Gå til innhold

Problem med horisontal banding på LCD-tv

Anbefalte innlegg

Jeg har testet 3 forskjellige flat-tv (2 LCD og 1 plasma) til det nye hjemmekino-oppsettet mitt. Problemet er horisontal banding på alle sammen, dersom jeg benytter component-signal.

Kildene (Dreambox og DVD-spiller) er koblet til en Sony receiver via S-Video (Dreambox) og HDMI (DVD-spiller), og receiveren er koblet til TVen med HDMI/S-Video og Component.

Når jeg ser DVD benyttes HDMI og bildet er perfekt.

Hvis jeg bruker Dreamboxen og S-Video signal hele veien blir bildet perfekt.

Men hvis jeg bruker "upscaling"-funksjonen i receiveren (dvs. at signalet blir "oppskalert" fra S-Video til Component), får jeg en horisontal stripe som er ca 2 cm bred, lilla og grønn i farge, som beveger seg sakte over skjermen.

Jeg testet også å koble S-Video fra DVD-spilleren og bruke upscaling til Component - med samme resultat.

Jeg har lest i forskjellige AV-forum på nettet at dette problemet kalles "banding" og forekommer både horisontalt og vertikalt. Mange påstår at dette er et jordingsproblem, og at det kan løses ved at alle enhetene kobles til samme kurs.

Problemet er bare at ingen av enhetene mine ER jordet. De er også på samme kurs (ujordet).

I mitt tilfelle kan jeg da utelukke jording og selve TVen som problemkilde. Component-kabelen er også en high-grade kabel, så jeg tviler på om den kan være årsaken.

Noen som har tips til hvordan jeg kan bruke component-signal UTEN å måtte bytte ut noen av enhetene? (alle er forresten helt nye).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...