsiktsvekkende ignoranse når det gjelder vitenskaplige temaer.

 

AtW

8641634[/snapback]

 

Rapporten, som er laget av britiske, franske og tyske forskere, kom frem til at Sørishavets evne til å suge opp CO2 allerede er blitt redusert med mellom 5 og 30 prosent. Dette kommer til å øke tempoet på temperaturøkningen, ettersom mer CO2 vil bli lagret i atmosfæren, hevder forskerne, ifølge The Times.

 

;)

8641670[/snapback]

 

Det har allerede gått igjennom 3 ledd, og at de referer til forskere er ingen garanti for at de skriver noe som er i nærheten av saklig, jeg har sett utallige eksempler på det motsatte, sakene skrives stort sett av folk som ikke vet hva de snakker om. Dermed er det nærmest et slumpetreff om de klarer å refere til saklig informasjon uten å misforstå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen stoler mest på 10000 forskere og deres peer reviewede rapporter, andre stoler mer på svensker på youtube. Jeg får bare akseptere at det er sånn verden er.

Om det er IPCC du viser til så stod 169 personer bak den siste rapporten. Hvor du får tallet 10 000 fra anes ikke. De har riktignok samlet artikler fra til sammen 2500 personer uten at det betyr at de 2500 er forskere eller støtter deres syn.

 

Kanskje du tenkte på de 17 000 akademikerne som signerte petisjonen mot IPCC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...