Gå til innhold

Verden vært annerledes uten Einstein?


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPS bruker relativistisk korreksjon for i det hele tatt å fungere, så utens Einsteins relativitetsteorier antar jeg at GPS-prosjektet ville ha støtt på forsinkelser når de ville ha oppdaget at klokkene i satellittene tilsynelatende gikk feil. Sånn sett kan en vel si at verden ville ha vært anderledes.

 

I tillegg gjorde han andre viktige arbeider, bl.a. innen laserfysikk, noe som også har praktisk betydning for svært mange idag.

 

Edit: grusomme typoer fikset.

 

Tillegg: Einstein var med i utviklingen av atombomben. Hadde ikke bombene vært ferdig i tide, kunne det ha endt med at USA hadde invadert Japan konvensjonelt, med de tapene det ville ha resultert i.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje det ville betydd så alvorleg mykje, mulig verda ikkje hadde kome like langt i utviklingen i dag. Oppdagelsene til Einstein ville blitt oppdaga før eller seinare.

 

Dette gjeld for så vidt alle personar som er av historisk betydning, som Nikola Tesla.

Lenke til kommentar
Eg trur ikkje det ville betydd så alvorleg mykje, mulig verda ikkje hadde kome like langt i utviklingen i dag. Oppdagelsene til Einstein ville blitt oppdaga før eller seinare.

 

8492988[/snapback]

 

Jeg tror relativitets-teorien ville blitt oppdaget for ganske lenge siden uansett

pga observasjoner av lysets hastighet som er konstant i alle retninger uamsett

bevegelsen til lyskilden.

 

Men hva om Colombus ikke reiste vestover ?

Dette kunne vel ha endret historiens gang ganske mye.

Kanskje ville de da ha snakket engelsk i hele Sør-Amerika (som

i USA) ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Sånne "ville vært verden vært annerledes uten [sett inn historisk viktig person]" spørsmål er egentlig utrolig dumme og unødvendige. Så klart ville verden vært annerledes! Alt påvirker hvordan verden blir i en større eller mindre grad men uansett så påvirker alt og alle fremtiden. Hadde ikke Einstein blitt levd hadde ikke du blitt født en gang.

Endret av Adey
Lenke til kommentar
Sånne "ville vært verden vært annerledes uten [sett inn historisk viktig person]" spørsmål er egentlig utrolig dumme og unødvendige. Så klart ville verden vært annerledes! Alt påvirker hvordan verden blir i en større eller mindre grad men uansett så påvirker alt og alle fremtiden. Hadde ikke Einstein blitt levd hadde ikke du blitt født en gang.

8531783[/snapback]

Bra svart! ;)

 

Du er med på å forme fremtiden, ved at du skrev denne posten, fikk disse menneskene til å svare på den inkl. meg selv, har du påvirket fremtiden. Hadde du ikke gjort det kunne det skjedd noe grumsomt, noe bra, eller ganske lite. Det er irrelevant, fordi dette er nåtiden vi kjenner til, ikke den hvor du ikke posten denne posten.

 

Slik tenker jeg hver gang jeg er deppa, uansett hva jeg gjør former jeg fremtiden, altså utgjør jeg en forskjell, jeg er noe :)

 

its naise :!:

Endret av acon
Lenke til kommentar

Spørs litt hva en vil tro på, ringvrkninger eller "butterfly effect".. Der ringvirkniger vil dø ut før eller siden, uansett hvor stor infytelsen handligen hadde først. Eller om en liten handlig er helt avgjørende for verdens utviklig. Altså butterfly effect.. :w00t:

Lenke til kommentar
Spørs litt hva en vil tro på, ringvrkninger eller "butterfly effect".. Der ringvirkniger vil dø ut før eller siden, uansett hvor stor infytelsen handligen hadde først. Eller om en liten handlig er helt avgjørende for verdens utviklig. Altså butterfly effect..  :w00t:

8532024[/snapback]

Butterfly effect! :thumbup: Hehe, lette etter det ordet, bra du nevnte det! Alt annet enn butterfly effect vil være feil?.. Hva mener dere? (dette er ingen avsporing, men essensielt for å forstå og kunne diskutere i hvilken grad Einsteins eksistens har påvirket verden eller ikke, dvs i hvilken grad verden hadde vært anderledes.) :yes:

Lenke til kommentar

Jeg tror "stein-i-vann"-teorien er mer korrekt.

Når du hiver en stein i et vann vil det først danne seg store bølger som blir stadig mindre etterhvert som de brer seg utover.

Med andre ord; jo lenger "fra" handlingen, jo "mindre" konsekvenser.

Endret av Cali
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...