Svinks Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Når 32 Tatungen var utav pappen, plasert på det nye tv-bordet og koblet til DVDspilleren med SCART begynte jeg nesten å grine. Bildet var rævdårlig! Måtte ta første buss til expert, brukte en tusing på ny DVD spiller og noen hundre lapper på hdmi kabel. Nå snakker vi film! Har du noen ide om det var ny DVD-spiller, eller bytte fra SCART til HDMI som gjorde forskjellen? Kanskje hadde det hjulpet å gått inn i menyene på den gamle spileren og valgt RGB som utgangssignal? Eller byttet den gamle SCART-kabelen med en ny, særlig dersom den gamle ikke var fullkoblet og overførte bildesignalet som kompositt, og ikke komponent? Lenke til kommentar
pukki Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Er det virkelig så mye forskjell på scart og hdmi når man ser på en "vanlig" dvd (ikke blu-ray eller hd-dvd altså)? Jeg merket stor forskjell. Men sikkert mye pga det han over sier. Gikk fra en dårlig DVD spiller til en god, og fra dårlig scart kabel til hdmi. Uansett, forskjellen er stor! Såg SinCity for et par uker siden med noen kompiser, vi satt bare å måpte. Litt pga sinnstilstand i gjerningsøyeblikket og mye pga kvaliteten. Det skal sies at vi ikke er veldig godt vant. Gått fra stor tjukk billig tv, til 32 Tatung. Endret 24. januar 2008 av pukki Lenke til kommentar
pukki Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Har du noen ide om det var ny DVD-spiller, eller bytte fra SCART til HDMI som gjorde forskjellen? Kanskje hadde det hjulpet å gått inn i menyene på den gamle spileren og valgt RGB som utgangssignal? Eller byttet den gamle SCART-kabelen med en ny, særlig dersom den gamle ikke var fullkoblet og overførte bildesignalet som kompositt, og ikke komponent? Tror ikke det var enten eller. Jeg mener det var ny DVD spiller og byttet fra SCART til HDMI, siden den gamle spilleren ikke støttet denne utgangen. Det var hele grunnen til at jeg byttet spiller, fordi jeg ville bruke HDMI. Ble fortalt at HDMI er digitalt og mister derfor ikke informasjon som SCARTen gjør. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Når 32 Tatungen var utav pappen, plasert på det nye tv-bordet og koblet til DVDspilleren med SCART begynte jeg nesten å grine. Bildet var rævdårlig! Måtte ta første buss til expert, brukte en tusing på ny DVD spiller og noen hundre lapper på hdmi kabel. Nå snakker vi film! Har du noen ide om det var ny DVD-spiller, eller bytte fra SCART til HDMI som gjorde forskjellen? Kanskje hadde det hjulpet å gått inn i menyene på den gamle spileren og valgt RGB som utgangssignal? Eller byttet den gamle SCART-kabelen med en ny, særlig dersom den gamle ikke var fullkoblet og overførte bildesignalet som kompositt, og ikke komponent? Har lurt litt på det her selv, har ikke så voldsomt peiling, jeg bruker de kablene som fulgte med DVD-spillern, sånne phonokabler gul,hvit,rød og kobler det inn i en SCART plugg og inn i TV'en igjen, men det er ikke noe vits for meg å bruke den SCART'n, kan bare kjøre signalet rett i TV'en? for det er sånt inntak der tror jeg Vil det være noe poeng for meg å kjøpe "bra" kabler eller er det en skitt? skal jeg kjøpe en skikkelig SCART-SCART kabel? Vil det bli bedre bilde da? Ikke lett å holde styr på alt dette Har vurdert å kjøpe DVD med HDMI men lommeboka er ikke full om dagen ..... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Har lurt litt på det her selv, har ikke så voldsomt peiling, jeg bruker de kablene som fulgte med DVD-spillern, sånne phonokabler gul,hvit,rød og kobler det inn i en SCART plugg og inn i TV'en igjen, men det er ikke noe vits for meg å bruke den SCART'n, kan bare kjøre signalet rett i TV'en? for det er sånt inntak der tror jeg Det stemmer at du ikke trenger SCART-adapter, du finner rødt, hvitt og gult hull bak/under TV-en Vil det være noe poeng for meg å kjøpe "bra" kabler eller er det en skitt? skal jeg kjøpe en skikkelig SCART-SCART kabel? Vil det bli bedre bilde da? Ikke lett å holde styr på alt dette Hvis du bruker rød og hvit til lyd, og kun en gul til bilde, så overfører du bildet som kompositt-signal. Rød, grønn og blå farge skal stå i kø i samme kabel. Dette gir i teorien det dårligeste bildet du kan få. Dersom du derimot bruker fem "phono" eller RCA-kabler, to til lyd og en til hver av fargene, såkalt komponent-signal, skal du i teorien få bedre bilde. Hvis DVD-en din har utgang for dette, kan det være verdt å prøve. TV-en har i alle fall inngang for dette. Du kan også bruke SCART til å overføre komponentsignal, og i teorien få bedre bilde, dersom både SCART-kontakten og kabelen er fullkoblet og støtter dette. Sjekk også DVD-ens menyer når du bruker SCART, det kan være at du må velge utgangssignal selv for å få komponent-signal, også kalt RGB. Har vurdert å kjøpe DVD med HDMI men lommeboka er ikke full om dagen ..... Nei, de koster noen hundrelapper. Eller tusenlapper om man vil. Hvor stor gevinsten er med HDMI dersom man verken skal ha multikanals hjemmekinolyd eller høyere oppløsning på bildet enn hva man får fra en DVD, kan diskuteres. Det viktigste er at man ser et bilde man er fornøyd med, ikke de teoretiske spesifikasjonene. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar, har du noe formening om hva som er best av RCA eller fullkoblet scartkabel? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Har ikke denne TV'en SPDIF utgang som dyrere TV'er har? Xbox 360 med HDMI -> Toshiba 37X3030DG -> SPDIF -> Anlegg.. DVD-Spilleren har sikkert SPDIF eller Coax Digital ut... Det har i alle fall mutterns gammle 500kroners dvd-spiller. Også RGB ut. Toppers DVD spiller... Endret 24. januar 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 MCAK har hvertfall SPDIF. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar, har du noe formening om hva som er best av RCA eller fullkoblet scartkabel? RGB over SCART og komponent over RCA-kabler bør være like bra, så vidt jeg har forstått. Jeg har ikke prøvd å sammenlikne. Lenke til kommentar
Rivfader Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tittet litt på dvd på ps3 med hdmi og jeg kan ikke se noe forskjell fra den gamle dvd spilleren min med scart. Begge er like bra, men jeg har en ganske dyr dvd spiller og scart kabel, det ligger vel noe der ja. Har forøvrig sammenlignet Burnout på ps3 med en kamerat som har en Samsung lcd tv til 16 lapper og jeg synes bildet er minst like bra på min Tatung. Mulig han ikke har stilt inn tven sin så godt men Tatung MCAK er jammen et godt kjøp, angrer ikke et sekund Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Å si at en tatung tv til 5k er like bra som en samsung tv til 16k blir jo bare ufattelig teit! Men, når man bruker en kilde som ps3 osv så vil jo bilde bli likt(omtrent) på alle mulige tv'er! Unntatt på hannspree skjermer, de var søppel til og med på hd-signaler! Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Langt ifra, Thomas! for eksempel faderns nye LCD til 12k har myyye dårligere bilde enn tatungen. Blandt annet veldig etterslep Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Å si at en tatung tv til 5k er like bra som en samsung tv til 16k blir jo bare ufattelig teit! Si ikke det. Før jeg "oppdaget" Tatung, vurderte jeg Samsung til 7-8000 kr. Men det ble ikke noe kjøp, bildet var ikke bra nok og lyden var for elendig plastikk til at jeg mente de var verdt prisen. Det eneste som var bra på Samsungene jeg vurderte var oppstartslyden og fonten i skjermmenyene... Mulig dobbelt så dyre ellere nyere Samsung er mye bedre enn de jeg vurderte, men jeg fikk en sterk mistanke om at Samsung har et bedre navn enn TV-er. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Naboen har den mcak(ellerno) tatungen, og min forrige samsung 37" m86 hadde mye klarere bilde(10k), og min nå philips 32" til 6000kr har bedre bilde.. faktisk mer fornøyd med bilde på den enn samsungen, men det er jo samma.. bilde var ELENDIG når jeg først koblet den opp, men etter litt justering så ble bilde utrolig bra! Samsung og Sony(de litt dyrere fra sony vel og merke, 8-9k+.. s3000 serien til Sony var veldig bra!) var de tv'ene som imponerte meg mest når jeg skulle ha ny tv! Men de får vel også panele fra samme produsent så.. Edit: Hvis du kun har sett S-serien til Samsung så er det ikke rart du synes samsung er ræva, fordi s-serien er jo søpleserien dems.. Man jo lage tv'er til folk som ikke har råd til bedre! Men M, F og N serien er det ikke mange som er bedre enn!(I deres prisklasse) Endret 25. januar 2008 av thomasSim87 Lenke til kommentar
chrikar Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Går det an å få lyd fra TV'n i stereoanlegget? Det gikk med min forrige TV men fikk det ikke til å funke på Tatung. Hvordan gjør jeg evnt. det?? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Det er sikkert RCA utgang på TV'en (Rød og Hvit, bare stereo). Er du heldig så kan det være SPDIF utgang på TV'en. Men jeg aner ingenting om denne billig-TV'n. Edit: Du må også sikkert endre på noen instillinger på TV'en. Kanskje... Endret 25. januar 2008 av Deimos87 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Går det an å få lyd fra TV'n i stereoanlegget? Det gikk med min forrige TV men fikk det ikke til å funke på Tatung. Hvordan gjør jeg evnt. det?? Merkelig, jeg slet også med å få lyden på min samsung 20" crt tv. Jeg brukte en scart omformer, puttet den gule, hvite og rød ledningen inn i scarten og inn i tv'en. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Går det an å få lyd fra TV'n i stereoanlegget? Det gikk med min forrige TV men fikk det ikke til å funke på Tatung. Hvordan gjør jeg evnt. det?? Du har V32MCAK? Den er så pussig utrusta at den har SPDIF-utgang som kan kobles til hjemmekinoanlegg, men ikke røde og hvite RCA (phono) lydutganger. Dersom du har stereo eller hjemmekino med SPDIF-inngang bruker du den. Hvis du bare skal ha rød og hvit lydkabel til stereoen putter du en slik i en av SCART-utgangene: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20186787 Eller du kan sikkert bruke en sånn: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=14818609 Nok en mulighet er å koble lydkabler fra VCR/PVR/dekoder til stereoanlegget. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hæ? MCAK har da vitterlig RCA utganger. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hæ? MCAK har da vitterlig RCA utganger. Drøssevis med RCA innganger, men ingen RCA lyd-utganger. Eller tar jeg feil - kan man bruke inngangen som utgang dersom den er ledig? Sånn ser min ut, sjekk fjerde bilde i denne posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå