Gå til innhold

Club3D Theatron pc lydkort til receiver = 5.1 lyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men det som er litt spesielt med dette kortet er at den har integrert surround-enkoder framfor bare videresending av forhåndsenkodet surroundlyd slik som AC3 pass-through. Det betyr at du kan få surround-lyd i f.eks PC-spill som ikke har forhåndenkodet surroundlyd i f.eks Dolby Digital. :)

Nå er jeg ikke ekspert på Theatron-kortene, men ifølge Club3Ds sider finnes det 2 utgaver av Theatron. I presentasjonen står det at DD-versionen kun Dolby Digital Live og DTS-versionen har både Dolby Digital Live og DTS. Men i detaljene står det at begge kortene skal støtte både DTS og Dolby Digital Live. Om det er sistnevnte beskrivelse som er den rette er det likevel litt merkelig at de har to utgaver av kortet når begge utgavene støtter begge formatene. :hmm:

Men før du kjøper kan det være verdt å sjekke hvilke formater surroundreciveren din støtter; DTS, Dolby Digital Live eller begge deler. Sjekk også at surroundreciveren din virkelig støtter Toslink (optisk), for det er ikke ut til at Theatron har coax-utgang for digital lyd, kun optisk (Toslink). Alternativet uten Toslink blir analoge kabler, og da kan du like gjerne bare kjøpe et vanlig lydkort.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet hvordan dette lydkortet håndterer AC3 lyd ?

Problemstillingen er som følger:

HTPC som er tilkoblet 2 tv'er, den ene tv'n har DD/DTS anlegg via coax.

Den andre har bare analog lyd. Ønske mitt er å få lyd til begge uten å måtte bytte codec.

Problemet i dag er at AC3 lyd blir sendt via spdif passthough, noe som gjør at jeg ikke får lyd på den analoge utgangen.

Er det slik at dette konverterer ALT til DD/DTS (slik som soundstorm), eller kun spill. Tenker da f.eks. på WMVHD, AAC o.l. blir 5.1 lyden da konvertert til DD/DTS ?

Jeg ser faktisk ikke helt hvordan problemet mitt kan løses, en mulighet er vel å bruke en codec som dekoder ac3 til 5.1 lyd, videre enkoder lydkortet dettte tilbake til DD og sender det ut på coax, samtidig som den sender det via 5.1 analog utgang. Problemet mitt da er at jeg kun har stereo inn på tv'n, og med manglende senter kanal, blir det kanskje dårlig med tale ?

Det optimale ville være å få lydkortet til hele tiden sende 5.1 via coax, og 2.0 via analog, uavhengig om kildelyden var 2.0/2.1 eller 5.1 - men det gjør den vel ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...