plankeby Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Kan noen hjelpe meg med hvilken av pinnene på den "gamledagse" 4 pins molexkontakten jeg kan bruke til CPU vifte ?? Vil ikke ødelegge noe, fordi den havner kanskje tilbake til selger av denne brukt PCen. Er nå både lei og irritert over denne PCen, skal ta en alvorsprat med selger i morgen. Prøvde å belaste CPU til 100 % da restartet PCen seg etter par sekunder. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Okei, skal du gjøre det kjapt og enkelt, gjør dette: Klipp av de tre ledningene fra vifta, så pluggen er borte. Den midterste ledningen er en måleledning, som kun sender rpm tilbake til PC'en. Rull den litt sammen og pass på at den ikke rører noe viktig. Identifiser + og - på viften. (er det rød og svart på kabelen, er rød +. Avisoler litt av begge disse ledningene (5mm?) Nå tar du en plugg som kommer fra strømforsyningen med 4 ledninger. Denne skal ha 1 orange, 2 svarte og en rød ledning inn. Putt + ledningen fra viften inn i den orange, og - ledningen inn i en av de svarte. Skru på PC'en, og vips! har du full speed! Men garantien røk i samme slengen da. Men den hadde du vel egentlig aldri? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Takk, skal prøve dette. Merkelig at noe holder vifta tilbake på under 1300 rpm selv når CPU er over 75 grader. Må være noe som har klikket på HK, bare det ikke er mere feil..... Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Modd til det funker, det er det jeg alltid sier Uansett: thoroughbred's er varme og hardhause. Du skal få en slik bra varm før kirkeklokkene klinger. Tror de er spesifisert til 95 grader før det er over. Min gamle 1900+ palomino var stadig vekk oppe i 75 grader load. Ikke no' problem. Det er ingen som har en PC så lenge at de merker den nedsatte levetiden lell. Og har den først vært oppe i den tempen, kan det nesten garanteres at den tåler det neste gang også Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Satt vifta rett på molexkontakten, PCen slo seg da av innen den begynte å laste windows. Vifta gikk den få sekundene PCen var på. Bios tok vel dette som en feil med vifta og slo av alt? Bios skrur opp vifta først når temp. er over 75 grader. Jeg syntes det er høyt. Gir nok opp å gjøre stort mer nå. Det skal vel være slik da, og PCen er egentlig i orden.... Endret 29. april 2007 av plankeby Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 hvorfor gjøre dette mer vanskelig enn det er? Kjøp ny kjøler for 200kr og bli kvitt problemet (ikke biltemajalla, men en skikkelig en). Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 hvis PC'en ryker før windows laster tyder mye på at kjøleren er elendig montert. INGEN kjølere overoppheter så kjapt. Gjør det om igjen. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Men problemet er vel bios som ikke vil dra opp hastigheten på vifta før 75 grader. Kan ikke se at ny/ bedre kjøler vil gi noen effekt når vifta uansett vil bli kjørt på et minimum. Asus og Award bios mener visst at vifta ikke skal kjøres opp før 75 grader da. Ved å overstyre via programmet Speedfan og la vifta kjøre 100% faller det fra 65 grader idle til 55 grader idle. Så på tekniske data at denne CPU er beregnet på maks 85 grader i full load. Mads-b : Jeg tenkte at det er bios som stopper PCen fordi det ikke rapporteres noe rpm fra vifta. Endret 29. april 2007 av plankeby Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Satt vifta rett på molexkontakten, PCen slo seg da av innen den begynte å laste windows. Vifta gikk den få sekundene PCen var på. Bios tok vel dette som en feil med vifta og slo av alt? Bios skrur opp vifta først når temp. er over 75 grader. Jeg syntes det er høyt. Gir nok opp å gjøre stort mer nå. Det skal vel være slik da, og PCen er egentlig i orden.... 8499623[/snapback] At maskinen slår seg av så fort betyr nok at Bios overvåker om viften går ( den tredje ledningen som du nå ikke hadde tilkoplet på viftekontakten ( CPU )) og slår av maskinen for å hindre overoppheting. Denne overvåkingen kan muligens være fjernet i en senere Bios til HKet. Jeg sitter for øyeblikket med en 3000/333 Barton som viser ca 60 grader i Bios ved oppstart og har idle på ca 70. Den stiger til 75-80 ved full belastning. Det er ingen problemer med restarter av den grunn. De gamle typene er spesifisert for å kjøre med mye høyere temp enn dagens. Jeg har ikke brydd meg med noe annet enn standardviften som går på 2500 omdr. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Bios mener jo her at vifta kun skal gå på ca 1000 rpm under 75 grader og bare 2000 rpm over 75 grader. På 100 prosent i Speedfan kjører vifta på 3000 rpm, men Speedfan krasjer noen ganger med kommandoer fra bios tror jeg. -Men, kommer vel ikke så mye lengere på dette her. Takker for alle inspill. Tar i mot tips om software som kan overstyra vifta, men det er kanskje tryggest å la bios styre det. Det er ikke jeg som skal bruke maskinen. Endret 29. april 2007 av plankeby Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Hvis du har plass og lyst så har Netshop ryddesalg på en Mist tower En liten kommentar til mine temps. i post 49: Jeg har dessverre dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet. Endret 29. april 2007 av GLOCK05 Lenke til kommentar
HAG Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Var ute for et ASUS nForce2 hovedkort som hadde "heit" prosessor fra eg satt den sammen, der var det ei justering i Bios som justerte kjølevifta ned (slo ho av) når temperaturen var under 60 grader. Etter kommunikasjon med support hos de eg fikk hovedkortet fra kom Biosblemma fram... har manualen oppe (A7N8-Deluxe). Mitt første A7N8 DL hadde ikke denne oppførselen, med XP2600 låg CPU rundt 30 grader idle - Taisol kjøler med heatpipe. Kunne se ut som Bios overvåker CPU kjøler (vifta) og når den mangler slår av maskina Om en ikke finner en plass i Bios der CPU fan "overvåking" kan slås av kan et triks være og ha ei vifte med omdr. teller tilkobla CPU-fan på hovedkortet og vifta på kjøleren direkte til strømforsyninga (Molex). Ser du har fått opp litt mer info fra Bios om justering av vifta, er det ikke mulig og endre temperaturene? Alternativet kan være som eg beskreiv over med ei "falsk" kjølevifte tilkobla MB og vifta til kjøleren til en Molex. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Dette Asus kortet er en litt egen OEM variant laget for HP tror jeg. Som nevnt før det er bare "system monitor" hvor en kan se temp og rpm på vifta. Det er garantert ikke noe å gjøre i bios. Så lenge det går greit å kjøre CPU på 60 grader som standard ved idle, så går det jo. Lurte selv på det med å ta strøm fra molex og kable rpm telleren til viftekontakten. Bios regulerer vel vifta ved å variere spenningen i viftekontakten (?), og da blir det vel feil igjen når bios ber om at vifta skal gå i 1000 rpm, men vifta alikevel melder om 3000 rpm. Bios vil vel tolke dette som noe galt og stenge systemet eller oppføre seg ustabilt? Jeg kan jo prøve å sette chassis vifta på CPU kontakt, vet ikke om kortet krever en virkende chassisvifte. Eller så er det bare å sette på en "falsk cpu vifte" som får blåse på et eller annet inni der. Det er nok ikke flere løsninger igjen. Prøve å rekke å skrive til HP eller Asus, lurer jo litt på hva de tenker, regner med det har vært sånn hele tiden i maskinen. Det finnes vel ikke noe programvare som trygt kan kode om de fastsatte innstillinger i bios eller en nedlastet firmware? Endret 30. april 2007 av plankeby Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Er i gang nå, noen bilder (fra mobiltlf.) PCen er forresten veldig støvfri. 8485889[/snapback] Ser på bildet at dette er oki. Men en VIKTIG ting. Disse AMD prosessorene er MEGET ømfintlig. De går lett i stykker. Så være forsiktig når du monterer, demonterer cpu. At du har så høy temp er merkelig. Går viften skikkelig? Sjekk cpu load i windows ved å tryke CTRL-ALT-DEL og velg CPU. Står det 100% hele veien er det software relatert problem. Visst load er neste 0 er alt oki, da er det viften eller kjøler som er problemet. Er kjøleribbene så varm at du knapt kan ta på de... Da er det Viften som går for sakte. Hold oss informert Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Som tidligere nevnt CPU er på 0-3% bruk og temp er da på 60-65 grader. vifta går kun på under 1000 rpm og øker først når CPU er 75 grader. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Dette Asus kortet er en litt egen OEM variant laget for HP tror jeg.Som nevnt før det er bare "system monitor" hvor en kan se temp og rpm på vifta. Det er garantert ikke noe å gjøre i bios. Så lenge det går greit å kjøre CPU på 60 grader som standard ved idle, så går det jo. Lurte selv på det med å ta strøm fra molex og kable rpm telleren til viftekontakten. Bios regulerer vel vifta ved å variere spenningen i viftekontakten (?), og da blir det vel feil igjen når bios ber om at vifta skal gå i 1000 rpm, men vifta alikevel melder om 3000 rpm. Bios vil vel tolke dette som noe galt og stenge systemet eller oppføre seg ustabilt? Jeg kan jo prøve å sette chassis vifta på CPU kontakt, vet ikke om kortet krever en virkende chassisvifte. Eller så er det bare å sette på en "falsk cpu vifte" som får blåse på et eller annet inni der. Det er nok ikke flere løsninger igjen. Prøve å rekke å skrive til HP eller Asus, lurer jo litt på hva de tenker, regner med det har vært sånn hele tiden i maskinen. Det finnes vel ikke noe programvare som trygt kan kode om de fastsatte innstillinger i bios eller en nedlastet firmware? 8503206[/snapback] Sjekk i bios, se etter cool and quiet. Er det noe ang det, skal det slåes på. Da vil cpu 'snakke' med viften. Gå så i windows(om du klarer det i safe mode uten at den krasjer), installer drivere for Cool and Quiet(AMD). Du vil nå få mulighet til å justere når viftene skal starte, øke RPM etc. Din CPU bør ligge rundt 35/45 grader, ved full load rundt 55 grader. En grei måte å sjekke dette på er... som du gjorde, hold på kjøleribbene. Klarer du holde på dem uten å brenne deg er temp under 50 grader. Brenner du deg er de over. Sjekk dette.. fordi oppgitt temp via software er ofte feil. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Som tidligere nevnt CPU er på 0-3% bruk og temp er da på 60-65 grader. vifta går kun på under 1000 rpm og øker først når CPU er 75 grader. 8503325[/snapback] Oki, jeg har ikke lest alt men med den load du sier her, burde CPU temp lagt meget mye lavere. At viften ikke kjøres opp, forteller meg at noe er veldig galt. Men jeg mistenker på det sterkeste at det er software relatert. Et eller annet sted er vifte hastigheten satt feil Du sier der ikke er noe justeringer i BIOS. Sjekk grundig om du finner noe under Windows da? Denne CPU støtter Cool and Quiet, se etter dette som jeg nemte i Bios og i Windows. Finner du det, har du kanskje løst problemet. I Cool and Quiet kan du regulere temp, du kan over cloake etc.. Med tanke på overcloak... Er CPU satt riktig opp i BIOS? Sett CPU setting til auto detect. Er BIOS oppdatert til å takle den CPU? Sjekk HP sine sider, se etter siste BIOS. Jeg har reparert en del PC'er der det er oppgardert CPU, men BIOS for gammel til å detekte riktig. I slike tilfeller kan du risikere for Varm/Kald CPU grunnet feile settings. Mye å tenke på hehe, men siden pc funker, vil jeg tro at CPU HK HW er oki. At dette kan fikses via Software Du har en del å sjekke nå, jeg følger med utviklingen en stund til hehe. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Som tidligere nevnt CPU er på 0-3% bruk og temp er da på 60-65 grader. vifta går kun på under 1000 rpm og øker først når CPU er 75 grader. 8503325[/snapback] Oki, jeg har ikke lest alt men med den load du sier her, burde CPU temp lagt meget mye lavere. At viften ikke kjøres opp, forteller meg at noe er veldig galt. Men jeg mistenker på det sterkeste at det er software relatert. Et eller annet sted er vifte hastigheten satt feil Du sier der ikke er noe justeringer i BIOS. Sjekk grundig om du finner noe under Windows da? Denne CPU støtter Cool and Quiet, se etter dette som jeg nemte i Bios og i Windows. Finner du det, har du kanskje løst problemet. I Cool and Quiet kan du regulere temp, du kan over cloake etc.. Med tanke på overcloak... Er CPU satt riktig opp i BIOS? Sett CPU setting til auto detect. Er BIOS oppdatert til å takle den CPU? Sjekk HP sine sider, se etter siste BIOS. Jeg har reparert en del PC'er der det er oppgardert CPU, men BIOS for gammel til å detekte riktig. I slike tilfeller kan du risikere for Varm/Kald CPU grunnet feile settings. Mye å tenke på hehe, men siden pc funker, vil jeg tro at CPU HK HW er oki. At dette kan fikses via Software Du har en del å sjekke nå, jeg følger med utviklingen en stund til hehe. 8503436[/snapback] Dette er en ferdig sammensatt Hp Pavilion PC, bios innstillinger er ribbet for brukerstyring. Viser riktig prosessor of FSB. Hovedproblemet er jo at HP har tilpasset bios slik at det er "totalt vingeklippet" og brukeren knapt kan endre noe som helst. -Såframt det ikke finnes noen hemmelige kommandoer til skjulte menyer. Jeg kjenner godt til Award bioser og innstillinger, her er det meste kun i "monitor visning" dvs. "bare se, ikke noe man kan endre". Svikten er i bios, som ikke vil skru opp rpm på vifta til normal hastighet før 75 grader ! Nå gjentar jeg meg selv i denne tråden, og det har ingen hensikt. Finnes det ingen programvare som kan kode om "temp. eller rpm tabellen i bios"? Eller et program som overstyrer bios? Endret 30. april 2007 av plankeby Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Dette er en ferdig sammensatt Hp Pavilion PC, bios innstillinger er ribbet for brukerstyring. Viser riktig prosessor of FSB. Hovedproblemet er jo at HP har tilpasset bios slik at det er "totalt vingeklippet" og brukeren knapt kan endre noe som helst. -Såframt det ikke finnes noen hemmelige kommandoer til skjulte menyer. Jeg kjenner godt til Award bioser og innstillinger, her er det meste kun i "monitor visning" dvs. "bare se, ikke noe man kan endre". Svikten er i bios, som ikke vil skru opp rpm på vifta til normal hastighet før 75 grader ! Nå gjentar jeg meg selv i denne tråden, og det har ingen hensikt. Finnes det ingen programvare som kan kode om "temp. eller rpm tabellen i bios"? Eller et program som overstyrer bios? 8503885[/snapback] Vet det går an å unlocke visse funksjoner i noen bioser, vet ikke om det går i din, eller hvordan du eventuelt skulle gjort det. Du kan jo prøve å flashe til en nyere bios. Det vil muligens hjelpe. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Den Glacial kjøleren der er helt grei og skal klare å holde CPU-en på rundt 40 grader ganske lett,Idle (uten last)... Jeg har samme kjøleren selv på min gamle Athlon 2100XP og den ligger på ca. 40 grader Idle... Leste tester av den kjøleren før jeg kjøpte den og de ga helt ok resultater (ca. 40 grader Idle)..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå