Gå til innhold

Matteoppgaver for gøy!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte jeg kunne lage noen matteoppgaver for de som synes det er artig. Jeg har foreløpig laget to. Måtte den beste framgangsmåten vinne! (Ingen premier annet enn en :thumbdown: eller en :thumbup:.)

Problem 1.)

Dette er den enkle oppgaven. Passer minst for ungdomsskoleelever.

Under er et bilde av en del av en sirkel. Finn radiusen til sirkelen[, og eventuelt arkvinkelen til samme].

post-89409-1177615844_thumb.jpg

Problem 2.)

Dette er en vanskeligere oppgave, og går mest ut på logikk og løsing av likning. Passer minst for videregående elever.

To baller av forskjellig masse m1 og m2 støter sammen. De har hver sin fart v1 og v2 med de tilsvarende retningene a1 og a2. Det er et 100 % elastisk sammenstøt. Det oppstår ingen friksjon mellom ballene under sammenstøtet.

Finn fartene u1 og u2 og de tilsvarende retningene b1 og b2 (fartsvektorene) til begge ballene etter støtet.

Stikkord: Bevaringslovene for bevegelsesmengde og energi. Legg også merke til at forskjellene i fart forandrer seg bare langs linja l i dette problemet (vi ser altså bort fra friksjon mellom ballene).

post-89409-1177616628_thumb.jpg

Tips: Sett opp som under f eks.

post-89409-1177616664_thumb.jpg

Lykke til!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg tenkte jeg kunne lage noen matteoppgaver for de som synes det er artig. Jeg har foreløpig laget to. Måtte den beste framgangsmåten vinne! (Ingen premier annet enn en :thumbdown: eller en :thumbup:.)

Problem 1.)

Dette er den enkle oppgaven. Passer minst for ungdomsskoleelever.

Under er et bilde av en del av en sirkel. Finn radiusen til sirkelen[, og eventuelt arkvinkelen til samme].

post-89409-1177615844_thumb.jpg

Prøver meg på 1). Føler 2) er litt for mye fysikk (lenge sida).

Kaller radius for x. Katet en er lik 0,1 og katet to lik (x - 0,04).

Pytagoras gir:

(x-0,04)^2 + 0,1^2 = x^2

0,08x = 0,016

x = 0,145 (radius)

Arkvinkel: a

sin(a) = 0,1/ (0,145)

a = 0,761 rad

a = 43,6 grader.

Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke noe spess program. Brukte Fireworks til ballene og pilene, og satte inn formlene fra Word sin Formelredigering (Sett inn, Objekt, Microsoft Formelredigering 3.0 (hvis du har det)). I Word er dette et bilde, så du kan kopiere det fra Word og lime det rett inn i Fireworks eller et annet tegneprogram. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...