Hetland Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 ok, så jeg bør gå for MCGI eller MCAK? Hvilket av disse to er å anbefale? Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Scoob689: Kvaliteten blir MYE bedre med DVI. 1360x768 er nativeoppløsningen til TV-en, så noe annet blir "feil", og resulterer i mindre, evt. dårligere bilde med feil "aspect ratio". Hos meg funker 1360x768 over DVI perfekt, så dette er enda et argument for å bruke DVI. Du skal forresten ikke bruke DVI-adapter på TV-en, men på signalkilden (tror ikke det har noe å si når det gjelder HDMI, men når du jo ikke får plass til den uansett så). Jeg har den oppløsningen fordi det er den beste, kan ikke velge 1360x768. Men får jeg andre oppløsninger å velge mellom med DVI? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Spørsmålet er altså: Er det mulig å få bilde gjennom HDMI-inngang, og samtidig få lyd fra en annen kilde, eller må jeg gå til innkjøp av en DVI->VGA-kabel? Når du har koblet til med hdmi i TVn så tror TVn at den får lyden gjennom hdmi-inngangen. Det fungerer på samme måten som når du kobler et headset i øretelefon-utgangen på laptoppen så kutter høytalerne på laptoppen ut. Jeg anbefaler deg heller å bruke et stereoanlegg eller noe annet som f.eks datahøytalere. Hvis du bruker dvi til vga vil jo digitalsignalene bli gjort om til analoge signaler. Digitale signaler er å foretrekke. Men du ser selv Eller bruk DVI-VGA, det er det beste med tanke på at TV'ens optimale oppløsning er 1360*768 og HDMI oppløsningen er ganske mye høyere, som gjør at skjermen kan se litt merkelig ut. VGA er det beste alternativet, og da får du også lyd med jackkabelen din. Er dette bare tull? For denne løsningen blir også flere hundre kroner billigere... Dessuten får man ikke lyd hvis man går for DVI-HDMI... Hmmm... Takk Endret 28. desember 2007 av madsc90 Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Jeg har i hvert fall nøyaktig samme TV, og jeg bruker 1360x768 as we speak. Kan bevise det om det gjør deg mer trygg på anskaffelse av DVI-kabel. edit: Man får ikke lyd med DVI-VGA heller... Den beste løsningen er MCAK med HDMI, eller MCGI med DVI, som jeg kan bekrefte at fungerer utmerket. Tror nok uansett at problemene med oppløsning osv har mer med at dere gjør noe feil. Var noe problemer med MCHK og HDMI også, men det kunne lett fikses med rett programvare (let litt i tråden, er tatt opp hundrevis av ganger). ok, så jeg bør gå for MCGI eller MCAK?Hvilket av disse to er å anbefale? Les lenger tilbake i tråden og se om dette med oppløsning osv er et gjennomgående problem. Med MCGI vet du at du får utmerket bilde gjennom DVI, uten problemer, i tillegg til at TV-en er billigere, penere og har avtagbare høyttalere. At du får brukt digitalt signal (HDMI/DVI) i riktig oppløsning gjør langt mer for bildet enn den bedre bildekvaliteten til MCAK. Kan aldri tenke meg det er store forskjellen mellom dem. Mellom DVI/HDMI og VGA er det derimot stor forskjell. Om du ikke klarer å se at DVI/HDMI er utrolig mye bedre enn VGA trenger du briller. Endret 28. desember 2007 av Innos Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 ok, så MCGI er skjermen å gå for^^ Vet du hvem som har denne skjermen i Stavanger? Står på datakjeden sine sider at de er utsolgt, men jeg får kjøre ut der i morgen å høre med dem. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Når jeg kjøpte den var de på utstilling, så ikke umulig at du får sett den i hvert fall. Tror ikke den var på lager ifølge sida deres når jeg kjøpte heller, ville uansett ha sjekka. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 ok skal gjør det, takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Høytalerne på MCGI er ganske dårlige (min mening) så hvis man skal bruke den til Pc så har man ganske sannsynlig bedre pc-høytalere (ellers er det billig å kjøpe bedre) Da slipper man også dette styre med at man ikke får lyd med DVI-HDMI. Tror jeg leste at MCGI er utgående model. Da jeg kjøpte den var de 5 billigste butikkene utsolgt så jeg endte opp med å bestille fra mobilland.no (hva nå det er for noe ) Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ok... men da tror jeg jeg går for MCAK med DVI-HDMI. Hva slags DVI (DVI-I, DVI-D, DVI) er det jeg trenger :s Jeg tror det står at kortet mitt har DVI HDTV, eller noe... (PowerColor Radeon X1950Pro) Fint om noenkunne funnet frem det beste på Amento:) Er det forresten mulig med DVI + minijack til HDMI? Takk Lenke til kommentar
Innos Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Har ikke noe å si så lenge det ikke er DVI-A, men det har jeg ikke sett noen selge før uansett Forsto ikke helt det siste, men du kan jo bruke minijack-RCA. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Høytalerne på MCGI er ganske dårlige (min mening) så hvis man skal bruke den til Pc så har man ganske sannsynlig bedre pc-høytalere (ellers er det billig å kjøpe bedre)Da slipper man også dette styre med at man ikke får lyd med DVI-HDMI. Tror jeg leste at MCGI er utgående model. Da jeg kjøpte den var de 5 billigste butikkene utsolgt så jeg endte opp med å bestille fra mobilland.no (hva nå det er for noe ) Jeg syntes da lyden i mcgi er bra jeg da, ihvertfall til tv/film/spillbruk Til musikk er det jo klart at de ikke er allverden da Men man må bruke bbe surround modus, da får man helt klart best lyd Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Høytalerne på MCGI er ganske dårlige (min mening) så hvis man skal bruke den til Pc så har man ganske sannsynlig bedre pc-høytalere (ellers er det billig å kjøpe bedre)Da slipper man også dette styre med at man ikke får lyd med DVI-HDMI. Tror jeg leste at MCGI er utgående model. Da jeg kjøpte den var de 5 billigste butikkene utsolgt så jeg endte opp med å bestille fra mobilland.no (hva nå det er for noe ) Jeg syntes da lyden i mcgi er bra jeg da, ihvertfall til tv/film/spillbruk Til musikk er det jo klart at de ikke er allverden da Men man må bruke bbe surround modus, da får man helt klart best lyd Enig der, alt annet er jo bare dritt. Jeg bruker selv egne PC høyttalere siden jeg synes de er mye bedre. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Kanskje fordi jeg alltid har brukt skikkelige Pc-høytalere at jeg syntes lyden på MCGI var så elendig. EDIT: Ok... men da tror jeg jeg går for MCAK med DVI-HDMI.Hva slags DVI (DVI-I, DVI-D, DVI) er det jeg trenger :s På MCGI er det ihvertfall DVI-D, er ikke sikker på om det er samme på MCAK. Men DVI-I passer ikke ihvertfall. (visste ikke at det fantes forskjellige DVI, så jeg bare kjøpte en jeg ) Endret 29. desember 2007 av Scoob689 Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Når jeg skal koble til skjermen til PC-en via DVI-HDMI, og begge DVI portene på skjermkortet er i bruk, noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre da? S-Video er uaktuelt. Skal kjøpe denne tv'en på onsdag, hørte på 37" til tatung også, men 32" var visst bedre enn både 37" og 42". Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Når jeg skal koble til skjermen til PC-en via DVI-HDMI, og begge DVI portene på skjermkortet er i bruk, noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre da?S-Video er uaktuelt. Skal kjøpe denne tv'en på onsdag, hørte på 37" til tatung også, men 32" var visst bedre enn både 37" og 42". Jeg så 32" MCAK direkte ved siden av en Tatung 42" Full HD i en butikk, og synes bildet (spes. fargene) var klarere på MCAK'en. Det var da med samme 720p HDMI signal fra en DVD spiller via. splitter. Hvilke settings TV'ene hadde vet jeg ikke, så her kan det selvsagt være en feilkilde til min personlige konklusjon. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Når jeg skal koble til skjermen til PC-en via DVI-HDMI, og begge DVI portene på skjermkortet er i bruk, noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre da?S-Video er uaktuelt. Skal kjøpe denne tv'en på onsdag, hørte på 37" til tatung også, men 32" var visst bedre enn både 37" og 42". Du velger hvilken som skal brukes i "Display Properties" i Windows (hvis du bruker det da) eller i skjermkortdriveren. Om du skal kjøpe MCGI er det greieste å bruke DVI. Mye av grunnen til at 32" viser best bilde er at bildet blir strukket på 37" og 42", fordi butikkene som oftest sender 720p til alle. Hvis 42" får 1080p er nok bildekvaliteten nokså lik. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Når jeg skal koble til skjermen til PC-en via DVI-HDMI, og begge DVI portene på skjermkortet er i bruk, noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre da?S-Video er uaktuelt. Skal kjøpe denne tv'en på onsdag, hørte på 37" til tatung også, men 32" var visst bedre enn både 37" og 42". Du velger hvilken som skal brukes i "Display Properties" i Windows (hvis du bruker det da) eller i skjermkortdriveren. Om du skal kjøpe MCGI er det greieste å bruke DVI. Mye av grunnen til at 32" viser best bilde er at bildet blir strukket på 37" og 42", fordi butikkene som oftest sender 720p til alle. Hvis 42" får 1080p er nok bildekvaliteten nokså lik. Skal kjøpe MCAK, men problemet er at begge DVI utgangene på skjermkortet mitt er allerede i bruk, så hva andre alternativer enn S-video har jeg? Mulig å få tak i DVI splitter eller noe? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ikke helt. Du kan bruke en DVI-switch, men prisene starter på godt over tusen kroner (billigste koster vel 1250 kr). Disse støtter derimot 1600x1200 maks, og er usikker på om de kan vise 1680x1050. Alternativt kan du kjøpe en HDMI-switch og bruke en haug med adaptere. Blir ikke pent, men da vet du i hvert fall at du får full oppløsning. Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Skal kjøpe MCAK, men problemet er at begge DVI utgangene på skjermkortet mitt er allerede i bruk, så hva andre alternativer enn S-video har jeg?Mulig å få tak i DVI splitter eller noe? Hvis du har flere PCIe 16x spor, kjøpe et skjermkort til.. Eller hva med å bruke et PCI-skjermkort? F.eks. PowerColor Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2 ,PCI, DVI/Tv-out, 64bit Vet ikke om PCI-bussen har nok båndbredde til å spille av HD-innhold, men det kan kanskje andre svare på.. ..ville da startet en ny tråd.. Du må selvfølgelig lese litt rundt om Catalyst-driverne fungerer ved avspilling av HD, har selv lest at det er en del missfornøyde brukere som har problemer med RadeOn HD 2000 serien ved avspilling av Blu-ray og HD-DVD.. Les mer her Endret 30. desember 2007 av JrRRr Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Koblet laptop'en min til MCAK i dag, maskinen har HDMI utgang (HP Compaq 8710w). Fikk greit bilde, og oppløsningen ble automatisk satt til 1280x720. Det var da noe overscan, dvs. de ytterste ca. 10-20 punktene på hver kant gikk på utsiden av synlig bilde. Har ikke testet VGA, ei heller forsøkt å sette oppløsningen til noe annet. Endret 30. desember 2007 av opresterud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå