Gå til innhold

AMD Athlon 2600 70 grader idle, hjelp

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøp en brukt PC (HP) med Athlon XP 2600 CPU. Merket raskt at vifta gikk på høy effekt ofte, noe som irriterte lydmessig.

Ser nå at temperatursensoren viser 70 grader på CPU, det er når PCen kun er påslått uten anet en Windows som kjører.

70 grader er vel høyt over normalen?

Kan det være at kjøleelement med vifta på ikke sitter godt nok på selve CPUen?

Har slitt med at PCen "fryser" (alt stopper opp og jeg må kob le fra strømmen og boote opp igjen), kan det ha noe med CPU temp. å gjøre?

Takk for alle inspill, jeg er blank på dette.

Frykter litt at jeg har kjøpt en PC som ikke er helt ok...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at kjøleren har dårlig kontakt med prosessorkjernen ja. Ta av kjøleren, rens bort eventuelle rester av kjølepasta med barberblad, isopropanol/rødsprit og q-tips, påfør ny kjølepasta (kun en bitte liten dråpe over kjernen) og sett på kjøleren igjen.

Vær forsiktig når du holder på med dette, og ikke vrikk og vri på kjøleren. Prosessoren din har nok ikke varmespreder, så kjernen ligger litt mer utsatt til en på nyere prosessorer.

Lenke til kommentar
Prøv å ta av kjøleren, fjern evt støv og påfør et nytt lag termisk pasta.

8480368[/snapback]

Takk. Jeg er veldig blank på dette.

Ja, får prøve. Syntes kjøleribba er veldig varm også, gjør vondt å ta på etter 4-5 sekunder.

Temperaturen ligger på 73-75 grader. Er det ødeleggende for CPU over tid? Hvor varm kan det bli ved høy belastning?

Jeg vrikka litt på kjøleren for å kjenne om den satt helt fast, kan jeg da ha gjort det værre?

Kan ikke se støv på kjøler/vifte med øyet.

Får vel kjøpe kjølepasta da....

Føler meg litt lurt på bruktkjøpet nå, skal sjekke priser på kjølepasta.

Hva bør temeraturen helst være ??

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Flott hvis noen vet om fysiske butikker i Fredrikstad, Sarpsborg og Halden som selger kjølepasta til normal pris.

Skal til Halden i jobb i morgen.

Kommer fort opp i 88 grader ved kjøring av programmer..!

PCen henger seg stadig opp, kan det skyldes at CPU er noe ødelagt/ustabil fra høye temp.?

Er det noe håp om at ny kjølepasta kan redusere temp. med over 10 grader?

Prosessoren:

post-56342-1177619448_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Ja , termisk pasta kan senke temperaturen med ti grader, men ville først og fremst tatt et alvordsord med selger.. Cpu'en forlenger ihvertfall ikke livet ved å kjøre på høy temp.

8482661[/snapback]

Jeg får nok prøve å finne nummeret til selger ja. Hatt maskinen i 3 uker nå, men ikke fått satt meg ned ordentlig før nå og lagt inn programvare og sjekka status på den.

Håper jo at alt er i orden, og vil prøve ny kjølepasta.

Siden den trolig har kjørt på 70-90 grader, er det innenfor hva prosessoren tåler ok, eller er det i overkant med tanke på livslengde.

Nå har jeg flytta på PC en litt fram og tilbake i bil, men kjøleblokka skal vel ikke løsne litt av den grunn?

Kan man alltid stole på oppgitt CPU temp? Gradene jeg viser til vises både i bios meny og vis programvare i Windows, og det meldes lik temp.

Lenke til kommentar
Hva slags hovedkort har du?

8482912[/snapback]

Husker ikke hovedkortet nå desverre, er ikke hjemme.

Det er en HP a100.no PC, hvis det sier noen for noen her nå...

Kan jeg oppbevare kjølepasta i sprøyta si lenge etter å ha brukt litt, eller må det som ikke brukes kastes innen et år?

Lenke til kommentar
Ja , termisk pasta kan senke temperaturen med ti grader, men ville først og fremst tatt et alvordsord med selger.. Cpu'en forlenger ihvertfall ikke livet ved å kjøre på høy temp.

8482661[/snapback]

Jeg får nok prøve å finne nummeret til selger ja. Hatt maskinen i 3 uker nå, men ikke fått satt meg ned ordentlig før nå og lagt inn programvare og sjekka status på den.

Håper jo at alt er i orden, og vil prøve ny kjølepasta.

Siden den trolig har kjørt på 70-90 grader, er det innenfor hva prosessoren tåler ok, eller er det i overkant med tanke på livslengde.

Nå har jeg flytta på PC en litt fram og tilbake i bil, men kjøleblokka skal vel ikke løsne litt av den grunn?

Kan man alltid stole på oppgitt CPU temp? Gradene jeg viser til vises både i bios meny og vis programvare i Windows, og det meldes lik temp.

8482839[/snapback]

De "gamle" prosessorene med 180 -130 nm produksjons teknikk tåler generelt høyere spenninger og temperaturer. Det er selvfølgelig også god mulighet for at temperaturmålingen er feil, men hvis du svir deg når du tar på kjøleribba, er nok temperaturen riktig.

Det er godt mulig at kjøleblokka har flyttet litt på seg, du får nesten bare prøve å feste den på ny med pasta.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger. Dette er til stor hjelp for meg.

Siden alt er originalt fra HP (altså ikke satt sammen selv av privatperson), så bør jo hovedkort, kjøling osv. være riktig tilpasset hverandre.

Som jeg nevnte tidligere her, så klarte jeg ikke la være å kjenne om blokka satt løst, den bevegde litt på seg. -Uten at CPU temp. ble noe høyere etter jeg klådde på kjøleribba (virker som om temp. kanskje steg 2-3 grader etter det??).

Bruker kjøleblokka å sitte litt fast på CPU, eller har kjølepasta ingen "limende effekt".

Kjøleblokka virker jo veldig varm, men en CPU kan vel ikke få en feil som gjør at den produserer mye mer varme enn normalt?

Skal uansett prøve å ringe selger, hvis jeg finner tlf. nummer til ham. Har nå brukt såpass mye tid på å innstallere og tilpasse diverse programvare, så det frister lite å bruke tid på returnering. -Men det skal jo selvsagt virke.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Bruker kjøleblokka å sitte litt fast på CPU, eller har kjølepasta ingen "limende effekt".

Kjøleblokka virker jo veldig varm, men en CPU kan vel ikke få en feil som gjør at den produserer mye mer varme enn normalt?

8483012[/snapback]

Kjølepastaen har litt "limende" effekt, mest når den har "satt" seg. Mulig du ødela litt av den effekten når du flyttet på kjøleblokka. Virker som om det er dårlig kontakt mellom cpu og kjøleblokk. (eller at kjøleblokka rett og slett er dårlig).

Angående eventuell feil på cpu slik at den produserer mer varme, så vet jeg ikke om det kan være tilfellet, desverre.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har kjøpt Artic Alumina pasta nå. Håper den ikke er veldig simpel i forhold til f.eks. Artic Silver 5.

Jeg kjøpte det som var tilgjengelig i vanlig databutikk (89 kr for 14 ml), er litt utålmodig, ønsket ikke å vente 2-3 virkedager fra nettbutikk.

Så da skal jeg se på dette etterpå og håper på en forbedring.

Syntes jo kjøleblokka er varm nok fra før, men det er verdt et forsøk med ny pasta.

Hvis jeg er like langt så blir det et oppgjør med selger av PCen...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Som du langt på vei sier er det neppe noe særlig å hente med ny pasta når kjøleribben allerede er veldig varm.

Vil tro du har problemer med å bli kvitt varmen fra kjøleribben ikke fra CPU. Kanskje prøve å sette en annen vifte til å blåse på den.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Rart at ingen har tenkt på dette hittil. Jeg syns det kan høres ut som en liten ripe i overflaten som dekker kjernen, en "knust" kjerne. Om det er en ripe der, eller om sidene på den lille "boksen" er småknust, fører det til så høy temp.

Gammel kjølepasta, dårlig kjøler, for mye vcore, kan selvfølgelig være problemet også.

Lenke til kommentar

Da er det utført, håper jeg ikke tok på for mye eller lite pasta.

Gjenstår å se resultatet, maskinen slås på i dette skrivende sekund.

Trenger pastaen litt tid på å virke optimalt på noen måte ? Vet jo at mye lim o.l. trenger ofte flere timer eller døgn for å virke optimalt eller "gå seg til".

Ble vel ca halvt riskorn med pasta...

I bios står det CPU temperatur, hentes dette fra selve CPU eller en sensor i vifta over kjøleblokk på CPU. Logisk er jo fra CPU, men jeg bare lurer.

Mange kanskje rare spørsmål fra meg her, men...

Dette med CPU og kjøling området er ikke min sterke side.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...