lunikz Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Win98 var greit. Win XP var greit. Men Vista krever så mye av maskinvaren at det er tåpelig. Derfor vurderer jeg veeldig sterkt å gå over til Linux (ubuntu tenkte jeg). Men jeg må vite en ting først. Jeg er totalt avhengig av å kunne kjøre windows programmer som photoshop, solidworks, aliasStudio osv. Kjører disse like raskt i linux som i windows selv om man må bruke emulator eller hva det heter? Lenke til kommentar
............... Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 hvorfor ikke bare fortsette og kjøre winxp hvis du er så så avhengig av de programmene? Lenke til kommentar
lunikz Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 hvorfor ikke bare fortsette og kjøre winxp hvis du er så så avhengig av de programmene? 8482877[/snapback] Nei, jeg er såpass teknologifreak at jeg nekter å kjøre gammel programvare Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 hvorfor ikke bare fortsette og kjøre winxp hvis du er så så avhengig av de programmene? 8482877[/snapback] Nei, jeg er såpass teknologifreak at jeg nekter å kjøre gammel programvare 8482895[/snapback] lol :!: Jeg forsøkte Linux Suse nettopp, men fikk ikke WINE til å fungere, men gjør ett nytt forsøk igjen snart (med Ubuntu). Men er det mulig å kjøre de programmene du nevnte via en emulatur eller lignende? (Ja jeg vet Wine er "Wine Is Not a Windows Emulatur"!!!!) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Nei, jeg er såpass teknologifreak at jeg nekter å kjøre gammel programvare Adobe lager bare PhotoShop for Windows(og for Mac?), ikke for Linux. Det er mulig å få PS 7.0 til å kjøre på Linux via wine, men ikke nyere versjoner. Det finnes alternative programmer for Linux, men vet ikke om disse har de funksjoner som du er ute etter. Gimp er et av dem. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Er jo ikke verre enn å lage en liten VM som kjører XP og kjøre livsviktige programmer i den -C- Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Selv kjører jeg en egen maskin med WinXP for å bruke Solid Edge (jeg bruker det lite) og andre windowsnødvendigheter. Denne kobler jeg til med via RDP over et 100mbit nettverk. Siden jeg nå i Feisty endelig fikk nettverksskriveren på kontoret til å fungere, blir det mindre å mindre jeg behøver denne maskina, og nå fikk jeg lyst til å prøve å installere SE i Wine for å se om det går Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Er jo ikke verre enn å lage en liten VM som kjører XP og kjøre livsviktige programmer i den 8483112[/snapback] Tipset til ChristianW er nok det beste å gjøre i ditt tilfelle, siden du allerede har en XP-lisens. Da kan du kjøre alle programmene du er nødt til å ha, mens du samtidig har et moderne og oppdatert OS i grunnen. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Installer vmware. Den holder til alt unntatt spilling og krevende 3D oppgaver. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 hvorfor ikke bare fortsette og kjøre winxp hvis du er så så avhengig av de programmene? 8482877[/snapback] Nei, jeg er såpass teknologifreak at jeg nekter å kjøre gammel programvare 8482895[/snapback] lol :!: Jeg forsøkte Linux Suse nettopp, men fikk ikke WINE til å fungere, men gjør ett nytt forsøk igjen snart (med Ubuntu). Men er det mulig å kjøre de programmene du nevnte via en emulatur eller lignende? (Ja jeg vet Wine er "Wine Is Not a Windows Emulatur"!!) 8482929[/snapback] Har kjørt OpenSUSe 10.2 med photoshop cs2 via wine. Funker som bare F***. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Nei, jeg er såpass teknologifreak at jeg nekter å kjøre gammel programvare Adobe lager bare PhotoShop for Windows(og for Mac?), ikke for Linux. Det er mulig å få PS 7.0 til å kjøre på Linux via wine, men ikke nyere versjoner. Det finnes alternative programmer for Linux, men vet ikke om disse har de funksjoner som du er ute etter. Gimp er et av dem. 8482991[/snapback] Photoshop ble faktisk laget for Mac Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Win98 var greit. Win XP var greit. Men Vista krever så mye av maskinvaren at det er tåpelig. Derfor vurderer jeg veeldig sterkt å gå over til Linux (ubuntu tenkte jeg). Men jeg må vite en ting først. Jeg er totalt avhengig av å kunne kjøre windows programmer som photoshop, solidworks, aliasStudio osv. Kjører disse like raskt i linux som i windows selv om man må bruke emulator eller hva det heter? 8482868[/snapback] Fant en interessant artikkel til deg her: http://www.cadinfo.net/editorial/linux-cad.htm Dessverre er den litt gammel, det ser ikke ut til at Solidworks har blitt portet over. Forhåentligvis finner du noe konkret her: http://www.tech-edv.co.at/lunix/CADlinks.html Du kan jo også lete opp noen tutorials om Blender. Ellers så er det vel verdt å nevne at Pro/Engineer er plattform uavhengig, dvs. du får den på linux. Når det gjelder ytelse, så er linux fullt på høyde med MS, men emulering kan naturligvis gi en performance hit, så jeg anbefaler at du velger software som er plattform uavhengig. Endret 28. april 2007 av Del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå