superreven Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg måtte nettopp kjøpe nytt skjermkort, da det gamle røk. Jeg hadde tidligere et Radeon 9800PRO 128MB, som nå ble erstattet med Radeon X1600PRO 512MB AGP . Dette skulle egentlig være en ganske brukbar oppgradering, men jeg merker liten eller ingen forskjell i ytelse. Jeg spiller så og si bare World of Warcraft hvis det er av betydning. Det jeg mistenker er at CPUen min er flaskehalsen som gjør at jeg ikke får en ytelseøkning, her er mine specs: Til slutt vil jeg nevne at mitt hovedkort ikke kan klare høyere oppgradering fra nåværende CPU (Athlon 2400+), enn til Athlon 2800+. Jeg lurer derfor på om denne prosessoren vil være en bra oppgradering til mitt system. Den store forskjellen er vel at 2800+ har 333mhz bus speed, mens 2400+ kjører 266 (133 FSB). Edit: Med nærmere ettersyn ser jeg at RAMen også kan være med på å lage trøbbel, vel har jeg 1280MB RAM, men det er to brikker (PC2700) som kjører på 166Mhz (512MB) og en brikke (PC2100) som kjører 133Mhz (256MB) - derfor kjører vel alle brikkene på 133. Jeg tror hovedkortet mitt støtter opptill 2GB med 400Mhz minne og 3,5GB 266Mhz minne.. så om jeg bytter ut minnet mitt med to brikker a 1024MB som kjører på 400Mhz vil kanskje det hjelpe. Jeg vet ikke.. Endret 27. april 2007 av superreven Lenke til kommentar
fflex Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du vil merke så og si ingen forskjell ved å oppgradere cpuen din videre på socket A system. En socket A cpu er veldig gammel og selvsagt yter den dårlig. Ville selv ikke vurdert å legge inn en krone til i et avlegs system som det... Nye skjemkortet ditt er ikke supert, men ja vil nok merke en god ytelsesforbedring ved å oppgradere resten av systemet. Lenke til kommentar
superreven Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Du vil merke så og si ingen forskjell ved å oppgradere cpuen din videre på socket A system. En socket A cpu er veldig gammel og selvsagt yter den dårlig. Ville selv ikke vurdert å legge inn en krone til i et avlegs system som det... Nye skjemkortet ditt er ikke supert, men ja vil nok merke en god ytelsesforbedring ved å oppgradere resten av systemet. 8482413[/snapback] Jeg har ikke råd til et helt nytt system per nå, så jeg planlegger ev. å prøve å få tak i noe billig brukt eller noe i den duren. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Det du har der er en eldgammel XP-prosessor. Ja, den er problemet. Den har svært lite L2-cache og støtter svært få funksjoner. Dersom du oppgraderer den til en Barton-prosessor, så ja, kanskje du vil merke noe forskjell, men ikke vesentlig. En Sempron-prosessor gir muligens bedre ytelse. Du vil uansett ikke få særlig mye mer ytelse ut at et Socket A-system, og jeg vil anbefale å oppgradere. Dersom du bare vil oppgradere til et mid-end-system, så kan du faktisk kjøpe et hovedkort til 175,- og en Pentium 4 til 800,- Endret 27. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
superreven Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Det du har der er en eldgammel XP-prosessor. Ja, den er problemet. Den har svært lite L2-cache og støtter svært få funksjoner. Dersom du oppgraderer den til en Barton-prosessor, så ja, kanskje du vil merke noe forskjell, men ikke vesentlig. En Sempron-prosessor gir muligens bedre ytelse. Du vil uansett ikke få særlig mye mer ytelse ut at et Socket A-system, og jeg vil anbefale å oppgradere. Dersom du bare vil oppgradere til et mid-end-system, så kan du faktisk kjøpe et hovedkort til 175,- og en Pentium 4 til 800,- 8482428[/snapback] Takk for tips, tas til etteretning. Angående ditt forslag om en liten oppgradering til LGA775 plattformen.. hva med ASRock 4CoreDual-VSTA til 484,- og en Intel Pentium 4 631 (3,0 GHz til 496,- ? Det hovedkortet du anbefaler så jeg kommer uten kabler, drivere og diverse.. men hvis det jeg fant er dårligere, skal jeg vel alltid klare å få til noe med de kabler jeg allerede har, siden det du foreslo jo var en del billigere. Fant en nesten dobbel så billig CPU, som så ganske lik ut.. eller tar jeg feil? Til sist spør jeg om en anbefaling til RAM og CPU kjøler, så er dagen reddet Endret 27. april 2007 av superreven Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Den prosessoren du fant var bedre! Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Det du har der er en eldgammel XP-prosessor. Ja, den er problemet. Den har svært lite L2-cache og støtter svært få funksjoner. Dersom du oppgraderer den til en Barton-prosessor, så ja, kanskje du vil merke noe forskjell, men ikke vesentlig. En Sempron-prosessor gir muligens bedre ytelse. Du vil uansett ikke få særlig mye mer ytelse ut at et Socket A-system, og jeg vil anbefale å oppgradere. Dersom du bare vil oppgradere til et mid-end-system, så kan du faktisk kjøpe et hovedkort til 175,- og en Pentium 4 til 800,- 8482428[/snapback] Takk for tips, tas til etteretning. Angående ditt forslag om en liten oppgradering til LGA775 plattformen.. hva med ASRock 4CoreDual-VSTA til 484,- og en Intel Pentium 4 631 (3,0 GHz til 496,- ? Det hovedkortet du anbefaler så jeg kommer uten kabler, drivere og diverse.. men hvis det jeg fant er dårligere, skal jeg vel alltid klare å få til noe med de kabler jeg allerede har, siden det du foreslo jo var en del billigere. Fant en nesten dobbel så billig CPU, som så ganske lik ut.. eller tar jeg feil? Til sist spør jeg om en anbefaling til RAM og CPU kjøler, så er dagen reddet 8482567[/snapback] den cpuen er derimot langt fra nok til å kjøre h264 i 1080p jeg har en 641@4ghz som fikk store problemer med higbitrate på 1080p med meget optimaliserte codec. vlc klarte ikke spille det av engang. men cpuen er en god overklokker på riktig hovedkort pga 65nm teknik edit: hvis du har ddr ram kan du jo bare bruke den på det hovedkortet du har velgt ut. det er egentlig ikke noe godt hovedkort og bygge videre på, for pci-e 16x porten kjører på 4x (om jeg ikke tar veldig feil) Endret 27. april 2007 av kjellthore Lenke til kommentar
superreven Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Finnes det noe hovedkort i samme kategori/prisklasse som har en pci-e port det svarer seg å bygge videre på da? Takk for tilbakemelding forresten. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 du må jo ha et VELDIG raskt skjermkort før pci-e bussen på kortet blir flaskehals.. jeg syntes kortet er et veldig godt alternativ for deg som har kjøpt nytt agp kort og ønsker deg en ny platform og bygge på.. I say , go for it =) Lenke til kommentar
superreven Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Ok, fine greier - da sier vi det En ting til dog, vil min eksisterende strømforsyning på 360W klare oppgaven med dette oppsettet? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 spørs på merke.. er det trust , qtec eller noe så nei.. er det et merke med litt kvalitet så vil det holde i lange baner =) Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Eventuellt: HK: 604kr: https://prisguiden.no/product.php?productId=26700 (MERK: Støtter kun DDR, ikke DDR2!) CPU: 1345: https://prisguiden.no/product.php?productId=71302 Da vil det begynne å hjelpe! Men jeg tror jeg ville gått for et system med DDR2, og helelr kjøpt ny ram (2700 og 2100 er uansett utrolig treig ram, og om jeg ikke tar helt feil kjører all rammen på 2100). Lenke til kommentar
superreven Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Har bestillt denne hardwaren: My Webpage.. Satser på det blir bra.. angrer litt på HKet dog, siden det kun kan ta 2GB RAM, men jeg fant ikke et annet HK som både hadde støtte for AGP og PCI-E som kunne ta opp mot 4GB RAM. Lenke til kommentar
ebola950 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 tror ikke du skal bekymre deg for at 2 gig blir lite med det første. under normale forhold er det mer enn nok. har selv 768MB, og det er nok (midlertidig dog). Lenke til kommentar
abbor Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Billig og bra det der, fått satt sammen greiene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå