MrLee Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Jeg har nå hatt 2 Samsung HD401LJ 400GB SATA2 harddisker levert fra Netshop. Den første døde mystisk over natten (uten at maskinen var på) med såkalt click of death. Skrudde maskinen på, bootet, men PCen registrerer ikke Harddisken. Platene i den spinner ikke opp og det eneste jeg hører fra den er en konstant Click, click, click, click med ca 1-2sec mellomrom. Snakket med Netshop som var veldig forståelsesfulle og var helt enige i "ze click of death" Jeg fikk så en ny harddisk, samme modell i posten på forskudd, og sendte min inn til Netshop igjen i samme embalasje som jeg fikk den nye i. (Meget bra av Netshop synes nå jeg ettersom jeg slipper å stresse med å finne embalasje og få refundert porto e.t.c.) Nå er den nye installert. Og også denne begynner å oppføre seg merkelig allerede dagen etter OS er installert. Først vil den ikke boote. Får se ett glimt av "loading windows XP" før den går rett i blåskjerm i ett millisekund og rebooter. etter ett lite recovery console får jeg fikset master boot record på harddisken og den booter igjen greit nok, mistankene begynner å bygges opp, men ikkeno problem, den booter jo tenker jeg. Skrur PCen på før jobb for å la den "kjøre seg inn" og laste ned noen store filer. Kommer Hjem fra jobb. Hva møter meg? joda. Det er strøm i PCen... Viftene går, det er lys i tastatur, men den vil ikke reagere - svart skjerm. Rebooter PC, joda den starter den. men nå er alle nedlastingene mine korrupte. (torrents) og må restartes. (jeg prøvde å check/fix) datafilene, men det nyttet ikke, de måtte fysisk slettes fra disken og startes fra scratch. I tillegg prøver jeg å installere FFdshow og klite standard codec pack. K-lite installeren gir ikke tegn til å ville starte engang men FFdshow gir følgende feilmelding. (vedlagt bilde) Jeg "vet" jeg ikke har virus. Har hatt AV og Firewall installert fra FØR jeg koblet den til internett og samme feilmelding får jeg på fila om jeg laster den ned på den andre maskinen først, verifiserer at den er ok der, også kopierer over til "problemmaskinen", så det er ikke nedlastingen som er korrupt. Hardware i maskinen: AMD Xp1600+ Abit NF2-S Rev 2.0 512MB DDR 1 Panasonic Slot in DVD 1 Samsung 5400rpm disk 160GB Gammelt ELSA PCI skjermkort Seasonic 430W PSU Diskett stasjon (for installasjon av SATA drivere ved installasjon av OS) 3 120mm vifter Seasonic PSUen er ny, resten er gammelt og utprøvd. Men Seasonic er gode PSUer så jeg har vanskelig for å tro det er denne ettersom den andre ikke har problemer. Samsung disken er konfigurert til å begrense til SATA150 hastighet via jumper. Har Samsung ett problem me HD401LJ diskene sine? Har jeg fått to eksemplarer fra en dårlig batch (i.o.m. jeg fikk dem begge fra samme butikk regner jeg med de er fra noenlunde samme batch) eller er jeg rett og slett en ekstremt uheldig mann når det gjelder Harddisker? (Dette er ikke første gangen noe slikt har hendt meg, men ikke i denne maskinen) Er det noen andre der ute som har kjøpt denne disken som har opplevd problemer?? Endret 26. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Du bør vel forsøke SHDIAG for å være sikker på at det er disken. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Jeg prøvde, men den gjenkjenner ikke disken? Det er en SATA disk på ett nf2 hk (der SATA kontrolleren ikke har bIOS støtte og trenger en diskett for å gjenkjennes) edit: hmm min ubootCD er litt gammel kanskje en ide å prøve en ny. gud jeg er lei av å installere/konfigurere Endret 26. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Ser du disken i BIOS? Ser ikke bort fra at SHDIAG ikke virker overalt, men det kan ikke ha noe med BIOS å gjøre. Hvis ikke BIOS kunne se disken så kan man jo ikke boote fra den, det ville vært helt ubrukelig. Windows trenger driver fordi NT ikke bruker BIOS etter boot. Lenke til kommentar
Cromlech Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hei Kanskje det er en kjent feil med denne typen disk. Jeg har også hatt en HD400LJ som etter noen måneder lagde klikkelyder. Jeg ble redda av Raid-1 heldigvis. Ikke noe problem med retur hos pcutstyr.no. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Ser du disken i BIOS? Ser ikke bort fra at SHDIAG ikke virker overalt, men det kan ikke ha noe med BIOS å gjøre. Hvis ikke BIOS kunne se disken så kan man jo ikke boote fra den, det ville vært helt ubrukelig. Windows trenger driver fordi NT ikke bruker BIOS etter boot. 8482699[/snapback] Det er en sånn gammeldags Si SATA kontroller fra den gang SATA var nytt og det ikke var integrert i BIOS. Disken booter jo nå, men når jeg har såpass med "issues" som det er med den så begynner jeg å lure. Jeg prøver SHdiag når jeg kommer hjem fra jobb, men problemet er vel at drivere for Silicon image brikka som sitter på HK ikke blir lastet inn og at programmet dermed ikke finner Harddisker i det heletatt (har iallefall vært det før) Cromlech: ikke betryggende... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Hmm, I dag skal jeg sjekke disken. Hva skjer når jeg starter opp? Joda Klikkelyder...men den starter iallefall og går rett til chkdsk...som finner en drøss med feil... og noen klikkelyder innimellom. laster ned ultimate boot CD nuh... men jeg er redd for at denne også er defekt SATA kabelen fungerte 100% på forrige harddisk (samme HK), jeg får se om jeg har en annen bare for å ha sjekket alt...huff dette er tidkrevende... Endret 28. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg tror ikke det er noe galt med diskene, men at du har en vanskelig hardware configuration. Det er veldig mye som kan justeres på de diskene slik jeg forstå det fra samsung, og det er vanskelig å komme til når de er tilkoplet der, er ikke det? Eventuelt at du kopler dem i en annen PC, og justere litt der? bare en tanke. Jeg vil tro dog at problemene vil frafalle om du skifter til disker, som er litt nærmare spesifikasjone for kontroller og kortet ditt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Vanskelig hardwareconfig? Det eneste som kan justeres er 1. sette den i SATA150 modus med en jumper bakpå (hvilket er gjort), 2 velge om den skal kjøre i performance eller acoustic modus alt etter støy og 3. sette DMA modus (som allerede står på SATA) Litt nærere spesifikasjon? Tør jeg spørre hva du mener her egentlig? Forøvrig fikk jeg mange feil med HUTIL, som faktisk fant disken i siste UBCD versjon Endret 28. april 2007 av MrLee Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Vanskelig hardwareconfig? Det eneste som kan justeres er 1. sette den i SATA150 modus med en jumper bakpå (hvilket er gjort), 2 velge om den skal kjøre i performance eller acoustic modus alt etter støy og 3. sette DMA modus (som allerede står på SATA) Litt nærere spesifikasjon? Tør jeg spørre hva du mener her egentlig? Forøvrig fikk jeg mange feil med HUTIL, som faktisk fant disken i siste UBCD versjon 8495193[/snapback] Det var nr2, nr 3 og power managment som ellers man kunne justere fra Bios for kontrolleren, (det kan du på nyere kontroller/bioser ikke sant?) det var slike justeringer jeg tenkte, men siden du nevnte bare justering for sata150, og at du kommet ikke i kontakt med disken, nevnte jeg da, nærmare spesifikasjoner til kontrolleren, Dvs at jeg viste ikke på det tidspunkt at du kunne justere noe annet enn til sata150. Og det var det med Hutil eller om det var noe annet du kunne bruke, jeg tenkte når jeg nevnte å kople disken i annen PC for å justere. Så dette er bra da. Det vil være fint om du sier fra, om de feilene du har funnet og rettet, kommer tilbake eller ikke, og om du har forandret noe på punkt 2 og 3. (driver å redigere skrive feil, men blir aldri ferdig) Det var når jeg leste om alt dette og forstå at du kunne ikke kontrollere og noe av feil kunne komme derfra, samt hva som var kontrollerbart. Maxium 133GB fomatted capacity per disk Bowl type architecture Fluid Dynamic Bearing(FDB) motor technology Low power seek control with PWM driver Multi Sinusoidal Seek(MSS) algorithm SMART Command Transport(SCT) feature Adaptive error recovery algorithm Auto-reassign of potential data error location ATA security Mode feature ATA Host Protected Area feature ATA Automatic Accoustic Management feature ATA Device Configuration Overlay feature Permuted RLL/ECC on-the-fly error correction ATA SMART Selective Self-test Device Initiated SATA power Management RoHS compliant NoiseGuard ™ SilentSeek ™ ImpacGuard ™ Endret 29. april 2007 av wiberos Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Mesteparten av det er jo bare en featurelist. Uansett, med de feilene jeg har opplevd, og HUTIL rapporten er det bare å konkludere med at disken er defekt. hmm, lurer nesten på om jeg skal se meg om etter ett annet merke disk, for å unngå å få samme modell fra samme batch igjen... Lenke til kommentar
janbanan Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg har samme problemet, pc'en restartet plutselig og når jeg starter opp igjen får jeg bluescreen i 2 sek før den restarter igjen.. Jeg prøver å boote med cd, men da får jeg opp at NTLDR missing på cd'en. Hva faen liksom, har bootet med cd'en før.. Skjønner fint lite. Harddisken tikker et par ganger før det kommer bluescreen også.. Er det HDD'en som er fucket? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 sjekk med hutil for å være sikker. får du feilmeldinger der er det bare å sende inn igjen jeg fikk en 500GB T166 i retur mot å betale porto, så håper jeg den er bedre Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Velger å bumpe denne da denne er ganske så relevant for min sak. Sitter med 8 disker av denne typen, etter 26 måneder har 6 av disse fått dårlige sektorer (i følge badblocks), eller bare fryser helt random. Enda flere som har opplevd dette? Jeg får nesten litt Ibm Deskstar-følelse over disse diskene... Har tatt kontakt med Samsung for å undersøke hva jeg skal få gjort med de, siden jeg ikke kjøpte de direkte via en butikk/leverandør. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det kan virke som det er et problem med diskene ja. Jeg vil bare minne på at alle harddisker har en viss rate av "infant death" som er ekstra høy de første par månedene. Å få to disker på rad som stryker med av dette tyder mer på produksjonsfeil i batchen, men det kan også være et statistisk tilfelle av litt under 0,1% sansynlighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå