Gå til innhold

AMD Athlon 2600 70 grader idle, hjelp

Anbefalte innlegg

Ja, det tar noen dager før pastaen har "satt seg". Dvs. at du kan forvente at temperaturen faller med 3-4'C i løpet av de neste dagene.

Ellers så ser det ut som det er mye støv i kjøleren på bilde nr 2. Det kan begrense luftstrømmen og dermed kjølinga. Blås det skikkelig bort før du setter på vifta igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I bios står det CPU temperatur, hentes dette fra selve CPU eller en sensor i vifta over kjøleblokk på CPU. Logisk er jo fra CPU, men jeg bare lurer.

8486102[/snapback]

Det er ikke noe temperatursensor i vifta. Vifta inneholder derimot en hastighetssensor som måler hvor raskt vifta snurrer (rpm). Temperaturen måles enten inni CPUen (integrert sensor) eller fra en sensor som er plassert inni sokkelen og har kontakt med undersiden av CPUen. Begge deler var vanlig på hovedkort fra den tida. Jeg vet ikke hvilken løsning som er brukt på ditt hovedkort.

Det er ingen dumme spørsmål. :) Du er ikke den eneste som har lurt på dette. Alle som svarer her har vel lurt på tilsvarende ting en gang.

Lenke til kommentar

Takk. Var knapt støv i kjøleribba, kun litt i et hjørne ved skrue til vifta. Er nok mobilkamera og sollys inn (hurra for deilig sommervær) som bidrar til litt rare farger på kjøleribba.

14 ml sprøyta med pasta holder jo til en haug med påsmøringer....

Kjører Spybot (sjekking av spionprogram) nå, CPU er da på 80-100% med temp. 70-72, som var det jeg hadde på "idle" (0-4% CPU bruk) før.

"Idle" temp. er nå på ca 45 grader (tidligere var det 70 grader).

Nesten litt for godt til å være sant dette her.... :hmm:

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er jo en god forbedring, men jeg synes fortsatt det er litt i meste laget sammenlignet med hvilken prosessor du har og hvordan det ser ut inni PCen. Det at du har en kabinettvifte der skal i teorien hjelpe en god del og jeg hadde forventet ca 45'C idle og ca 60'C på full last med den prosessoren, kjølepastaen og de viftene. Men 70'C på full last og anslagsvis 55'C idle, da begynner det å nærme seg levelige forhold.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med en gammel pc jeg ordnet med forrige helg. En AMD 2500XP som lå på rundt 70 grader (og restartet seg selv hele tiden). Renset CPU'en og kjøpte en ny kjøler på Biltema til 99 kroner ettersom jeg ikke fikk tak i kjølepasta i Fr.Stad/Sarpsborg. Den bråker litt mer enn den gamle fra GlacialTech, men nå ligger tempen på 50-53 grader under spilling.

Lenke til kommentar

Jeg er fra Fredrikstad, var innom psdata.no for å høre om dem hadde uhentet kjølepasta, men nei. Var innom annen by i jobb og fikk kjøpt pasta der.

Takk igjen for tilbakemeldinger, skal få brakt den over til kjæresten, den skal erstatte hennes Pentium III 800 Mhz PC.

Denne PCen har jo Athlon XP 2600, 1 gb ram og Radeon x800 xt platinum skjermkort. Det bør holde en stund til hennes bruk.

post-56342-1177693733_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

plankeby: Kjøleren din har ikke kobber i bunnen eller noen andre plasser. Det kan forklare litt av hvorfor temperaturen er litt høyere enn den bør, men det burde fortsatt ikke vært fullt så varmt som 70'C på full last.

Redigert: En viftehastighet på 960 rpm kan også forklare litt. Det er egentlig uvanlig lite og gir lite luftgjennomstrømning. Fordelen er selvfølgelig at det blir ganske stillegående da.

Lenke til kommentar

Kjøleren var kun i et materiale, ingen kobberfirkant eller noe innunder.

Kobber er vel litt mykt, så da hadde det vel det skilt seg ut?

Det med viftene har jeg ingen styring på (via bios).

HK er Asus A7N8X-LA (Nvidia nforce2), det er nok et eget kort for HP maskinene (?) og bios har svært reduserte justeringsmuligheter (ikke noe for klokking, vifter o.l.).

Lenke til kommentar

PCen er ikke koblet opp der den skal være ennå, så intet nytt å melde om CPU temp.

Lurer på om det kan ha noe for seg å skifte pasta på skjermkortet også, når jeg først er i gang inne i PCen og har mye pasta....

Radeon x800 xt platinum med viftekjøling. Nå er vel GPU oppe i høyere temp. en CPU, er Artic Alumina pasta grei til også GPU ?

Lenke til kommentar

CPU holder seg visst på 65 grader "idle", så jeg er like langt, vifta går visst kun på 960 rpm !! Når jeg markerer av automatisk viftehastighet i programmet Fanspeed så øker vifta til ca 2400 rpm og temp. går ned til 55 grader.

PCen skal ikke brukes av meg, og man skal jo ikke være avhenig av å kjøre noen ekstern programvare for å styre CPU vifta !??

Dette er jo en original ferdig sammensatt HP Pavilion PC.

HK er Asus A7N8X-LA under navet Escape hos HP.

Det er ikke noen nyere bios oppdatering heller, og det er bios tilpasset HP, så det er ribbet for avanserte innstillinger...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Skaff deg en overgang og kjør den direkte på strømforsyninga.

Problemet er nok at vifta pusler rundt på 960rpm.

For å få lave temperaturer med på dette turtallet kreves det meget god luftgjennomstrømning i kabinettet.

8496474[/snapback]

Ja, men merkelig er det jo at bios ikke regulerer dette selv. Dette bør jo PC selgeren av denne brukt PCen ha visst om.

Finnes det noe program som kan sende nye instruksjoner for viftestyring til Award biosen da?

Det er tre ledninger til CPU vifta, har en med rpm styring å gjøre? Kan en ledning klippes bort og vifta dermed gå for fullt?

Kan jeg bare sette vifta på en av molex strømkontaktene? Alt er vel på samme volt og styrke ?

Takker nok en gang for hjelp.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

OK, det er ingen ledige viftekontakter. Både cpu og kabinrttvifte tusler rundt på lav hastighet uansett.

CPU temp er på 54 grader idle når CPU vifta går for fullt.

-Men å klippe over en ledning til vifta vil ikke hjelpe? Jeg bare tenker om det er slik at kontakten hele tiden gir samme styrke, men det er den tredje ledningen til vifta som styrer rpm ?

PCen henger seg opp når temp går over 67 grader på CPU, tåler Athlon XP 2600 ikke mer enn det? -Eller kan CPU være noe slitt pga brukt under høye temp av forrige eier?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Slikk du forklarer det høres det ut som maskina har en eller annen "silent mode" som bør være mulig å oppheve enten i bios eller vha. en dip switch eller lignende på hovedkortet.

Les gjennom manualen til HK for å se om det er noe slikt der.

Alternativet er som sagt å kjøre CPU vifta på en molex kontakt.

Lenke til kommentar
Prøv å ta av kjøleren, fjern evt støv og påfør et nytt lag termisk pasta.

8480368[/snapback]

Takk. Jeg er veldig blank på dette.

Ja, får prøve. Syntes kjøleribba er veldig varm også, gjør vondt å ta på etter 4-5 sekunder.

Temperaturen ligger på 73-75 grader. Er det ødeleggende for CPU over tid? Hvor varm kan det bli ved høy belastning?

Jeg vrikka litt på kjøleren for å kjenne om den satt helt fast, kan jeg da ha gjort det værre?

Kan ikke se støv på kjøler/vifte med øyet.

Får vel kjøpe kjølepasta da....

Føler meg litt lurt på bruktkjøpet nå, skal sjekke priser på kjølepasta.

Hva bør temeraturen helst være ??

8480406[/snapback]

Temperaturen kan være forskjellig fra pc til pc og amd sine prosessorer skal vist nok produsere mindre varme en intel sine, jeg har en bærbar dell inspiron 2200 med en intel pentium M prosessor og den drar jeg fint ned i 30-40 grader ved vanlig bruk og en 55-70 ved kjøring av tunge programmer.

Ut i fra min erfaring vil jeg anslå att din amd i det minste burde ha samme temperatur som min intel.

Men så skal det være sagt at prosessorer i bærbare pcer tåler en del mer enn prosessorer i stasjonære, du kan sikkert godt dra prosessoren opp i en 70-80 grader uten att den tar skade av det, men som sagt så forlenger ikke det levetiden til prosessoren din..

Endret av sniffmaster
Lenke til kommentar

CPU er nå konstant på 55 grader ved "idle" (0-3 % cpu bruk) enda vifta kjører på maks.

Jeg lurer jo på hvor mye mer belastning CPU vil tåle tår temp. er så høy ved "idle".

HK er en egen vaiant for HP, så det er ingen support eller manual fra Asus på dette kortet. Der er ingen brytere eller jumpere på kortet, utenom for å nullstille bios passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...