Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren mister kraft når den blir varm


Anbefalte innlegg

Hei.

Det har i det siste oppstått et problem med bilen min.

Problemet er at når motoren begynner å nærme seg driftstemeratur

begynner den å fuske skikkelig. Mister plutselig motorkraft. For å få tilbake

kraften kan jeg trykke inn clutchen og gi litt gass eller vente til det gir seg. Som

regel ender det i et lite smell i potten. (feil tenning?)

 

Bilen det er snakk om er en Chrysler Neon 2.0 sohc '95.

 

Noen forslag til hva som kan være galt?

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det smeller i potta får den for mye bensin. Kan jo komme av tenningsfusk, men siden du sier at det skjer når den blir varm vil jeg tippe at det har noe med en temp.føler og gjøre. Motoren din drukner sikkert i bensin når den blir varm. Åssen er den og starte når motoren er varm?

 

Tenningsfusk kan på enkelte biler også komme når motoren blir varm da slutt trinnet blir overopphetet, men da pleier den og stoppe helt og jeg tror ikke dette er noe kjent problem på chrysler. Tenningsfusk pleier mer og være over hele turtalls registeret eller ved belastning av motoren.

 

Kan også være defekt lambda sonde som skriker etter feitere blanding.

Lenke til kommentar
Hvis det smeller i potta får den for mye bensin. Kan jo komme av tenningsfusk, men siden du sier at det skjer når den blir varm vil jeg tippe at det har noe med en temp.føler og gjøre. Motoren din drukner sikkert i bensin når den blir varm. Åssen er den og starte når motoren er varm?

 

Tenningsfusk kan på enkelte biler også komme når motoren blir varm da slutt trinnet blir overopphetet, men da pleier den og stoppe helt og jeg tror ikke dette er noe kjent problem på chrysler. Tenningsfusk pleier mer og være over hele turtalls registeret eller ved belastning av motoren.

 

Kan også være defekt lambda sonde som skriker etter feitere blanding.

8482222[/snapback]

Takk for raskt svar. ;)

Den er ikke noe problem å starte selv ved varm motor. Men hvis jeg stopper den når den begynner å fuske, for så å starte den igjen, så gir den seg en stund :hmm: .

 

Det kan føles ut som om den får for mye bensin. Men kan det være den heller får for lite luft?

 

Glenn

Lenke til kommentar
Få et verksted til å lese av feilkoder. Da finner de fort ut om det er en feil på en sensor som regel.

 

Ellers regner jeg med at luftfilter, tennplugger og alt det vanlige ikke har gått langt over tiden.

8487225[/snapback]

Var innom et verksted (skal ikke nevne navn) men der fikk jeg så kontant "NEI, det

kan vi ikke gjøre!" at jeg nesten ble skremt. Kan kjøre innom et merkeverksted å høre.

 

Både luftfilter, plugger og pluggledninger er nylig skiftet, ja. Foretok også et oljeskift i

går og skiftet oljefilter mens jeg var i gang. Fikk ikke testet bilen så mye etter dette

men mener den ble merkbart bedre. Kan dette være en grunn til at den fusker?

 

Glenn

Lenke til kommentar

Jeg også har samme problemer, men min 94 mod E36 3l M3 motor, der også kom det i begynnelsen når den var varm mens nå kommer det med en gang. Hakker og fusker på lite gasspådrag, men trykker jeg den i bunn så kommer den som et skudd. Ihvertfall som regel, noen ganger "få" så kommer den ikke i det hele tatt og må vente noen sekunder før jeg prøver igjen.

Lenke til kommentar

Har problemer med min og om dagene.. Starter helt fint og kommer seg opp i

fart, helt til jeg nermer meg flat pedal.. Da forsvinner motorkraften veldig

mye, så hikster den seg bortover litt avogtil når det skjer. Er veldig opp og ned

når dette her skjer. Noen ideer til hva problemet kan være? Har veldig lyst å få

en totalt motorservice på den men det koster vel en del penger.

Endret av Sjokoladekake
Lenke til kommentar

Det kan se ut som det kanskje var oljen som skapte de største problemene, men

problemet er der ennå. Bare i mindre grad. Det er samme greien. Jeg kjører motoren

driftsvarm, og kanskje litt til, så mister jeg motorkraften. Men nå varer fuskingen bare

en liten stund (ca halvt minutt eller noe) så gir den seg.

 

Noen gode forslag?

Burde jeg kanskje skifte oljen igjen?

 

Glenn

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå, etter mange måneders irritasjon, endelig fått "psykologtime" til bilen hos

Møller. (les: diagnosetest).

Fikk følgende liste;

 

*O2 sensor regulerer ikke.

*Vakumlekkasje på innsug

*Gasspjeld (husker ikke i hodet hva feilen var her, skal sjekke i morgen)

 

Har kjøpt ny O2 sensor som skal monteres så snart som mulig.

Noen som vet hva den heter på engelsk? Annet enn oxygen sensor.

Har verkstedsbok til bilen men finner ingenting om skifte av denne. Hvor befinner denne

seg på disse bilene?

 

Noen som har noen gode ideer til feilsøking på vakumslanger og gasspjeld?

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vær obs på at feilkodene ikke alltid peker på riktig komponent (den som har feilen). Av og til vil feil på EN komponent medføre at en annen komponent gir feilvarsel. På min fikk jeg varsel om at lambda-sonden hadde feil. Byttet lambda-sonde, samme feil. Byttet hele motorstyringen, samme feil. Sendte feilkodene til fabrikken, det viste seg at det var luftmasseføleren som var årsaken til at lambdasonden viste feil. Byttet luftmasseføler, alt ok igjen. Fikk også varsel (lenge etterpå) om at tomgangsluftmengderegulator trakk for mye strøm. Demonterte denne, renset og smurte opp, men det hjalp ikke. Byttet den, alt ok.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...