Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dele tråder og/eller innlegg.

Anbefalte innlegg

Jeg mener jeg har kommet med forslaget før, jeg kan dog ikke finne denne tråden eller innlegget jeg er ute etter. (Det er ikke innlegget som finnes i tråden "Hva kan vi gjøre bedre?".) Både jeg og Newt32 har kommet med ideen og jeg er sikker på at vi ikke er de eneste som har tenkt tanken.

Uantsett, til saken. Det som ønskes er en funksjon som lar brukere "dele" innlegg med andre brukere. Men jeg ser kun for meg en slik funksjon som støtter deling med en annen bruker.

Argumenter:

For

- Det vil starte unike muligheter for samarbeid mellom brukere i å holde ved like viktige informasjonstråder og diskusjonstråder som er samlingssted for diskusjoner og viktige ladninger med informasjon.

- Mange vil få bruk for dette. Informasjon til og oppdateringer av innlegg vil bli lagt inn langt hyppigere. Lesere vil ikke bare få informasjon raskere, men informasjon vil nok i mye større grad bli sjekket opp av to personer. Hele arbeidet med å holde en førstepost oppdatert vil ikke bare være avhengig av en person, men vil bli fordelt på to personer. Dermed kan den ene personen dra på ferie i en lykkelig viten om at den andre personen holder posten ved like.

Mot

- Dette vil kreve mye jobb, det er ingen tvil om. Det vi må gjøre er å finne enkle løsninger som lar seg gjøre. Det vil ta tid, men det er helt sikkert mulig. Jeg forventer ikke at det vil lages noe slikt på IPB 2.0 som forumet nå bygger på men 2.2. For jeg er fullstendig klar over at slike store endringer ikke vil bygget for "utgåtte versjoner".

- Oddsene er mot oss. Jeg kan ikke lyve, jeg har ikke stor tiltro til at Drift selv har lyst til å prøve å få til dette, men heller be oss om videreføre ideen til IPS. Men jeg vil dere skal se på muligheten og at Drift og Forumstyret sammen skal komme frem til en konklusjon. I tillegg retter jeg ønske mot at brukere skal komme med forslag til hvordan løse det enklest mulig. Uantsett vil eventuell hjelp på å finne fungerende enkle, realistiske muligheter hjelpe oss med å det gjennom hos IPB.

Forslag til løsninger og funksjon:

Gjør oppmerksom på at alt her, kun er forslag og idemyldring.

Den ene brukeren som lager tråden er sjef. Om denne brukeren velger et alternativ: "Dele med ..." Vil brukeren kunne dele med en bruker. Det kommer opp en boks, hvor du kan skrive inn starten av brukernavnet eller hele. Når du trykker "Ok", vil en evt. liste dukke opp med de brukernavnene som har den starten du skrev inn. Trykk på "Velg" eller lignende ved siden av brukernavnet for å velge brukeren som din kompangjong.

Deretter vil neste valg gjøre seg gjeldende, det er to løsninger. Den enkleste først:

1. Sjefen for tråden er den eneste som kan kaste ut den andre bruker1 vil kunne kaste ut bruker2, men bruker2 vil ikke kunne kaste ut bruker1.

2. Sjefen for tråden kan velge om det skal være en sjef eller om de skal være likestilte. Om den velger sjef gjelder det som står i løsning 1. Om det er likestilt, vil bruker2 ha samme rettigheter som bruker1.

Er mulig at det må velges en enkel løsning hva gjelder "bruker1" og "bruker2". Resten av forslagene går nå på at "bruker1" er statisk, mens "bruker2" er dynamisk. Det enkleste vil nok være om begge brukere var statiske. Det vil si at om "bruker2" er valgt, er han valgt. En løsning på å hindre misbruk, er at "bruker1" kan skru av endrerettighetene til "bruker2" men "bruker2" vil fortsatt være oppført som "medforfatter".

Den som poster tråden vil være den som får +1 innlegg. Selvfølgelig kan det gjøres så begge får +1 innlegg, men jeg tror det førstnevnte blir det enkleste.

Moderatorer vil kunne kaste ut bruker2 fra samarbeidet. Om bruker1 blir utestengt vil bruker2 kunne fortsette å oppdatere tråden. Om det ikke kommer reaksjoner mot tråden. Og om det ikke ytres ønske fra "bruker1" eller moderatorer om at "bruker2" ikke lenger får oppdatere. "bruker2" må i så fall velges på nytt. Om det ikke velges noen ny "bruker2" vil kun moderatorer kunne endre innlegget.

En ny "bruker1" vil ikke kunne bli valgt. Kun "bruker1" og moderatorer vil kunne velge hvem "bruker2" skal være. Om ikke "bruker1" og "bruker2" er likestilte.

Jeg har satt Newt32 på jobben med å komme med forslag til en grafisk utforming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er de to design-forslagene jeg har laget hittil. Man kan vel sammeligne de med løsning 1 og 2.

Forslag 1:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
user posted image

Dette forslaget står vel mest i stil med løsning 1, det er en sjef og sjefen velger medhjelper.

Forslag 2:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
user posted image

Denne heller mer mot løsning 2, begge brukerne har samme rettigheter. Signatur(er) blir ikke vist, heller info om det å dele innlegg med andre brukere.

Dette gir en slags anelse om hvordan det kan se ut, i forhold til brukerinformasjon.

Lenke til kommentar

Alt er mulig, det umulige tar bare litt lenger tid ;) Som jeg skrev, stiller jeg meg tvilende til om Drift vil se det som mulig, eller om de vil sette inn nok ressurser. Men jeg håper at det å legge litt mer bak det (i form av forslag til hvordan det kan løses) enn å kun poste selve ideen kan få en lenger på vei.

Lenke til kommentar

høres jammen ikke dumt ut!

ville gjort en del stickyer (som f.eks denne) mye enklere å holde styr på for trådstarter.

skjønner at det kan være vanskelig å utføre for drift, men jeg håper de i det minste vurderer det ordentlig.

forslaget støttes! :yes:

Endret av hernil
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...