Gå til innhold

Disse prisfallene på prosessorer svir!


Anbefalte innlegg

Du har visst lyst til at ting alltid skal koste like mye du?

At 15 år gamle prosessorer skal koste like mye som når de var nye osv?

8491489[/snapback]

 

Nei.

 

Det er en forskjell mellom 15 år og noen få måneder. Dette blir også forskjellen mellom normal prisutvikling og lurendreier.

 

Det er et nytt produkt som kommer, og produsenten bevisst overpriser varen for å tjene rått. Når produsenten har fått sitt, kommer prisene ned.

 

Jeg kan tenke meg at mange hardwarefreaks lett aksepterer dette, men så fort dette hadde skjedd med andre varer og tjenester i samfunnet med samme prosentforhold, hadde det blitt et masseskrik.

8494279[/snapback]

Det samme gjelder flat-tv og noen andre produkter hvor teknologiutviklingen går svært fort. Fortell meg om andre bransjer hvor pris/ytelse stort sett blir halvert i løpet av 18-24 måneder, så kan vi diskutere dette. Når det gjelder tjenester tror jeg forøvrig ikke at du finner mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har visst lyst til at ting alltid skal koste like mye du?

At 15 år gamle prosessorer skal koste like mye som når de var nye osv?

8491489[/snapback]

 

Nei.

 

Det er en forskjell mellom 15 år og noen få måneder. Dette blir også forskjellen mellom normal prisutvikling og lurendreier.

 

Det er et nytt produkt som kommer, og produsenten bevisst overpriser varen for å tjene rått. Når produsenten har fått sitt, kommer prisene ned.

 

Jeg kan tenke meg at mange hardwarefreaks lett aksepterer dette, men så fort dette hadde skjedd med andre varer og tjenester i samfunnet med samme prosentforhold, hadde det blitt et masseskrik.

8494279[/snapback]

 

Poenget er jo det er kun teknologi så blir prisa sånt pga utviklingen skjer så raskt.

Ingen så har svindla noen ved å sette ned prisene.

 

Ingen TVING deg heller til å kjøp noe.

Lenke til kommentar
Dere skjønner det ikke.

 

Dere har blitt lurt! Dere har blitt svindlet! Det er nå prosessorene ligger på det planlagte nivået, men Intel bestemte seg for å ta noen hundrelapper mer mens styret/hypet stod på som verst!

 

Dersom jeg hadde brutt meg inn i huset deres og stjålet 1000,- fra sparepengene deres, hadde dere svart som dette: Jaja, det er jo sånn verden er, det er jo tyver over alt. Pytt-pytt.

 

?

 

Frem til forbrukerne begynner å stille krav, vil de store og kapitalistiske bedriftene holde på som de vil under fri dressur. Våkn opp, sier jeg bare.

8491405[/snapback]

 

Jwe gtror du er en liten AMD fan jeg... DU liker ikke at Intel har overtaket.

 

Du må da forstå at Intel vil senke prisene. Det er helt normalt.

 

 

Get a life!

 

 

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Sentence siden du er så mot dette og ønsker at vi kunder skal gjøre noe kan jo du gå forran som et godt ekempel og ikke kjøpe nytt overpriset hardware, hva? Gjør det i stede for å klage her du. Det er det beste for alle parter. Du gjør noe for saken du brenner for, og vi slipper å høre på klagingen din.

Lenke til kommentar
sentence: Det blir jo direkte feil. Om etterspørselen er der så priser man jo varene deretter. Og dette gjelder ikke bare hardware.

 

Tenk prisen på mobiltelefoni da det ble lansert. Svindyrt. Da jeg fikk min første telefon kostet det noe sånn som 9kr minuttet å ringe.

 

Tenk på prisen på microbølgeovner da de ble lansert.

 

Tenk på prisen på flatskjerm tv'er da det var nytt.

 

Tenk på klær, sko, o.l. Svindyrt når det er nytt. 1/2-1 år senere koster det kanskje 50% mindre.

8494313[/snapback]

 

Det er som jeg sier -> når det blir snakk om prisreduksjon over flere år, så snakker vi om normal markedsutvikling og prisutvikling. Når en vare overprises men synker drastisk i pris bare noen få måneder etterpå, så snakker vi lenger ikke om normal markedsutvikling og prisutvikling, men ren økonomisk svindel.

Endret av sentence
Lenke til kommentar
Regner med han kjøpte Core 2 Duo, ikke fikk med seg at prosessorene skulle settes ned kort tid etterpå og nå er han sur fordi han måtte bruke noen hundrelapper ekstra.

8494636[/snapback]

 

Ja, jeg kjøpte Core 2 Duo og er ikke AMD fan. Jeg kjøpte en E6400, og noen uker senere får du den oppgraderte versjonen med dobbelt så mye cache for nesten 400,- billigere og en E6600 for samme pris som en E6400. Det er ikke snakk om at jeg ble økonomisk ruinert av dette, men prinsipielt sett er jeg blitt svindlet, på lik linje med når noen LURER DEG. Ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg kjøpte Core 2 Duo og er ikke AMD fan. Jeg kjøpte en E6400, og noen uker senere får du den oppgraderte versjonen med dobbelt så mye cache for nesten 400,- billigere og en E6600 for samme pris som en E6400. Det er ikke snakk om at jeg ble økonomisk ruinert av dette, men prinsipielt sett er jeg blitt svindlet, på lik linje med når noen LURER DEG. Ikke sant? :)

8500069[/snapback]

 

Det er ingen som lurte noen som helst. Dette var annonsert godt føre i både det vide og det brede, så du har bare deg selv å skylde på. Du ville vært tjent med å holde deg oppdatert. Det gjorde jeg, og ventet til prisdroppet med å kjøpe ny CPU. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan et oppegående menneske kan kalle dette svindel?

 

Om du hadde kjøpt prosessoren etter at prisen hadde gått ned, men betalt den forrige prisen, og kassereren hadde puttet mellomlegget i egen lomme, da kunne du kalt det svindel. Men at en produsent setter ned prisen på en vare kan du rett og slett ikke klare å vri til at det blir svindel.

 

Da vil vel også alle charterselskapene drive med svindel da? De reduserer jo ofte prisen dramatisk når det nærmer seg avgang.

 

Du har hverken blitt lurt eller svindlet. At du har tabbet deg ut og ikke undersøkt markedet før et kjøp kan du jo ikke klandre noen andre enn deg selv for.

Lenke til kommentar
Är det ikke noe med att man kan få mellomlegget på t.ex en tv om den går ned i pris innom en månad? Är det lov på det i norge? Då borde det gälla pc komponenter og?

8500310[/snapback]

 

Det er ingen selvfølge, men Elkjøp, Expert, Lefdal og muligens Siba operer med prisgaranti. Du kan også heve kjøpet på Elkjøp i løpet av 30 dager uansett grunn.

 

Men som sagt, ingen selvfølge. Er det slik i Sverige?

 

ps: snakk om å være sint fordi CPU'ene blir billigere. Veldig merkelig taktikk for en forbruker..

Lenke til kommentar
Du har visst lyst til at ting alltid skal koste like mye du?

At 15 år gamle prosessorer skal koste like mye som når de var nye osv?

8491489[/snapback]

 

Nei.

 

Det er en forskjell mellom 15 år og noen få måneder. Dette blir også forskjellen mellom normal prisutvikling og lurendreier.

 

Det er et nytt produkt som kommer, og produsenten bevisst overpriser varen for å tjene rått. Når produsenten har fått sitt, kommer prisene ned.

 

Jeg kan tenke meg at mange hardwarefreaks lett aksepterer dette, men så fort dette hadde skjedd med andre varer og tjenester i samfunnet med samme prosentforhold, hadde det blitt et masseskrik.

8494279[/snapback]

 

 

Se deg slått sier jeg. Ikke prøv å diskuter deg til at prisfal er negativt. ALLE som kjøper PC deler, nesten uansett hvor nybegynner man er, vet at priser på PC utstyr faller hele tiden, og kjøper man noe rett etter lansering må man bare leve med å betale en liten ekstra slant for det. Det er helt normalt, og jeg skjønner ikke helt poenget med å klage på det. Vil ikke du bli "svindlet" av Intel etc. så vent i tre år, så kjøper du deg en "ny" PC i dine øyne fra bruktmarkedet med gjerne en Intel Core 2 Duo som mest sannsynlig ikke selges som ny mer. Da får du deg en knall PC per i dag. Da burde vel du bli fornøyd?!?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke svindel etter lovens forstand, men svindel etter prinsipiell og etisk forstand.

 

De fleste her inne skriver at hardwaremarkedet på datadeler bare er slikt og at alle vet dette osv. Jeg vet også at hardwaremarkedet på datadeler endrer seg hele tiden, men jeg klarer å skille mellom normal prisutvikling og det som er en unik utspekulert markedsføring for å tjene rått. Det er ikke bare snakk om Intel sin C2D lansering, men andre tilfeller også som folk bare aksepterer som helt viljeløse og uselvstendige.

 

Se også på alle de som ble lurte til å kjøpe skjermkortet 8800GTS til over 4000,-, fordi de trodde at de kjøpte den rimeligste versjonen av 8800-serien. Ikke lenge etter kommer en 320Mb versjon til under 3000,-. Som om ikke dette var utspekulert planlagt? OK, så er det forskjell på rammen. Men tenk på alle de som ikke trenger 640Mb! Hadde de visst at en 320Mb versjon kom like etter, hadde de spart en god del penger. Fikk de vite det? NEI!

 

Sånn er det bare? Tenk om vi hadde hatt samme standpunkt til andre ting i samfunnet. Du blir voldtatt, sånn er det bare, ikke gjør noe med det. Du blir ranet, sånn er det bare, ikke gjør noe med det. Du blir slått ned helt tilfeldig og gjerningsmannen står og ler av deg, sånn er det bare, ikke gjør noe med det. En fabrikk lanserer en ny bil, like etter får du den samme bilen for halv pris, sånn er det bare, ikke gjør noe med det?

 

Enda en ting -> Jeg tenker ikke på webshopper som har kampanjetilbud, men på produsentenes utspekulerte prisendringer som i prisnippet går på å lure mest mulig penger ut av folk.

 

Hvis ikke dere skjønner dette nå, vil dere aldri gjøre det. Da er det ikke rart at produsentene sitter og gnir seg i hendene over ekstreme inntekter, dersom dere representerer majoriteten av konsumentene. Ikke vondt ment, eller som et personangrep, men et beklagelig faktum for meg og oss som gjerne skulle hatt flere med oss som STILTE KRAV.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...