Gå til innhold

Linux på gammel maskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt kan kjøre på den, men alt kjører ikke like bra. Spørs litt på hvor kjent du er med linux. Du kan faktisk kjøre full pakke, men du vil kankjse ikke bli helt fornøyd med ytelsen. Xubuntu er vel det enkleste av de lette, ellers kan du jo sjekke ut puppylinux og damn small linux. Du finner alt på www.distrowatch.com.

Lenke til kommentar

Hvis du er nybegynner er du sikkert interessert i et grafisk skrivebordsmiljø, men med bare 128 MB RAM er det rimelig meningsløst å forsøke seg på å kjøre KDE eller GNOME, som er de to mest populære skrivebordsmiljøene.

Som Del nevner, Xubuntu som f.eks. bruker det grafiske miljøet XFCE har vel 128 MB som offisiell minimumsspesifikasjon. Med andre ord, maskinen blir neppe noen rakett, men det er vel verdt et forsøk. Alternatitv kan du teste ut andre distroer med simplere vinduhåndterere som IceWM eller Fluxbox (Fluxbuntu) dersom du i det hele tatt skal kjøre grafisk miljø (X) på den i det hele tatt.

(Edit: Det var ikke meninga å gjenta Del her, men... )Alternativt kan du kan kanskje ta en titt på distroene PuppyLinux eller DamnSmallLinux. Det er sikkert flere lette distroer å velge blant og.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Skal ikke mye til å slå xp i utseende akkurat :yes: Det som er fint med distroer som puppy linux er at man kan få liv i såpass gamle maskiner. Og fortsatt ha masse av de nyeste av ting innen data. Jeg synes det er et mirakel at xp har holdt såpass lenge som det har gjordt. Kan fint kjøre xp innimellom for å spille, selv om det ikke blir så ofte lenger. Er alt for glad i å rote rundt i linux siden man har tilgang til å endre på hver eneste lille detalj. Prøvde vista en kveld og det var nok for meg. Hørte at man ikke kan endre på start menyen engang. Ingen av lydkortene mine hadde drivere heller, så et os uten lyd er ikke akkurat spennende. Skjønner ikke hvordan microsoft har tørt å overlate alt ansvaret med drivere til tredjepart. Kan fort miste all kontroll over eget os da, som det som har skjedd med vista. Godt å sitte på et system med så mye driver støtte i kjerna. :)

Lenke til kommentar
hadde du kunnet linux fra før hadde jeg villet anbefale å kjøre slackware med xfce eller fluxbox , men siden du ikke kan noe linux hadde jeg også villet godt for xubuntu .

8483483[/snapback]

Vil nå mene at det er lettere å gjøre det samme med Gentoo, bare man følger Gentoo's dokumentasjonen til punkt og prikke (det kan hvem som helst gjøre).

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke brukt for mye tid på det som er lettest av desktop/wm, selv om det er noe å spare på å velge en lettere desktop. En standalone wm som Icewm f.eks. duger ganske greit.

Problemet er at hvis du har tenkt å bruke den maskina til desktop så blir det fort en flaskehals. Det skal ikke mer til enn at du fyrer opp firefox med en del vinduer, kanskje thunderbird og du risikerer allerede at det swappes en del. Får du lyst å kjøre openoffice er stagnasjonen komplett.

Dette duger til lett bruk, men jeg vil anbefale deg å finne noen rambrikker på dynga slik at du får mer minne i maskina (gjerne 256 - 512MB). Cpu-en duger fint til mye rart.

Lenke til kommentar

Godt poeng. WM er bare en applikasjon, firefox og OO er også meget ressurskrevende. Derfor kan det være smart å titte på utvalget applikasjoner i distribusjoner som puppy linux. Abiword fungerer meget godt til tekstbehandling, og Gnumeric er et meget godt regneark. Til browsing har man jo et hav å velge i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...