Gå til innhold

Hva synes du om hvalfangst?

Hva synes du om hvalfangst?  

128 stemmer

1. 1. Hva synes du om hvalfangst?

• Jeg synes all form for hvalfangst er OK
      16
    • Jeg synes hvalfangst på voksne individer uten barn på hvalarter som ikke er utrydningstruet er OK
      91
    • Jeg synes ikke noe om hvalfangst selv om jeg synes det er OK med jakt på landpattedyr
      13
    • Jeg synes ikke noe om en hver form for jakt, men synes kjøtt fra oppdrettsdyr (kyr, gris, kylling etc.) er OK så lenge de ikke jaktes på
      4
    • Jeg synes ikke noe om kjøtt som matkilde i det hele tatt
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er helt greit.

Ser ikke den store forskjellen på å jake på hval enn å jakte på elg.

OT:

Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg hvalkjøtt i butikken, men hvordan skal jeg behandle den? Har noen noen gode oppskrifter på hval?

Edit: Hvalkjøtt, ikke en hel hval.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
OT: Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg hvalkjøtt i butikken, men hvordan skal jeg behandle den? Har noen noen gode oppskrifter på hval?

8483053[/snapback]

Ta den ut av fryseren og la den stå på benken en halvtimes tid. Da er den fortsatt frossen, men ikke lengre dypfrossen. Det gjør den lett å skjære opp i passe biff-blokker. Skjær blokkene ca 2,5 cm tykke. Stek de akkurat som vanlig biff og bruk den vanlige tommel-metoden for å kjenne når den er passe stekt. Stekes på høy varme f.eks 4-5 på en bryter som går til 6. Ikke stikk hull på den eller skjær den opp før den har hvilt i 5 minutter etter steking. Bruk Melange eller annet smakfullt smør når du steker den. Bruk ditt favoritt-tilbehør til biff: pomes fritz, potetbåter, bakte poteter eller hva du måtte ønske, sammen med saus, grønnsaker (f.eks rosenkål), stekte løkringer, sjampinjong og en dæsj tyttebærsyltetøy. Eller lag en annen variant. F.eks annet tilbehør, biffstrimler, biff stroganoff, hval-fajita osv. Bare fantasien setter grenser. :)

Konkrete oppskrifter finner du på google

Det første treffet, www.hvalbiff.no virker som et bra sted å starte.

Bon Appétit! :thumbup:

Lenke til kommentar
OT: Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg hvalkjøtt i butikken, men hvordan skal jeg behandle den? Har noen noen gode oppskrifter på hval?

8483053[/snapback]

Ta den ut av fryseren og la den stå på benken en halvtimes tid. Da er den fortsatt frossen, men ikke lengre dypfrossen. Det gjør den lett å skjære opp i passe biff-blokker. Skjer blokkene ca 2,5 cm tykke. Stek de akkurat som vanlig biff og bruk den vanlige tommel-metoden for å kjenne når den er passe stekt. Stekes på høy varme f.eks 4-5 på en bryter som går til 6. Ikke stikk hull på den eller skjær den opp før den har hvilt i 5 minutter etter steking. Bruk Melange eller annet smakfullt smør når du steker den. Bruk ditt favoritt-tilbehør til biff: pomes fritz, potetbåter, bakte poteter eller hva du måtte ønske, sammen med saus, grønnsaker (f.eks rosenkål), stekte løkringer, sjampinjong og en dæsj tyttebærsyltetøy. Eller lag en annen variant. F.eks annet tilbehør, biffstrimler, biff stroganoff, hval-fajita osv. Bare fantasien setter grenser. :)

Konkrete oppskrifter finner du på google

Det første treffet, www.hvalbiff.no virker som et bra sted å starte.

Bon Appétit! :thumbup:

8483120[/snapback]

Takk. Mange bra forslag der inne :)

Lenke til kommentar
6. juni kommer Hvalmobilen til Lillehammer :D Hvis jeg rekker det, skal jeg prøve hval da.

8484123[/snapback]

hva i svarte er hvalmobilen? :p

8484274[/snapback]

For å slå hull på noen myter om vågehvalen, hvalfangsten og hvalbiffen, skal folk i Sør-Norge få besøk av en hvalmobil.

Med hvalmobilen følger et tilhengende kjøkken, utrustet med en kokkfaglig hvalbiffpedagog og en hvalbiffassistent. (...) skal folk få smake på grillet vågehvalbiff og lære hvordan de kan tilberede kjøttet selv.

Jeg gleder meg allerede :D

Lenke til kommentar
I utgangspunktet er jeg etisk sett imot bruk av andre levende vesner til matforbruk.

8484722[/snapback]

Da utelukker du altså levende grønnsaker og frukt også? :!: Hva spiser man egentlig da? Vissent løv og andre selvdøde planter og dyr?

Men nå er jo heldigvis ikke hvalen i live når man spiser et hvalmåltid.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...