toth Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 SMS har vært i hverdagen i en haug med år. Man kan gjøre det aller meste på SMS, overføre penger i banken, bestille pizza, si din mening til TV2, delta i konkurranser på P4. Det er med andre ord omtrent ubegrenset hva man kan bruke tekstmeldinger til, og det har vært det en stund. Hvorfor i all verden kan man da ikke sende SMS til nødnummer? Her er to scenarier for hvorfor det kan være nyttig, og kanskje livsviktig: 1. Du har skadet deg på et vis som gjør at du ikke kan snakke, og har akutt behov for ambulanse. 2. Du gjemmer deg for en innbruddstyv eller en overgriper, og vil ikke avsløre deg med å snakke. Eller du ligger kidnappet i et bagasjerom, og vil ikke la kidnapperen skjønne at han glemte å ta mobilen fra deg ved å snakke. Eller hva om du enkelt og greit er født stum? Det har garantert vært, og vil garantert oppstå et visst antall situasjoner årlig hvor muligheten for SMS til nødnummer er meget viktig. Jeg er ganske sikker på at personalet på nødnummersentraler sitter med en datamaskin. Det kan ikke kreve fryktelig mye systemer og ekstra utstyr å opprette en ordning hvor SMS'er popper opp på skjermen, paralelt med at samtaler kommer inn på telefonen? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 må si meg enig kan bli en del tullemeldinger Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Eller dersom man er på steder med elendig telefondekning, og trenger akutt hjelp Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 kan bli en del tullemeldinger 8482234[/snapback] Tvilsomt, da politiet vil komme rimelig fort på døra di, om du misbruker nødnumre. Om de finner deg da Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Sannsynligvis fordi en nødmelding over SMS vil ta lang tid og vil være veldig komplisert å få til for operatøren, mtp hvor dårlige de fleste er til å formulere seg på en god måte og å oppgi alle data som er nødvendig. Det burde vi her på forumet vite det meste om. Om du og operatøren må sende 3-5 meldinger frem og tilbake før operatøren har nok informasjon til å sende hjelpestyrker er mye av poenget med tjenesten helt borte. Om du ringer et nødnummer og ikke kan snakke er de nok trent til å etter en stund uten lyd spørre deg om du ikke kan snakke, og ber deg signalisere om hjelp på en annen måte, f.eks ved å dunke telefonen i veggen. Men jeg er sikker på at dette er seriøst vurdert, så om du virkelig ønsker svaret vil du nok få vite det om du sender en epost til ansvarlig etat. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Melding over SMS er lettere enn å snakke hvis man er i mer eller mindre panikk situasjon. Man klarer ikke snakke ordentlig og er bare stressa hvis man har fått panikk. Men ved SMS kan man klare å skrive det ned, med adresse o.l. Evt. få til tracking av mobil så man kan se hvor sms er sendt ifra sånn at man vet hvor hendelsen er. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det ble nylig fremmet et forslag om at det i noen tilfeller skulle være mulig å messe inn nødmeldinger, noe som kan være hensiktsmessig i situasjoner hvor man må være stille. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Burde ikke døve ha mulighet til å komme i kontakt med brann/politi/ambulanse? Oslopolitiet hadde en gang i tiden alarmfax, vet ikke om tjenesten er i drift fremdeles og i hvilken grad den er/var offisiell. Lenke til kommentar
SirDonkey Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Tulle sms, hva med å dei som tulle ringer fra mobiler uten sim kort? Trur nok en sms nød-service kunne vert aktuelt. Men kansje måtte telefon nettverket oppdaters slik at sporingen av disse smsene kom tikkende inn samtidig. Og dermed spare litt tid med opratørene måtte vite addressen osv. Er litt usikker på hvordan selve disse sentralene er, men fra førstehjelp kurset viste dei film fra hjelpesentralen til helse vesenet, og dei var veldig avhengig av korrekt plassering når noen ringte inn. F.eks Politiet kom på døren min par dager siden, var noen som hadde ringt nød nummeret for en eller annen sak, og personen hadde oppgitt min addresse. Eg fekk vete navnet til personen(dei lurte på om eg kjente til personen, noe eg ikke gjer siden eg nettopp har flyttet hit), og eg blei nysjerrig og slo det opp på gulesider, og fant ut at vedkommende budde over gaten en plass :S. Det som kunne vert aktuelt da med sms var at om området sms blei sendt fra, stemte med området vedkommende budde i, automatisk tikket inn vedkommende sin addresse. Og er vedkommende ute, vil jo en slik sporring vere nokså presis. Verre er det om personen befinner seg ute i en høyblokk e.l. Uansett, sms løsning kunne absolutt vert en ny løsning i våres teknologi alder Endret 27. april 2007 av SirDonkey Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 kan bli en del tullemeldinger 8482234[/snapback] Tvilsomt, da politiet vil komme rimelig fort på døra di, om du misbruker nødnumre. Om de finner deg da 8482251[/snapback] Og til JohndoeMAKT Når det opprettes kontakt med en nødsentral vil det med en gang bli utført sporing (automatisk) av oppringer, ringes det fra fasttelefon vet de automatisk via registrene hvor telefonen er i landet/gate/husnr. Ringes det fra mobiltelefon kan/vil de og se ned på detaljnivå hvor oppringer er, samme er sannsynligvis like greit å få til via SMS. Når både Telenor og Netcom har hatt såkalte buddytjenester i årevis, som plasserer en person på et kart med et par meters feilmargin (ut fra å sende signaler til en telefon, for så å finne sentral/avstand) så finnes mulighetene garantert og for det offentlige. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Bruker de ikke nærmeste basestasjon for å finne posisjonen din, så hvis du er midt på Hardangervidda hjelper det ikke mye? Dette problemet kommer vel til å forsvinne hvis de mye GPS sim-kortene blir en realitet blant norske leverandører. Jeg har tenkt på dette med å sende sms til f.eks. politiet, men tenkte ikke over det JohndoeMAKT sa. Jeg syns også jeg hørte for en stund siden om en dame/jente som foreslo dette til VG eller Dagbladet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Greier man å skrive en sms greier man til en viss grad å gi en kort detaljert beskrivelse. Feks at "har gått ca 8 timer fra den og den hytten, har gått meg vill, gikk retning sånn og sånn og sånn. trenger øyeblikkelig hjelp" Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det kunne jo utrettes en mal for hvordan en slik melding skulle se ut, og hvis alle har den på telefonene sin kunne de etterligne den, bare med riktige opplysninger om situasjonen. Det kan også innføres et straffegebyr på "prank" sms'er. Altså hvis noen sender en ikke riktig nødsms blir man trekt f.eks 100kr. Med kontantkort kan man få dette sperret til de kommer å sier unnskyld, eller man kan svarteliste denne personen for å skaffe seg et telefonnummer i en måned eller noe. Nå må jo alle vise legimitasjon (i teorien) når man skal ha seg abbonement. Eksempel på SMS-mal: [fullt navn] [sted] [melding] --> Ola Nordmann. Gata 2k, oslo. Gjemmer meg i skapet for tyven. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Det med å spore telefonen kan da ikke være store jobben? Når jeg er i utlandet i noen storby, så står det hvilken gate jeg er i på skjermen til mobilen. Er ofte i rett gate. Noen ganger småbommer den og tar nabogata / nærmeste storgate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå