Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har en Philips dvd-spiller med HDMI og får lyd på TVen. Du må huske å slå på lyd på dvd-spilleren via hdmi, dette var nemlig slått av som default på min...

La meg håpe det er så enkelt. Da er det bare å finne ut hvordan man evt. slår det på... :hmm:

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kunne lagd en post med hva de syntes er bra og dårlig med tven?

Eller ideelt sett legge inn info her: https://prisguiden.no/product.php?p...iew=userReviews

Det er foreløpig ingen som har gjort det (jeg har teksten nesten klar men skal sjekke et par småting til først) men det er mange reviewer på forgjengeren V32MCHK. Det kan ellers være greit å se på testen i forbruker.no. Bortsett fra svarthetsnivået i bildene av kabinettet, juger den ikke. (Min MCAK er mye penere enn den vist i testen, jeg har svart pianolakkfinish, rett nok i plast.)

 

F.eks om det er svarte kanter, funker bra som vanlig tv, bra til spilling, lett å lese tekst, osv....

 

Hva som er bra, inkl. svar på spørsmålene.

Svarte kanter? Nei. Kabinettet er i svart plast, og LCD-panelet og bildet fyller helt ut til plasten. Dersom noen piksler er skjult bak plasten, er det så lite at jeg ikke kan se at det mangler noe av bildet.

 

Funker bra som vanlig TV med analoge signaler. Den fant automatisk NRK 1 og 2 fra hver sin sender, og TV2 og Lokal/TVNorge fra to forskjellige sendere for hver stasjon. De beste kanalene er gode, og den dårligste, NRK 2, vises litt kornete, med farger og lyd uansett værforhold de siste to ukene, tuneren imponerer i forhold til de jeg har i VHS-en og harddiskopptageren.

Bildet på en 32" LCD-skjerm med analog TV-signal ser rimeligvis ikke like skarpt ut som på min gamle 20" bilderørs-TV dersom man går nærmere enn to meter, men fra sofaen er det klart over hva jeg hadde forventet med signalkvaliteten der jeg bor.

 

Det er lett å lese tekst. Både skjerm-menyene til TV, harddiskopptager, samt resultater på sportssendinger som knapt var leselige på min gamle 20".

 

Jeg har ikke prøvd den til spill, og har ingen planer om det, men med digitale signaler fra DVD (uten oppskalering!) er jeg storfornøyd, både over SCART og HDMI. Og den er langt skarpere, har roligere bilde og bedre farger uten bløding enn samtlige TV-er utstilt på Elkjøp. Mulig mitt lokale Elkjøp mangler kompetanse, kapasitet eller giddalyst til å stille inn TV-ene optimalt, eller at de forstyrres av elektriske felter fra hverandre, men jeg mener Tatungen var bedre enn selv tre ganger så dyre apparater på Elkjøp rett ut av esken, og med litt justering (fargemodus endret fra kald til normal, og litt demping av farge, lys og kontrast) ble den knallbra.

Ved raske bevegelser eller panoreringer i bildet, hakker det litt, men jeg ser ikke noe etterslep.

 

Lyden er bra, til TV å være. Trenger ikke skru på stereo og kjøre lyd gjennom det for vanlig TV-titting, men jeg gjør det på film.

 

Hva som er dårlig med TV-en:

1: Jeg har et par ganger opplevd at bakgrunnen på teksttv er lysegrå, slik at den hvite teksten er vanskelig å lese. Det går over ved å resette fargeinnstillingene. Dette skjedde andre og tredje dagen jeg hadde den, men har ikke skjedd på over ei uke nå.

2: HDMI er krøkkete. Ja, det gir et bilde som kanskje er bedre enn SCART, men når man trykker på SCART-knappen, får man bilde og lyd med en gang. Trykker man på HDMI, venter man noen sekunder med blå skjerm, og så må jeg nesten alltid endre bildeformat/zoom på TV, og bytte mellom interlaced og progressiv et par ganger på DVD/harddiskopptakeren før jeg får et sammenhengende bilde som fyller skjermen... Og jeg mangler lyd. Men dette kan skyldes DVD/HDR-dingsen, ikke nødvendigvis TV-en.

3: Den mangler, PIP, bilde i bilde, som forgjengermodellen hadde.

4: Bruker ca 140W ved TV-titting og snaut 120W ved DVD (ekstern kilde) (greit nok), men hele 11W i standby, dersom jeg kan stole på forbruksmåleren fra Clas Ohlson. Ikke avknapp, må dra ut kontakten for å få den til å bruke 0.

 

Konklusjon

Sammenliknet med bil, er Tatung ikke en Mercedes eller Toyota, men en Citroën (noe man lar seg begeistre av selv om det kan finnes feil eller særheter) eller Hyunday (bra kvalitet i forhold til pris fra et ferskingmerke, og potensiale for at neste modell kan bli skikkelig bra).

Lenke til kommentar
Hva som er dårlig med TV-en:

2: HDMI er krøkkete. Ja, det gir et bilde som kanskje er bedre enn SCART, men når man trykker på SCART-knappen, får man bilde og lyd med en gang. Trykker man på HDMI, venter man noen sekunder med blå skjerm, og så må jeg nesten alltid endre bildeformat/zoom på TV, og bytte mellom interlaced og progressiv et par ganger på DVD/harddiskopptakeren før jeg får et sammenhengende bilde som fyller skjermen... Og jeg mangler lyd. Men dette kan skyldes DVD/HDR-dingsen, ikke nødvendigvis TV-en.

4: Bruker ca 140W ved TV-titting og snaut 120W ved DVD (ekstern kilde) (greit nok), men hele 11W i standby, dersom jeg kan stole på forbruksmåleren fra Clas Ohlson. Ikke avknapp, må dra ut kontakten for å få den til å bruke 0.

 

Jeg har en Oppo dvdspiller med HDMI, og jeg trenger aldri å endre bildeformat på skjermen. Men at den først er blå i et sekund eller to, før jeg får opp bilde, det har jeg også..

 

Når det gjelder å slå TVen helt av. Når jeg trykker AVknappen på selve TVen, så er det ikke noe lys på, så da har jeg gått ut ifra at den er like av som en annen TV uten lys på. Eller har jeg tatt helt feil, står den på standby selv uten lys?

Lenke til kommentar

Jeg fikk for 10 minutter siden tilbake MCGIen jeg sendte inn pga feil. Til min store skuffelse oppdaget jeg at de hadde gjort mer enn å rettet feilen. Øverst på bildet er det både noen rare merker og noe som ligner på noen døde piksler. Dette var ikke der da jeg sendte den inn! Håper virkelig noen kan fortelle meg at dette kanskje går bort over tid... Anyone?

Lenke til kommentar
Så det er absoulutt vært å kjøpe den?

 

Sitter nå med en 21'' crt fra NOKIA :dribble:

Har tven 2 meter fra senga(der jeg har hodet), hvordan blir det med denne gedigne saken da? Blir det for stort? Må jeg rydde plass lengre bort så den kan stå litt unna?

Jeg bruker den som pc-skjerm (sekundær) og da sitter jeg vel litt under 1 m fra. Når jeg ser film på den setter jeg meg litt bakover ca. 2 - 2,5 meter og det er helt fint. Blir ikke fort stort ihvertfall. Men jeg merker at det er ubehagelig å sitte 1 meter fra i lengre tid.

 

Edit: Må bare si ifra at jeg ikke har brukt den som tv. Vet ikke om det oppleves anderledes eller ikke fra tv til pc.

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Jeg fikk for 10 minutter siden tilbake MCGIen jeg sendte inn pga feil. Til min store skuffelse oppdaget jeg at de hadde gjort mer enn å rettet feilen. Øverst på bildet er det både noen rare merker og noe som ligner på noen døde piksler. Dette var ikke der da jeg sendte den inn! Håper virkelig noen kan fortelle meg at dette kanskje går bort over tid... Anyone?

 

Prøv å massere de bort :)

 

Men uansett dårlig om det er noe de har gjort på reperasjonen som har foråsaket dette

Lenke til kommentar
Jeg fikk for 10 minutter siden tilbake MCGIen jeg sendte inn pga feil. Til min store skuffelse oppdaget jeg at de hadde gjort mer enn å rettet feilen. Øverst på bildet er det både noen rare merker og noe som ligner på noen døde piksler. Dette var ikke der da jeg sendte den inn! Håper virkelig noen kan fortelle meg at dette kanskje går bort over tid... Anyone?

 

Prøv å massere de bort :)

 

Men uansett dårlig om det er noe de har gjort på reperasjonen som har foråsaket dette

 

Takk for forslaget, men etter nærmere undersøkelse har jeg fram til at disse små merkene kjennes ut som hakk når jeg tar fingeren over dem. Er kjempeskuffet nå! Hakkene går jo forholdsvis langt nedover skjermen også. Flere cm...

 

Sendte mail til nettbutikken jeg kjøpte hos nettopp og spurte dem hva jeg skulle gjøre nå. Har virkelig ikke hatt annet enn elendighet etter at jeg kjøpte TVen:

 

-Feil på TVen fra jeg fikk den.

-Elendig hjelp fra de som driver service for tatung.

-Tok 1 måned å få eske jeg kunne sende TVen i.

 

Og nå dette. Er det noen som har noen tips? Angrer på hele kjøpet...

Lenke til kommentar
Så det er absoulutt vært å kjøpe den?

 

Sitter nå med en 21'' crt fra NOKIA :dribble:

Har tven 2 meter fra senga(der jeg har hodet), hvordan blir det med denne gedigne saken da? Blir det for stort? Må jeg rydde plass lengre bort så den kan stå litt unna?

Haha. Du oppsummerte nettopp min situasjon. Har nesten bestemt meg for å kjøpe denne Tatungen, men hvilken av disse tre modellene burde jeg velge? Jeg har for øyeblikket ingen apparater med HDMI, men tenker å beholde denne tven en stund, da dette for meg er en ganske stor investering :p Dessuten skal den brukes som PC-skjerm, grafikkortet leverer DVI, S-video og Rød/Blå/Grønn via adapter som fulgte med (Radeon X19950Pro)

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...