Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.

Anbefalte innlegg

Jeg ble interisert i XV37 pga snakka med en som sa at størrelse var alt.

Jeg sitter 130 til 170cm ifra tv, er 32 for lite for den avstanden? (1.3 til 1.7m)

Hva bruker du TV-en til? Og hva bruker han "størrelse-er-alt"-fyren TV til? Størrelse er selvsagt greit til HD-filmer. Og som PC-skjerm eller til spillkonsoll. Men skal man se TV med standardoppløning på 32" eller større på den avstanden, blir det irriterende kornete. For det første har en TV større piksler eller lavere dpi enn en PC-skjerm. I tillegg skaleres mye av det man ser på opp fra 576 eller færre punkter i høyden til 720.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble interisert i XV37 pga snakka med en som sa at størrelse var alt.

Jeg sitter 130 til 170cm ifra tv, er 32 for lite for den avstanden? (1.3 til 1.7m)

Hva bruker du TV-en til? Og hva bruker han "størrelse-er-alt"-fyren TV til? Størrelse er selvsagt greit til HD-filmer. Og som PC-skjerm eller til spillkonsoll. Men skal man se TV med standardoppløning på 32" eller større på den avstanden, blir det irriterende kornete. For det første har en TV større piksler eller lavere dpi enn en PC-skjerm. I tillegg skaleres mye av det man ser på opp fra 576 eller færre punkter i høyden til 720.

Tv skal brukes til film spill og disney channel/Cartoon Network osv. ikke så mye NRK TV2 osv.

burde jeg kjøpe XV37?

Lenke til kommentar
Tv skal brukes til film spill og disney channel/Cartoon Network osv. ikke så mye NRK TV2 osv.

burde jeg kjøpe XV37?

Dette blir nesten som å slenge innom et treff i Opel-klubben og spørre om man bør kjøpe Golf. ;)

Prøv denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=868844

Men generelt, har du veldig lyst på en 37" av et annet merke som bare er bittelitt dyrere enn en Tatung 32" til 5000, og godtar at strekene i tegnefilmene blir litt hakkete der du sitter enogenhalv meter fra skjermen, så gjør det du har lyst til. Men ikke klag etterpå på at TV-en er uskarp, når problemet er dels at du sitter for nærme, og dels at tegnefilmkanalene ennå ikke sender i HD. :roll:

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp fått en skjerm i hus, og koblet opp.

Ble MCAK. Utrolig fornøyd hittil.

Men hva bør jeg sette innstillingene til? Fiklet litt med de så det ble BEDRE- men jeg vil ha det optimale.

Dama fikk også en slik tv. Begge fungerer utrolig bra. Og det blir bra når man kobler pcen til maskinen også.

Lenke til kommentar

Jeg bruker disse på min MCGI:

Bakbelysning: 0

Kontrast: 50

Lyshet: 41

Farger: Brukerdefinert (R: 5, B: 5, G: 5).

Har derimot ikke sett noen andre bruke noe lignende, så disse er nok veldig sære. Har prøvd flere av andres instillinger, og det falt ikke i smak. Blir litt "lite farge", og litt kjedelig sånn, men det er nå bedre enn alternativet. I tillegg blir svart mer svart pga null bakbelysning (forstår selvfølgelig at jeg ikke har slått av bakbelysning fordi den står på null).

edit: Er jo selvfølgelig litt annerledes på din MCAK, selv om de er ganske like. Er mer noe du kan gå etter, om du er litt som meg når det gjelder dette.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bestille en slik MCAK i romjulen, men som førstegangs HD-kjøper blir jeg helt forvirret av alle disse ordene. Enkelt og greit, lurer på om den vanlige HD-kabelen som følger med den 'gamle' (uten HDMI) 360-premium er støttet, eller mer presis om det er denne RGB-kabelen som kalles Component.

På forhånd takk og god jul. :)

Lenke til kommentar
Den kalles komponent ja, og MCAK skal ha komponent.

Forsøkte å koble en JVC DVD spiller med komponent ut til denne inngangen, men fikk ikke skikkelig bilde. Helt feil farger, og det virket ikke som den klarte å synce skikkelige. Hva som er galt her, aner jeg ikke. Kan være både spiller, kabel, ingang, eller hodet som koblet :)

Noen som har testet forskjellig utstyr med komponent på MCAK?

Lenke til kommentar
Mangler fortsatt strømkabel og kotroller til MCAK'en min :(

håper Posten sender nå i romjula, eller at det er mulig og hente den på et postkontor :)

Så det lå ikke oppe i esken?

Merkelig isåfall. For det fulgte med på både min og min dame sin MCAK.

Virket som om det var leverandøren som hadde gjort en feil og ikke lagt det oppi. Pakken virket uåpnet rett fra fabrikken. Var litt surt å ha en splitter ny TV rett før jul, og gå gjennom hele julen uten å kunne bruke den :(

Lenke til kommentar

Jeg brukte en helt vanlig strømkabel som var til printeren min. Samme kabel som er til en stasjonær datamaskin. Har samme kabeln til mange enheter... f.eks min bærbare har den fra strømforsyningsboksen og til veggen. Dette gikk helt fint som en midlertidig løsning for meg mens jeg også ventet på fjernkontroll og kabel. Jeg kjøpte min fra Mamoz... og det er en demovare. En TV som det var feil på som ny som de fikk tilbake og måtte sendes inn på reperasjon. Min TV er i topp stand... Jeg føler meg faktisk tryggere på den enn om jeg hadde fått en flunka ny, med tanke på piping og andre småfeil jeg har sett i denne tråden.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også bestemt meg for å kjøpe denne! :p

Det er Amentio at det blir billigst totalt? Frakten dems koster 125 bare..

Også skal den kobles til PC med PowerColor Radeon X1950 Pro. Det leverer 2x DVI og S-video. Det fulgte også med adapter fra s-video til enkel gul, og til rød, grønn og blå.. Hvilke eventuelle kabler trenger jeg (for å få full oppløsning)?

Takk

Lenke til kommentar

Glem S-video. Hvis du allerede har en VGA-kabel setter du bare den på en overgang fra skjermkortet og inn i tilsvarende inngang på TV-en, eller du kan bruke en overgang fra DVI til HDMI siden fjernsynet har sistnevnte. Du trenger også en kabel for lyd fra PC til TV hvis du ikke skal bruke et anlegg, minijack han i begge ender.

Lenke til kommentar
Glem S-video. Hvis du allerede har en VGA-kabel setter du bare den på en overgang fra skjermkortet og inn i tilsvarende inngang på TV-en, eller du kan bruke en overgang fra DVI til HDMI siden fjernsynet har sistnevnte. Du trenger også en kabel for lyd fra PC til TV hvis du ikke skal bruke et anlegg, minijack han i begge ender.

jeg prøvde den dvi-HDMI på min tatung, det fungerer dårlig. Hele bilde blir ikke på skjermen, prøvd alt av innstillinger.

Lenke til kommentar
Nå har jeg også bestemt meg for å kjøpe denne! :p

Det er Amentio at det blir billigst totalt? Frakten dems koster 125 bare..

Også skal den kobles til PC med PowerColor Radeon X1950 Pro. Det leverer 2x DVI og S-video. Det fulgte også med adapter fra s-video til enkel gul, og til rød, grønn og blå.. Hvilke eventuelle kabler trenger jeg (for å få full oppløsning)?

Takk

Det er komponentkabel. "S-Video" pluggen er mer enn S-Video.

Lenke til kommentar
Fortsatt litt forvirret her. Hører at TVen trenger digitale signaler for å yte optimalt, men 360en min bruker jo kompositt som så vidt jeg har forstått er analog. Er det slik at denne TVen ikke vil tilfredsstille under disse forhold eller er det jeg som roter?

Det gjelder vanlige TV-sendinger. Analog komponent (3 kabler for bilde - RGB) er supert på Tatungen, men unngå kompositt (bare en kabel til bilde).

Ellers synes jeg faktisk min V32MCHK har bra bilder fra analog kabel-TV fra GET. Det er nok mye viktigere med digitale TV-signaler hvis man har større skjerm.

Lenke til kommentar
Fortsatt litt forvirret her. Hører at TVen trenger digitale signaler for å yte optimalt, men 360en min bruker jo kompositt som så vidt jeg har forstått er analog. Er det slik at denne TVen ikke vil tilfredsstille under disse forhold eller er det jeg som roter?

Det gjelder vanlige TV-sendinger. Analog komponent (3 kabler for bilde - RGB) er supert på Tatungen, men unngå kompositt (bare en kabel til bilde).

Ellers synes jeg faktisk min V32MCHK har bra bilder fra analog kabel-TV fra GET. Det er nok mye viktigere med digitale TV-signaler hvis man har større skjerm.

Mente komponent ja. Mye ord her! Da blir det vel snart til at jeg bestiller. Noen som vet om Amentio sender i romjulen? Regner vel egentlig med at de fleste butikkene gjør det.

Lenke til kommentar

Slik det ligger ann nå, har jeg DVI, eller RGB ut ifra grafikkortet, jeg har vell en minijack-kabel også.. Hva slags kabel-løsning blir blilligst da? Hvis jeg skal bruke VGA, må jeg også ha adapter fra DVI til VGA... Mens jeg hører dårlige ting om DVI til HDMI...

Altså: Hvilken type kabel gir full oppløsning til den billigste pengen?

Takk og God Jul

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...