Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Effekt og Energi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
effekt og energi? kan du forklare litt nærmere?

8479378[/snapback]

Elektrisk effekt og elektrisk energi. Hva det er, formler, sammenheng, regulering, måleinstrumenter, strømpris, lover osv.

8479777[/snapback]

Effekt;

Effekt er varme

P(effekt)=U(Spenning)*I(strøm)

P=U*I*Roten av 3*Cos Fi (tre fas utregning)

Varmeregulering? PT elementer/termo element (motstand verdiforandringer)

Jeg synes kanskje du burde holde deg unna regulering (termo elementer o.l)vist du ikke har noe kunnskaper innen dette emne enda, og kanskje undersøke dette litt senere.

Strømpriser må du sjekke med det enkelte selskapet om.

Måleinstrumenter (Multimeter, Voltmeter, Induktive målere etc.)

Kjenner ikke til annet enn termo elementer for å måle varme.

Vi du kan spesifiere deg litt mer så kan jeg nok hjelpe deg tålig godt, men du må velge noen litt mindre emner ettersom de du har valgt er enorme.

Lenke til kommentar

Effekt = Energi pr. tidsenhet (som alle andre plasser i fysikken)

P = effekt, måles i watt (W)

W = arbeid eller energi, måles i joule (J)

t = tid, måles i sekunder

P = W/t

Effekt er ikke nødvendigvis varme. Effekten beskriver hvor mye energi det brukes pr. sekund. Energien kan over til mekanisk arbeid, lys osv. Ikke bare varme.

Lenke til kommentar
Tusen takk begge to. Ta f. eks Sammenhengen mellom effekt, strøm og resistans. Eller Kabeltverrsintt og sikring av forbruk. Kan du noe om det som du vil dele? :)

8536480[/snapback]

Heisann, skal prøve å hjelpe deg litt her.

Kabeltverrsnitt velges ut ifra hvor mye kursen belastes med, man har her en bok som heter "FEL" der man kan lettere se hvor stort tverrsnittet man må ha i forhold til forlegnings metode og temperaturer i rommet. Forlegnings metoden er f.eks om kabelen ligger på en kabelbro eller i rør i vegg. Ta f.eks en 1.5mm2 (halvannen kvadrats) kabel, denne ville jeg ikke belastet med mer enn 15-16 ampere om jeg husker riktig ;)

Sikringer er jo som sagt til for beskyttelse. Sikringer er rett og slett til for å koble ut annlegget ved kortsluttning og overbelastning. En ting som er viktig når man velger sikring er å finne høyeste kortsluttningsstrøm, laveste korsluttningstrøm samt sørge for at sikringen er høyere enn det kretsen trekker.

Sammenheng mellom effekt, strøm og resistans.

Her har man formler slik at man kan se hvordan de påvirker hverandre.

P(effekt) - I(Strøm) - R(Resistans) - U(Spenning)

P = U * I

U = R * I

I = U / R

R = U / I

Håper det var forståelig, har du interesse for å vite mer eller om noe var forklart dårlig, så er det bare å spørre =)

Edit: Feil informasjon.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

vbrattla:

Ènfase får du når du kopler en last mellom en fase (L1) og et nullpunkt (N-leder) på en tilførseltrafo. Dette betyr i praksis at du får 230VAc. Man har fortsatt 2 ledninger, og vil få lik sinusbølge som man får med tofase.

Tofase får du av å kople en last over 2 spoler på en tilførseltrafo (L1,L2). På et TN anlegg fører dette i praksis til 400VAc, på F.eks et IT-anlegg fører det til 230VAc

Trefase får du av å koble deg over 3 faser på en tilførseltrafo, noe som videre gjør det mulig å få et dreiende magnetisk felt i F.eks en elektromotor.

Formelen for Effekt (Watt) er:

P = U*I*cosphi i enfase, tofase og likestrøm.

I trefase får man en høyere effektivverdi som følge av "tettere" sinusbøger, man bruker derfor formelen:

P = U*I*cosphi*roten av 3

cosphi er et tall som kompenserer for en "usynlig" (reaktiv) effekt som oppstår når man kopler inn en ikke-resitiv last. Denne lasten fører til at Strøm og spenning beveger seg vektorielt ulikt og lager et effekttap.

I en resitiv last (varmekabler, lamper osv) vil strøm og spenning bevege seg likt (0 grader forskyvning). Dersom du taster inn cos 0 på kalkulatoren din vil du se at tallet du får blir 1, man får dermed formelen P = U*I*1. På grunn av dette kan du ta bort cosinusfaktoren fra likningen når du snakker om laster i form av vanlige resistanser (motstand, varmetråd osv).

cosphi er IKKE virkningsgrad. Når man snakker om virkningsgrad i elektrofaget refererer man som oftest til tapet som oppstår mellom den elektriske effekten (Tilført effekt Pt) og den mekaniske effekten man tar ut på den dreiende akslingen på en elektromotor.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Ser det du skriver om en-to-tre fas, og innser at det jeg skrev var helt på jordet. Tror kanskje jeg tenkte litt feil da jeg skrev det.

cosphi er IKKE virkningsgrad. Når man snakker om virkningsgrad i elektrofaget refererer man som oftest til tapet som oppstår mellom den elektriske effekten (Tilført effekt Pt) og den mekaniske effekten man tar ut på den dreiende akslingen på en elektromotor.

Ser helt klart at du har peiling på det du skriver, men jeg forstår ikke akkurat dette. Som sagt, på vanlig hus installasjon så tilsvarer cosphi 1 og dermed tas den ikke med i formelen ettersom den ikke vil gjøre noe forskjell. Men si man skal koble en tre fas motor og virkningsgraden er 0,89. Vil det ikke være tilfelle at cosphi blir 0,89 da, og formelen blir f.eks U = R * I * roten av tre * cosphi (0,89)?

Er skole elev så vil gjerne ha en rettelse på dette om det er feil =)

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Kunne tenkt meg å ta opp denne igjen, har kun ett spørsmål.

Blir dette svaret riktig? W = 10*m*g*h = 10*0,3kg*9,81m/s2*0,75 m = 22,0725 J

Blir det riktig med Joule på slutten av svaret eller skal det være W?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...