Gå til innhold

Ble nektet på bussen fordi hun bar burka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at burka, som resten av klesdrakten i midtøsten opprinner i en praktisk fordel. Uten at jeg vet noe spesielt om dette, så vil jeg tro det skjermer mot kraftig sol og varme, samt vind og støv som blåses opp. I vårt land (og lignende) er burkaen en måte å vise tilhørighet på, at de er der de er fra og ikke skammer seg over det. I en del land er det også en uskreven regel at kvinner SKAL gå med burka, og det er klart at man som første eller annengenerasjonsinnvandrer har vansker med å kvitte seg med slike normer uten videre. (EDIT: jeg forstår også at kvinnen følte seg krenket av bussjåførens krav og dermed ikke var spesielt villig til å innfri. Men hun kunne jo helt sikkert vært mer medgjørelig, og på den måte kanskje gjort ting enklere for alle parter)

Jeg føler dermed at det blir mer korrekt å sammenligne drakten med bunad enn finnlandshette. Og videre at bussjåføren bør få reaksjoner på dette, men sparken for en slik enkelthendelse virker på meg som litt drøyt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Mye synsing her. Burka er ikke påbudt av koranen, men en ubrytelig norm i mange kulturer. Derimot er det påbudt i koranen å dekke til nakke og hår. Begge deler har i utgangspunktet den funksjonen å skjerme kvinner fra fremmede menn. Det kan virke både meningsløst og kvinneundertrykkende fra et vestlig synspunkt, men det er faktisk mange kvinner som velger å gå med dette selv. Det er en del av deres kultur, som Armenminau har vært inne på. Det virker som mange her er mer opptatt av å bryte ned Islam og alt det "de helvetes muslimene har fore" heller enn å vise toleranse ovenfor andre mennesker og deres valg. Da henger man seg opp i slike ting som legplikt og kvinneundertrykking, som man ellers driter enn lang marsj opp i.

Lenke til kommentar

Men hva er en finlandshette godt for da?

En finlandshette, eller balaklava er et hodeplagg som dekker hele hodet unntatt ansiktet eller i mange tilfeller bare øynene. Navnet «balaklava» kommer fra byen ved samme navn som ligger på Krim-halvøya, etter at engelske kvinner strikket slike hetter under Krimkrigen for å gjøre det lettere for soldatene å holde ut kulden. Ideen hadde de fra soldatene selv, som trakk på seg ekstra store ullsokker og laget hull for øyne og munn.
Lenke til kommentar
Rasisme/diskriminering er straffbart.

Burka har ikke noe med rase å gjøre.

 

Diskriminering er ikke straffbart, men promoteres stort av staten, og vi diskriminerer andre daglig.

8490098[/snapback]

Diskriminering er i svært mange sammenhenger ulovlig, men du har helt rett i at både privatpersoner og staten diskriminerer på mange områder. På noen er vi ikke bevisste på det, på andre er det sikkert "ikke så nøye," men det er alltid rom for forbedring. Ikke å slippe til ei dame på bussen fordi vedkommende bruker burka, er bare tull. Og definitivt diskriminerende.

 

edit: Ikke få det til å virke som om jeg mener burka har noe med "rase" å gjøre. Rasebegrepet er tullete i seg selv. Diskriminering og rasisme er derimot to begreper som er nært beslektet, og avhengig av perspektivet i denne saken kan episoden betraktes som begge deler. Det var derfor jeg skrev dem på hver sin side av en skråstrek.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
(EDIT: jeg forstår også at kvinnen følte seg krenket av bussjåførens krav og dermed ikke var spesielt villig til å innfri. Men hun kunne jo helt sikkert vært mer medgjørelig, og på den måte kanskje gjort ting enklere for alle parter)

Medgjørlig?? Pent og tildekkende ord. Skulle dama gitt etter og blitt stående igjen?

 

Denne dama er jo vår tids Rosa Parks...

Lenke til kommentar
det er faktisk mange kvinner som velger å gå med dette selv

Det blir ikke noe bedre av at man er hjernevasket til det fra man er liten.

 

Det virker som mange her er mer opptatt av å bryte ned Islam og alt det "de helvetes muslimene har fore" heller enn å vise toleranse ovenfor andre mennesker og deres valg.

Det virker også som mange her er opptatt av å forsvare ukultur og kvinnundertrykking bare fordi det er basert på en religion som ikke er vestlig.

 

Man bør ikke vise toleranse overfor religion i det hele tatt, og i allefall ikke for kulturer som undertrykker kvinnen på denne måten.

 

Da henger man seg opp i slike ting som legplikt og kvinneundertrykking, som man ellers driter enn lang marsj opp i.

8502567[/snapback]

Man kan jo lure på hvor opptatt islams forsvarere er av å bekjempe kvinneundertrykking, i og med at de motvirker en hver debatt ved å rett og slett avfeie andres argumenter med at "de hater jo bare islam".

 

Se! Jeg kan også avfeie andres kommentarer uten videre ved å fokusere på personen bak :thumbup:

Lenke til kommentar
(EDIT: jeg forstår også at kvinnen følte seg krenket av bussjåførens krav og dermed ikke var spesielt villig til å innfri. Men hun kunne jo helt sikkert vært mer medgjørelig, og på den måte kanskje gjort ting enklere for alle parter)

Medgjørlig?? Pent og tildekkende ord. Skulle dama gitt etter og blitt stående igjen?

 

Denne dama er jo vår tids Rosa Parks...

8502641[/snapback]

 

Skal vi se, kanskje tatt av hodedelen og tatt bussen ?

Lenke til kommentar
(EDIT: jeg forstår også at kvinnen følte seg krenket av bussjåførens krav og dermed ikke var spesielt villig til å innfri. Men hun kunne jo helt sikkert vært mer medgjørelig, og på den måte kanskje gjort ting enklere for alle parter)

Medgjørlig?? Pent og tildekkende ord. Skulle dama gitt etter og blitt stående igjen?

 

Denne dama er jo vår tids Rosa Parks...

8502641[/snapback]

 

Hun kunne vist ansiktet, og dermed sannynligvis fått komme på bussen uten videre om og men. Å si at hun er vår tids Rosa Parks er i mine øyne å dra det litt langt, muslimer blir neppe diskriminert på samme måte som afroamerikanerene ble på den tiden, selv om det finnes tendenser og enkeltepisoder.

Lenke til kommentar
(EDIT: jeg forstår også at kvinnen følte seg krenket av bussjåførens krav og dermed ikke var spesielt villig til å innfri. Men hun kunne jo helt sikkert vært mer medgjørelig, og på den måte kanskje gjort ting enklere for alle parter)

Medgjørlig?? Pent og tildekkende ord. Skulle dama gitt etter og blitt stående igjen?

 

Denne dama er jo vår tids Rosa Parks...

8502641[/snapback]

 

Hun kunne vist ansiktet, og dermed sannynligvis fått komme på bussen uten videre om og men. Å si at hun er vår tids Rosa Parks er i mine øyne å dra det litt langt, muslimer blir neppe diskriminert på samme måte som afroamerikanerene ble på den tiden, selv om det finnes tendenser og enkeltepisoder.

8506227[/snapback]

Tatt i betraktningen vårt "oppgjør" med rasismen for "lenge siden" fører det nok i mine øyne ganske nært sammenlignbart...

Lenke til kommentar

Har vi fått klarhet i om:

 

Hun krevde studentrabatt, barnebillett, honnørbillett -- eller om hun hadde et skolekort med bilde og navn eller et periodekort med bilde og navn?

 

Med alle disse må sjåføren kunne se ansiktet.

 

I alle andre tilfeller må alle få gå med hva de vil; eller gå naken, da ingenting skal være forbudt og hva man ser ikke spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Har vi fått klarhet i om:

 

Hun krevde studentrabatt, barnebillett, honnørbillett -- eller om hun hadde et skolekort med bilde og navn eller et periodekort med bilde og navn?

 

Med alle disse må sjåføren kunne se ansiktet.

 

I alle andre tilfeller må alle få gå med hva de vil; eller gå naken, da ingenting skal være forbudt og hva man ser ikke spiller noen rolle.

8506962[/snapback]

 

Enig, er ikke noe som helst grunn til å blande rasisme inn i saken i det hele tatt ...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt greia med burka. Gud har jo skapt oss alle sammen, hvilken tilbakemelding er det de gir Han når man skjuler kroppen sin slik? :hmm: samme med omskjæring!

 

Det blir jo sagt at man må bære burka fordi man ikke skal friste mennene, men hva med kvinnfolka da?? blir ikke vi fristet kanskje? da får f... meg mannfolka dekke seg til også! hadde likt å se hvordan en mann hadde taklet det i den solsteika damene må!! :mad:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er umenneskelig å nekte en med burka på bussen.

Sjåføren burde saksøkes. Dette er uaksetabel!

Vi har jo lov til å kle oss ut som vi vil, har vi ikke?

8693229[/snapback]

Og finlandshette i banken er "a ok".

8693252[/snapback]

 

Men finlandshette er en annen ting. Det brukes til andre formål.

Man bruker ikke burka for å rane!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...