Gå til innhold

Hva synes du om hvalfangst?

Hva synes du om hvalfangst?  

128 stemmer

1. 1. Hva synes du om hvalfangst?

• Jeg synes all form for hvalfangst er OK
      16
    • Jeg synes hvalfangst på voksne individer uten barn på hvalarter som ikke er utrydningstruet er OK
      91
    • Jeg synes ikke noe om hvalfangst selv om jeg synes det er OK med jakt på landpattedyr
      13
    • Jeg synes ikke noe om en hver form for jakt, men synes kjøtt fra oppdrettsdyr (kyr, gris, kylling etc.) er OK så lenge de ikke jaktes på
      4
    • Jeg synes ikke noe om kjøtt som matkilde i det hele tatt
      3

Anbefalte innlegg

Ironi fungerer dårlig på Internett siden man hverken kan høre ironien på stemmen eller se det på kroppspråket. Bruk en smiley eller to for å indikere ironi.

Jeg regner med det er ironi igjen, siden du driver med oppdrett selv så vidt jeg har forstått fra andre tråder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

simen1: nja sant nok, men etter eg såg fri willy filmane har eg i grunnen ikkje hatt lusst at noken kvalat skulle bli slakta, men ikkje veit eg om dei bruka kvalkjøt til noke vikteg, for viss dei gjer det så er det sikkart ok å slakte ein kval eller to, men ikkje så mykje at kvalstaneen vert utryddningstruga

Lenke til kommentar

Som sagt så er jakten på utryddningstruede arter forbudt og gjøres heller ikke. I Norge jaktes det på en godt levedyktig bestand av Vågehval. Den totale vågehvalbestanden beregnes å være rundt 184 000 (95 % sikkerhetsintervall, IWCs vitenskapelige komité 2004) dyr i sentral- og nordøst-atlanteren. I 2005 var det ingen enighet om anslagene for nordstillehavet eller den sørlige halvkule. Norske hvalfangere fanget 639 vågehval i 2005. Kvoten for 2006 har blitt satt til 1052 dyr, derav 546 ble tatt. Sør-Korea tok ca 827 stk fordelt på de fem årene 1999-2003, altså 165 per år. Japan har satt kvoten til 850 dyr i 2008.

Tenk også på at disse lever et fritt og lykkelig liv helt til sitt siste sekund. Det samme kan ikke sies om dyr som står på bås. Tar man livet av ca 15 kyr eller ca 50 griser eller ca 5000 slakteklare kyllinger så får man like mye kjøtt som hvis man tar livet av bare én hval. Hvis man ser på dyreliv som likeverdige så vil det altså spare svært mange liv å jakte på hval fremfor å oppdrette kyr, gris eller høns.

Lenke til kommentar

Virker som det er veldig mye propaganda som har gått i hodet på folk. Har diskutert denne saken opp og i mente med utlendinger(i hovedsak irer, og altfor mange irske taxi sjåfører) som har null fortståelse for saken og tror vi jakter på blåhvalen! Må bare ramse opp gullkornene jeg har fått:

"Because they communiacte"

Det gjør vell faktisk til og med blomster!

"They are to intelligent"

Vell, det gjør jo ikke saken bedre, så retten til å leve er basert på intelligens? Isåfall så har jeg en relativt lang liste med mennesker som skulle vært tatt av dage.

"De er utrydddet"

Hvis et antall på 110 000 vågehval(som som er hvalen vi fanger mest av) plutselig er utryddet/utryddningstruet så tror jeg endel andre arter kommer lenge før i rekken der!

Og dette er fra folk som bla. har drevet med revejakt. En jakt der hunder jakter på rever og river de i stykker til de er ferdig. Er forbudt i england idag, men skjer støtt og stadig at folk som leker adelsmenn og rir på en hest med sine 10 andre "hestevenner" og 40 hunder kommer over en rev helt "tilfeldig"

Så det jeg sitter igjen som intrykk er at folk som er imot hvaler og KUN hvaler faktisk har ingen ide om hva de snakker om, men av en eller annen grunn har filmer, media og skoler greid å skape et intrykk av at vi bare jakter blåhvalen!

Sitter igjen med at det er mye det samme når det gjelder seler og!

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...