Gå til innhold

Hva synes du om hvalfangst?

Hva synes du om hvalfangst?  

128 stemmer

1. 1. Hva synes du om hvalfangst?

• Jeg synes all form for hvalfangst er OK
      16
    • Jeg synes hvalfangst på voksne individer uten barn på hvalarter som ikke er utrydningstruet er OK
      91
    • Jeg synes ikke noe om hvalfangst selv om jeg synes det er OK med jakt på landpattedyr
      13
    • Jeg synes ikke noe om en hver form for jakt, men synes kjøtt fra oppdrettsdyr (kyr, gris, kylling etc.) er OK så lenge de ikke jaktes på
      4
    • Jeg synes ikke noe om kjøtt som matkilde i det hele tatt
      3

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg man kunne spart seg å drepe hval for matens skyld.

8485774[/snapback]

Det er ennå ingen som har svart "Jeg synes ikke noe om kjøtt som matkilde i det hele tatt", så jeg antar at du har stemt ett av de andre alternativene. I så fall, synes du f.eks at det er bedre å drepe f.eks 50 individer av kyr for å få 10 tonn kjøtt, eller 10.000 individer kylling for å få 10 tonn kjøtt, enn det er å drepe 1 individ hval for å få samme mengde kjøtt?

Jeg er egentlig spent på flere av stemmernes begrunnelse for valgene sine, sett opp mot alternativer.

F.eks hvorfor noen synes det er greit å skyte en elg men ikke greit å skyte en hval. (4 stemmer for øyeblikket) Og hvorfor noen synes det er greit å holde dyr i fangenskap før man lager mat av de i stedet for å la de leve fritt før man lager mat av de. (3 stemmer for øyeblikket) Jeg lurer også på hvorfor noen synes det er greit å skyte babyhvaler, mødrene deres, utrydningstruede hvaler og gammeldags seigpining av hvalene slik som på Færøyene der de skremmer hvalene på land og skjærer de opp mens de er i live. (9 stemmer for øyeblikket)

Jeg trodde svarene var sånn satt opp at ~99% ville svare alternativ 2, mens ~1% ville svare at de var vegitarianere (alternativ 5).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig synes jeg man kunne spart seg å drepe hval for matens skyld.

8485774[/snapback]

Det er ennå ingen som har svart "Jeg synes ikke noe om kjøtt som matkilde i det hele tatt", så jeg antar at du har stemt ett av de andre alternativene. I så fall, synes du f.eks at det er bedre å drepe f.eks 50 individer av kyr for å få 10 tonn kjøtt, eller 10.000 individer kylling for å få 10 tonn kjøtt, enn det er å drepe 1 individ hval for å få samme mengde kjøtt?

Jeg stemte det nest siste. Ja, det hender jeg spiser f.eks. elg (kanskje 1-2 ggr i året), men lager det aldri selv. Når jeg lager noe med kjøtt, så går det i svin, kylling og storfe.

Jeg er egentlig spent på flere av stemmernes begrunnelse for valgene sine, sett opp mot alternativer.

På akkurat dette spørsmålet har jeg ingen saklig begrunnelse. Det er ren synsing. Kanskje jeg synes hvaler virker såpass intelligente at de er "nærmere" oss enn f.eks. en ku, men jeg har egentlig ikke foretatt noen omfattende mental analyse for å finne ut av det. :shrug:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Da utelukker du altså levende grønnsaker og frukt også?

Bare fordi vennegjengen din er grønnsaker betyr ikke at ekte grønnsaker er blitt intelligente  ;)

8487929[/snapback]

Du nevnte ikke noe om intelligens. Du sa:

I utgangspunktet er jeg etisk sett imot bruk av andre levende vesner til matforbruk.

8484722[/snapback]

.. hvilket impliserer det som ikke er intelligent også. Frukt og grønnsaker er jo levende.

Lenke til kommentar
Og hvorfor noen synes det er greit å holde dyr i fangenskap før man lager mat av de i stedet for å la de leve fritt før man lager mat av de.

8485861[/snapback]

Dette synes jeg er et godt argument for jakt på hval, elg, og lignende. Stemte forøvrig alternativ 2.

Er forøvrig ingen storfan av hvalkjøtt, men kan være fordi det ikke har vært tilberedt godt nok.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Reagerte litt på at det ikke var et altarnativ å være skeptisk på grunn av at Norges rykte utad blir litt dårligere av hvalfangst. Noen som vet hvorfor det er sånn forresten? Er det bare generell "kose hvalen" stemning eller bygger det på fysiske og naturmessige årsaker?

Lenke til kommentar
Hvorfor er hvalfangst så tabu?

8498952[/snapback]

Det handler nok mye om PR og propagandaen Greenpeace har spredd i et par tiår. De er generelt i mot og har fått med seg mange viktige land på hvalfredningen.

Hmmm.. Reagerte litt på at det ikke var et altarnativ å være skeptisk på grunn av at Norges rykte utad blir litt dårligere av hvalfangst. Noen som vet hvorfor det er sånn forresten? Er det bare generell "kose hvalen" stemning eller bygger det på fysiske og naturmessige årsaker?

8499491[/snapback]

Hmm.. det alternativet tenkte jeg ikke på. Jeg synes det blir litt sent å innføre det nå plutselig. Mange har jo ikke hatt muligheten til å velge det.

Det er nok litt av begge deler:

- Det er nok en del "hvaler er så søte og snille"-stemning i verden ja. Nesten som kattepuser. Jeg tror Greenpeace i stor grad er skyld i den stemningen. Dette appellerer hovedsaklig til "følelsesmennesker".

- Men noen hvalarter har vært overbeskattet og utrydningstruet. Greenpeace prøver å gi inntrykk av at alle hvalarter ikke bare har vært det men også er det i dag. Denne delen appellerer til de som tenker logisk og rasjonelt, men ikke har noe særlig peiling på fakta i emnet og sluker det greenpeace sier.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Det er nok en del "hvaler er så søte og snille"-stemning i verden ja. Nesten som kattepuser.

Nå er ikke norge fri for denne dobbeltmoralen (at det er lov å spise slakte noe dyr, men ikke andre), vi har "søthets"-lover i norge også. Det er t.eks. ikke lov å spise hund eller katt i Norge. Det er da ingen forskjell på å spise en hund og en gris.

Lenke til kommentar

Jeg svarte

Jeg synes hvalfangst på voksne individer uten barn på hvalarter som ikke er utrydningstruet er OK
.

Men nå er jeg av de som mener at kanin er ok mat, og ikke ser noen innvendinger mot å spise f.eks katt og hund.

Poenget må være å komme opp med måter å drepe dyrene på som gjør at de lider minst mulig, og kommentaren om at det måtte være bedre å la de leve fritt før de blir til mat, i stedet for å stå innestengt på et eller annet fjøs var egentlig ganske fin, må huske den til senere.

Lenke til kommentar
mmmmmm kvalkjøt er faen så godt, men deet er fan så dyrt, dei burde byrje og ha dei i basseng og drive oppdrett såleis dei ikkje vert utrdyningstruga

Det koster faktisk mindre enn entrecot selv om entrecot får produksjonstillegg i bøtter og spann. Hadde konkurransevilkårene for produsentene vært mer like (mer rettferdig konkurranse) ville nok hvalkjøttet vært vesentlig billigere enn entrecot.

Oppdrett er tortur for slike dyr og er dermed ikke særlig hensiktsmessig. De trenger store områder (hundrevis av kvadratkilometer) å boltre seg på for å ha det godt.

Fangst av utryddingstruede hvalarter er selvsagt forbudt så det gjøres ikke. I hvert fall ikke av de stolte hvalfangstnasjonene Japan og Norge.

Lenke til kommentar
mmmmmm kvalkjøt er faen så godt, men deet er fan så dyrt, dei burde byrje og ha dei i basseng og drive oppdrett såleis dei ikkje vert utrdyningstruga

Det koster faktisk mindre enn entrecot selv om entrecot får produksjonstillegg i bøtter og spann. Hadde konkurransevilkårene for produsentene vært mer like (mer rettferdig konkurranse) ville nok hvalkjøttet vært vesentlig billigere enn entrecot.

Oppdrett er tortur for slike dyr og er dermed ikke særlig hensiktsmessig. De trenger store områder (hundrevis av kvadratkilometer) å boltre seg på for å ha det godt.

Fangst av utryddingstruede hvalarter er selvsagt forbudt så det gjøres ikke. I hvert fall ikke av de stolte hvalfangstnasjonene Japan og Norge.

eg berre køda altså, eller eg prøvde og skrive emd ironi. eg er motstandar av alle oppdrett!! eg har sett alle fri willy filmane og etter det har eg elska kvalar og vil ikkje at dei skal bli slakta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...