Gå til innhold

Programmer bruker veldig mye av CPU?

Anbefalte innlegg

Her om dagen installerte jeg Ubuntu 7.04 på en ekstra partisjon på maskinen jeg vanligvis kjører XP på, fordi jeg hadde lyst til å prøve ut linux litt.. ;)

Nå som jeg har fått satt meg litt inn i det, vurderer jeg å mer og mer gå over til å bruke ubuntu fast.

Det jeg her stusser litt på, er når jeg åpner systemmonitor, og ser at CPU-bruk ligger jevnt på mellom 10-30% ?

F.eks. hører jeg alltid på musikk når jeg sitter på pcen. Og uansett hvilket musikk-avspillingsprogram jeg bruker, bruker det _mye_ av CPU i forhold til vanlig. Musikken lagger ofte litt hvis jeg bytter task, etc..

Nå skal det sies at jeg ikke her har verdens raskeste prosessor, i en 3 år gammel AMD Sempron 2600+, men det bør vel egentlig ikke være noe problem, når alt går så fint i XP?

EDIT: Denne lag'en på musikken er etterhvert så irriterende at det får meg til å droppe å bruke Ubuntu. Det må da finnes en grunn til dette?

Endret av heismann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt sikkert en grunn, ja ;-)

I system-monitor er det en liste som viser hvilke prosesser som bruker mest CPU- og minneressurser. Du kan f.eks. sortere dem etter CPU-bruk osv. Er det musikkspilleren (hva slags spiller bruker du forresten?) din som bruker så mye ressurser eller er det noe annet, kanskje?

Bruker du Compiz eller Beryl? Hakker det selv om du skrur av dette? Vet du hva slags lydkort du har?

Det er ikke så lett å feilsøke andres maskiner -- har du flaks dukker det opp noen her som har hatt ca akkurat det samme problemet som deg og kan servere deg en løsning på sølvfat... vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jo, takk for hjelp! :)

Jeg brukte Songbird da problemet var som verst, men gikk over til Amarok, og da bedret det seg litt.

Har sortert prosessene etter CPU-bruk, og det er musikk-programmene som bruker mest. Men det som overrasker meg, er at selve system-monitoren bruker såpass mye? Ofte rundt 20 % av CPU, men denne prosessen kjører jo bare når jeg sjekker system-monitoren.

Av lydkort har jeg bare noe sånn AC 97 onboard-greier på hovedkortet..

Compiz eller Beryl har jeg aldri hørt om, så det er ikke godt å si..?

Lenke til kommentar

Songbird er ikke akkurat den letteste spilleren når det gjelder cpu da. Den er fortsatt rimelig beta. Bruker du gnome eller kde? Amarok vil også bruke ekstra mye ressurser under gnome. Finnes mange spillere som er litt lettere på cpu bruken. Som xfmedia, xmms, bmpx, rhythmbox, exaile... Under gnome ihvertfall.

Du kan også skrive

i en terminal for å se på prosessbruk. Denne viser også prosessene som brukes av root. :)

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg system-monitoren med 'top' i terminalen, og der fikk jeg et litt annet resultat.

CPU-bruken til system-monitoren var da borte.

Amarok bruker rundt 2-4 %, som er en del mindre enn Songbird, så det funker ihvertfall.

Jeg ble nå klar over en ny prosess, som jeg ikke har sett før, siden jeg ikke har vist "alle prosesser", og den heter Xorg. Er det noen som kjenner til den? Kan det være en grafikk-prosess?

For jeg har ikke installert noen skjermkort-driver i linux enda, mest fordi jeg enda bare tester det ut litt, og i tillegg er litt n00b som ikke har funnet ut hvordan man installerer det. :p Noen som vet hvordan man fikser ATI-drivere til Radeon-kort?

Det er altså nå Amarok og Xorg som bruker ca. 2-4 % cpu hver.

Jeg bruker Gnome.

Har også samme problemet når jeg spiller av video, uavhengig av hvilket program jeg bruker.

Men det jeg ser, er at det er kun når jeg spiller av, at programmene bruker CPU, så det er åpenbart ikke programmene sin feil..

Lenke til kommentar

hmm... vet du om Amarok benytter seg av Gstreamer eller Xine? Gstreamer er ikke like kjapp på dekoding som Xine. For å finne ut av det så åpner du Amarok->Instillinger->Oppsett av Amarok også trykker du på Lydmotor tabben. Det som står under Lyd System i en drop-down box er lyd motoren du bruker for øyeblikket.

Lenke til kommentar

@ Skinney:

Amarok bruker Xine..

@ Flyndrefjes:

Hvordan skjermkort bruker du? Og har du installert driver?

For kan det være noe grafikk-messig her, siden Xorg også bruker såpass mye av CPU?

Og da kan jeg jo spørre om det igjen, noen som vet hvordan jeg får installert driver til mitt ATI Radeon 9550-skjermkort?

Lenke til kommentar

Heismann: Jeg antar du er interessert i å installere de proprietære driverne fra AMD/ATi for å få best mulig 3D-ytelse, fremfor å bruke de frie driverne som evt. finnes for kortet ditt, ikke sant? I så fall, har du prøvd å bruke System -> Administration -> Restricted Driver Manager for å installere driver for kortet ditt?

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, kommers, nå har jeg ihvertfall skjermkort-driver! :)

Men CPU-bruken er fortsatt den samme.. :p Er dette egentlig noe problem? Det er ikke irriterende lenger, og jeg legger ikke merke til det ved normal bruk, annet når jeg sjekker system-monitoren.. Kan det påvirke noe slitasje på prosessor, eller noe sånt, eller er det bare å kjøre på? ;)

Lenke til kommentar

(Husk at du må restarte Xorg for at de nye driverne skal tas i bruk. Dvs enten logge ut/inn eller drepe X-servern med å trykke ctrl+alt+backspace, om du ikke allerede har gjort det.)

Om det ikke er irriterende lenger eller skaper praktiske problemer, så er det vel ikke noe å bry seg om lenger. At CPUen brukes er jo helt naturlig -- den er jo til for å brukes. Jeg tror ikke du skal være redd for "slitasje" på CPUen, nei ;-)

Lenke til kommentar
Xorg er vel window-manageren til Linux.  Den er en av fundamentene i Linux (og div andre Unix-liknende OS).  Så den trengs ja.  :p

edit: slått på målstreken.  (rotet for lenge med å svare)  :blush:

8491281[/snapback]

Som rocknrolf77 sa, så er Xorg ein X server, og ikkje ein windaugehåndterer.(windowmanager) Eksempler på windaugehånderarar er:

openbox

blackbox

dwm

ratpoison

metacity (vert nytta av gnome)

kwin (vert nytta av kde)

fluxbox

fvwm

for å nevne nokon.

Hovedoppgåva til X er å rende/teikne sjølva skjermbilete, ikkje å ta seg av korleis det ser ut/oppfører seg.

Lenke til kommentar
@ Flyndrefjes:

Hvordan skjermkort bruker du? Og har du installert driver?

For kan det være noe grafikk-messig her, siden Xorg også bruker såpass mye av CPU?

Og da kan jeg jo spørre om det igjen, noen som vet hvordan jeg får installert driver til mitt ATI Radeon 9550-skjermkort?

8491961[/snapback]

Sorry, litt treg til å svare her. Men skjermkortet er av integrert type på hovedkortet. HELE 32 MB RAM. Har installert nVIdia-drivere. Men det kjører som f*** i Ubuntu!

:dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...