Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har en mellomting mellom normal og varm fargemodus (egendefinerte innstillinger) ? Normal blir litt for blått, og varmt bli litt for rødt av og til.

 

Hvis du titter nærmere så har du et alternativ som heter 'bruker' på fargemodusen hvor du selv kan justere fargene.

 

 

Aha, då er det vel dei innstillingane som er "manuelle RGB-innstillingar" då :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har en mellomting mellom normal og varm fargemodus (egendefinerte innstillinger) ? Normal blir litt for blått, og varmt bli litt for rødt av og til.

 

Hvis du titter nærmere så har du et alternativ som heter 'bruker' på fargemodusen hvor du selv kan justere fargene.

 

 

Aha, då er det vel dei innstillingane som er "manuelle RGB-innstillingar" då :)

 

Ja dette vet jeg, men jeg lurte på om noen hadde kommet opp med egne innstillinger ;)

Lenke til kommentar

Har samla opp noen innstillinger som folk har lagt ut.

 

Bakbelysn: 30,

Kont: 45,

Lysh: 30,

Farge: 37,

Skarph: 0

Støyred: Av til kveldsbruk.

Dagslys:

(Bakbel: 45 og Lysh: 35 og Farge: 35)."

FOR V32MCHK:

BakLys: 45

Lys:35

Farge:35

Kontrast:40

Skaphet: 2

Støyred: Av.

Bakbelysning: 0

Kontrast 50

Lyshet 41

Farge 38

Skarphet 6

og Støyreduksjon av

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en v32mcak på Datakjeden i går, og i grunn var innstillingene ikke så grelle som jeg hadde fått inntrykk av fra diverse omtaler. De som ikke er for kresne vil kunne bruke TV-en som den er rett ut av esken. Men det lønte seg å stille om fargemodus (se preferences, s 27 i engelsk manual) fra kald til normal - kald var for blå, varm var for rød.

 

Deretter prøvde jeg å stille en hel masse på baklys, lys, kontrast og fargemetning. Ting ble verre og verre inntil jeg gikk på nettet og fant disse:

 

Har samla opp noen innstillinger som folk har lagt ut.

 

Bakbelysn: 30,

Kont: 45,

Lysh: 30,

Farge: 37, ."

 

Ja, dette er brukbart. Ikke så veldig spenstig, men folk på skjermen fikk en veldig naturlig og fin ansiktsfarge. Og jeg synes denne var langt bedre enn alternativet med høy kontrast og null bakbelysning, selv om kanskje det er en måte å oppnå svarteste svart og hviteste hvit, men alt annet ble litt gråsløret mener jeg å huske.

 

Innstillingene jeg gjorde, gjorde jeg med APC satt på "normal". "Kino"-innstillingene har jeg ikke tuklet med, de ga skikkelig snert til en gammel John Wayne-western i technicolor elns. fra 50-tallet. De hadde en tendens til å overdrive fargene litt i fargefilmens barndom, og da er det kanskje ikke verdt å dempe ned fargene for mye når man ser sånt. :D

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Det er mørketid i nord-Finland, kanskje også litt tåkete, men skal snøen se grå ut i Kuusamo?

 

Innstillingene 30-45-30-37 dugde ikke på langrennssendingene. Jeg gikk til Service-menyen og trykte Reset. Deretter fargemodus Bruker, og B (blå) ble stilt til -7. Nå er fargene rimelig OK, gråsløret borte, og fin kontrast både i mørke og lyse partier, skisporene skiller seg greit ut fra snøen forøvrig.

 

Innstillingene baklys-kontrast-lys-fargemetning er nå 63-41-31-36 på normal.

 

Største forskjell fra de mest anbefalte innstillingene på forumet her er altså at baklys er stilt på maks. Og det kan tyde på at for lavt stilt baklys gir et gråslør over hele bildet, dette vil sikkert være mindre merkbart jo mørkere det er i rommet.

Og dersom man har for grått bilde, kan det lønne seg å stille opp baklys heller enn kontrasten, da høy kontrast ser ut til å føre til at man mister nyanser i lyse partier, man ser f.eks. ikke skispor i snø.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

For de som fortsatt er i markedet for en Tatung V32MCAK:

 

Amentio er nå utsolgt, venter den inn igjen fredag, (7.12), prisen er igjen satt ned til 4265 kr. :thumbup:

 

Samme dag venter de å få inn 26-tommeren, pris 3550 kr. Kanskje et knallkjøp, om man ikke skal ha for stor TV.

 

Og for de som ikke trenger mer enn en HDMI og liker designen til V32MCHK, finnes det fortsatt ni eksemplarer av TV-en denne tråden startet med hos AR-Data i Molde.

Lenke til kommentar
Hvordan vil dere si denne er i forhold til Tatungen?

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gory_tabcontent

Philipsen har "Pixel Plus", som muligens i teorien er et bedre bildebehandlingsprogram enn Tatungen. Men jeg har bare sett Philipsen i hyllene på Elkjøp og Obs!, og bildet så ikke bedre ut på DVD-materiale, faktisk eller litt dårligere enn Tatungen jeg har hjemme, synes jeg. Dette kan skyldes forskjeller i belysningen mellom stua mi og butikkene, samt innstillinger på TV-ene, samt muligens også at en haug med apparat i samme hyllene i butikk fortyrrer hverandre litt.

 

Philipsen har også oppgitt fem ganger så god kontrast som Tatungen. Jeg antar Philips oppgir et "dynamisk" kontrastforhold etter behandling av softwaren i TV, mens Tatung oppgir den reelle kontrasten på panelet, slik at tallene ikke er direkte sammenlignbare. Jeg synes Tatung V32MCAK har meget bra kontrast, med bra svart- og hvitnivå, når man velger fornuftige innstillinger.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min MCAK nå på mandagen, altså for to dager siden. Var kjempefornøyd. Bildet var bra og det var en fryd å spille Xbox 360 på den. I dag derimot blinker den noe jævlig i tillegg til at bildet "ruller" over skjermen. Helt håpløst å se på. Jeg håpet dette bare var noe tull med tilkoblingen til Xboxen (komponent), men det samme skjedde når jeg prøvde å se tv med antennekabelen. Tror kanskje problemet ligger i signalbehandlingen, ettersom menyene på tven ikke opplever samme problem. Tror nok det blir retur nå med alt styret det medfører. Faen!

 

Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Har du prøvd å ta ut og i kontakta osv?

resetta alt av innstillinger?

 

Har prøvd alt dette flere ganger uten resultat. Noe er helt klart feil med tven.

 

Jeg hat hatt akkurat smme problem for 14 dager siden.

Prøv følgende: Slå av apparatet med fjernkontrollen.

Ta ut støpselet av stikkontakten, slik at apparatet er helt frakoblet strømnettet.

Vent i fem minutter og sett i støpselet igjen.

Slå på apparatet med fjernkontrollen.

Nå skal feilen være borte.

 

mvh

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...